Communiceer niet alles digitaal
- Content
- 27 sep 2013 @ 11:20
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - DigitaalPrint
- 27 sep 2013 @ 11:20
- Redactie Contentmarketing
Veel bedrijven willen 100 procent digitaal, maar klanten willen dat niet altijd. Riens Koopman beargumenteert dan ook op Frankwatching dat je als bedrijf niet alles digitaal zou moeten communiceren. Kijk bijvoorbeeld naar de karakteristieken van diverse communicatiekanalen, en kies vervolgens welk kanaal het meest geschikt is om in te zetten.
Op die manier kan de organisatie kosten besparen, effectief communiceren en ervoor zorgen dat klanten tevreden blijven. Denk vanuit de behoefte van de klant en de specifieke kwaliteiten van het kanaal.
Over een goed gevuld klantenbestand beschikken
Met de klant als vertrekpunt, is het een logische stap om relevante informatie bij die klant te halen. Als dit niet goed wordt aangepakt, loop je het risico dat er veel kosten worden gemaakt en tijd wordt gespendeerd, maar dat je aan het eind van de exercitie toch onvoldoende gegevens hebt verzameld. Door onderstaande stappen te doorlopen is de kans groot dat je na afloop beschikt over een goedgevuld klantenbestand met de juiste contactgegevens en voorkeuren van klanten.
Stap 1: begin met onderzoek
Doe eerst onderzoek onder een representatieve groep klanten en ga kijken naar wat hun voorkeuren zijn. Dit biedt inzicht in welke communicatie mensen via welk kanaal willen ontvangen. Zo creëer je helderheid of klanten überhaupt open staan voor een bepaalde benadering en welke kanalen ze voor welke communicatie verwachten. Omdat het nogal wat tijd en geld kan kosten om deze gegevens voor iedere klant te verzamelen, is het belangrijk eerst onder een beperkt en representatief deel van de klanten onderzoek te doen, voordat het grootschalig wordt aangepakt en aanzienlijke investeringen moeten worden gedaan.
Bekijk welke informatie je moet verzamelen. Begin bij de klantbeleving en -waardering van de huidige manier van communicatie. Is de klant tevreden met deze manier van communiceren en past het huidige kanaal bij de wensen? Pas als hier inzicht in is, kun je gaan kijken naar de voorkeuren van de klant. Kijk hierbij niet alleen naar het voorkeurkanaal, maar ook naar welke informatie mensen wel of juist niet willen ontvangen.
Lees verder op frankwatching.com
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing