Stelling: slim van Tele2 om met vlogger in zee te gaan
- Content
- 21 dec 2017 @ 11:49
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - VideoDialoog
- 21 dec 2017 @ 11:49
- Lucas Boon
Tele2 is de campagne #hatersgonnalove gestart met als doel ‘online haters’ aan te pakken. Opmerkelijk: veel bekritiseerd vlogger Famke Louise is ambassadeur van die actie. Slimme move of juist niet?
De stelling luidt: slim van Tele2 om met vlogger in zee te gaan (en online haat daarmee aan te pakken)
Ons panel dat zich over deze stelling buigt:
- Omar Kbiri - Maak
- Lucas Boon - MarketingTribune
- Ron Simpson - The Avocado Show
- Rudi de Groot - S&D Interactive Media
- Raymond Bresching - Counter Content
- Sophie van Eijck - Contany.nl
Omar Kbiri - Maak
Ik vind het een hele slimme move. Kreeg er een grote grijns van op mijn gezicht toen ik het zag. Mooi om te zien hoe Indie (verantwoordelijk bureau, red.) relevant en snel inspeelt op een thema wat negatief is en dat dan mooi spint om Tele2 hun propositie goed naar voren te brengen. Petje af. De link met Famke is dan natuurlijk ook goed gezien van beide partijen. Voelt authentiek en volgens mij lacht Famke zich de ballen uit haar broek. Haar imago wordt zo stapje voor stapje beter en ze zet de haat die ze ontvangt wederom in tot iets positiefs voor haarzelf.
Lucas Boon – MarketingTribune / JongerenIconen 2017
Altijd goed als een merk lef toont. Dat deed Tele2 vorig jaar al door met rapper Ronnie Flex in zee te gaan - met het enige verschil dat hij vrij likeable is. FamkeLouise daarentegen vangt louter 'haat', wat deze move van Tele2 mijns inziens alleen maar sterker maakt. De telecomprovider durft hiermee anders te zijn dan anderen, wat maakt dat het opvalt. En als merk wil je simpelweg gezien worden.
Een campagne tegen online haat vind ik echter wat achterhaald; die discussie leeft al sinds het moment dat het internet bestaat. En dat zal ook niet veranderen; een grote mond opzetten achter je pc is - hoe triest ook - nog altijd veiliger en daarmee makkelijker dan in real life.
Daarbij is het overigens maar de vraag of Famke Louise werkelijk zoveel 'haters' kent. De kritiek is inderdaad niet mals (en terecht overigens: teksten als 'Ik ben op dingen, ongelooflijk' kunnen gewoon écht niet). Evengoed zal zij zonder twijfel de lachende derde zijn. Iedere hater die de moeite neemt haar video te bekijken staat gelijk aan weer een nieuwe view erbij; 'Vroom' is op het moment van schrijven nog geen twee weken oud en telt 4.7 miljoen views. Aan aandacht geen gebrek dus; zoals blijkt gaan merken maar wat graag in zee met deze ‘internethype’. En schrijft MarketingTribune erover. FamkeLouise is - kortom - op haar monnie.
Ron Simpson – The Avocado Show
Even Apeldoorn bellen was jarenlang mijn favoriete reclame reeks op tv, maar eerlijk is eerlijk: ik heb Apeldoorn nooit gebeld. En jij ook niet.
Als merk in zee gaan met een hot trending topic slash vlogger slash rapper is altijd een goed idee, mits het je lukt om als merk op te vallen. Je hoeft de artiest niet te outshinen, maar je moet er wel relevant naast staan. Een tweede plaats zou al goed kunnen werken voor een merkcampagne, maar in dit geval gaat mijn aandacht eerst naar de mega goed gecaste hoofdrolzanger, dan de copywriters, dan Famke Louise, dan nogmaals de goed gecaste hoofdrol zanger, dan een hashtag en dán naar Tele2.
Ik vind de executie van de video top, knap hoe snel Tele2 op Famke Louise is gekomen en de doelgroep aanspreken. Ik vind eigenlijk alles goed, behalve het feit dat mega weinig mensen gaan onthouden wie de afzender nou was en wat ze doen.
Rudi de Groot - S&D Interactive Media
Ik vind het een slimme actie van Tele2. Waarom?
1. Het is on brand en on doelgroep (millenials). Het merk had al eerder campagnes met Ronnie Flex voor de Niet omdat het moet maar omdat het kan-campagne.
2. Tele2 speelt in op een trending topic: haten via internet en ook FamkeLouise zelf is trending. Het is echt het gesprek van de dag: haten via internet. Door hier op in te haken en er een mening over te hebben zet Tele2 zich in mijn ogen positief op de kaart. Een sterk merk durft zich uit te spreken.
3. Het merk heeft lef. Niet iedereen ziet het probleem met internet haten en ook Famke Louise als rapper valt niet bij iedereen in de smaak. Door te kiezen voor deze campagne en hashtag toont Tele2 aan dat het zich daar niet door laten weerhouden.
Raymond Bresching - Counter Content
Tele2 neemt verantwoordelijkheid binnen het domein waar het geld in verdient en het speelt handig in op de actualiteit. Met Famke Louise heeft Tele2 iemand gevonden die uit eigen ervaring spreekt, volop in de schijnwerpers staat, een relevante following heeft, mediageniek is en die in deze context zeker geloofwaardig is bij de jongere doelgroep waarop Tele2 zich richt. Ik ben wel benieuwd naar de plannen van Tele2 na de campagne. Is het een thema waar het merk zich in vastbijt door het onderdeel van de klantvoorwaarden te maken of een stichting tegen cyberpesten te helpen met gratis 'schandalig snel 4G'? Blijft Tele2 met Famke Louise samenwerken of was het een eenmalig ding? Hamvraag: maakt Tele2 er werk van of is het engagement voor de bühne? Ik ga het volgen.
Sophie van Eijck - Contany.nl
De creatievelingen achter deze campagne kan ik uitsluitend prijzen. Hoe de campagne is uitgepakt? Daar plukt Tele2 vermoedelijk de vruchten niet van.
Tele2 toont lef met de campagne en zorgt voor opschudding rondom het onderwerp internethaat. Een welbekend onderwerp waar de jonge doelgroep van Tele2 mijns inziens vaker op gewezen mag worden. Ik ben daarmee voorstander van deze campagne die opnieuw aandacht vraagt voor dit onderwerp.
De #hatersgonnalove campagne bestaat uit een kleurrijke video (zoals we die van Tele2 kennen), een ‘Geef Love’-webpagina en een ludieke actie waar je met een knuffel voor je tramrit betaald.
Deze creatieve uitingen staan echter door de verschijning van Famke Louise in de schaduw van de aandacht die zij genereert. Of men Tele2 onthoudt als organisatie achter deze campagne is daardoor maar de vraag. Vermoedelijk volgen er teleurstellende resultaten voor deze telecomprovider.
Toch hoop ik dat Tele2 zich in de toekomst vaker uitspreekt rondom het onderwerp internethaat. Wanneer zij zich blijvend inzetten om de liefheid op het internet te bevorderen, en zich daarmee profileren, is het startpunt van #hatersgonnalove een hit!
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing