De digitale zeepbel

De digitale zeepbel
  • Content
  • 27 sep 2013 @ 11:07
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalJournalistiek

Piet Bakker vraagt zich op De Nieuwe Reporter af of de oplagedaling bij papieren kranten echt wel gecompenseerd wordt door de groei van de digitale oplage. Hij concludeert van niet en spreekt over een digitale zeepbel. Zijn blogartikel geeft nuttige inzichten die wellicht ook door te trekken zijn naar de vervanging van papieren customer media door digitale versies; het digitale klantenbestand zal een stuk kleiner zijn dan het klantenbestand dat de papieren versie omarmt.

Dat de papieren oplage van kranten daalt is een bekend verhaal. Tegenwoordig schermen uitgevers ermee dat het papieren verlies wordt gecompenseerd door een groei van de digitale oplage. Maar is dat wel zo? Volgens Piet Bakker is er sprake van een digitale zeepbel.

Dat dagbladen papier oplage verliezen is eigenlijk geen nieuws meer. Erg vreemd is het ook niet. Opgroeiende generaties hebben weinig met print. Wie een huis koopt of huurt om een gezin te stichten of als student op kamers gaat regelt eerst z’n internetaansluiting – een krant is geen vanzelfsprekende keuze meer.

De harde kern van abonnees is overigens nog steeds groot. Er worden in Nederland elke dag 3,8 miljoen kranten verspreid; daarvan worden er 2,8 miljoen bij abonnees thuisbezorgd of los verkocht. Die gratis exemplaren bestaan uit Metro en Spits (zo’n 700.000 exemplaren) en betaalde kranten die gratis worden verspreid onder personeel, relaties en adverteerders of voor marketingdoeleinden op straat worden uitgedeeld. Nog steeds geen kinderachtig getal voor een land met ruim 7 miljoen huishoudens.

Daling van papier versnelt

Bij die daling vallen wel twee dingen op. Ten eerste dat de daling op papier zich lijkt te versnellen. De laatste jaren werd er elk kwartaal meestal 3% en soms 4% minder verkocht dan het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2013 is dat gegroeid tot -5%.

Het tweede is dat sommige titels qua papier behoorlijk meer verliezen dan het gemiddelde. Bij de landelijke kranten gaat dat om De Telegraaf (-10%), NRC Handelsblad (-7%) en nrc.next (-14%). Regionaal verliezen BN/De Stem, Brabants Dagblad, Dagblad De Limburger, Dagblad van het Noorden, De Gelderlander, PZC en TC Tubantia meer dan 5%.

Compensatie met digitaal

Maar – zo rapporteren veel kranten – dat verlies kan prima gecompenseerd worden door digitale verkopen. Een krant op de laptop of iPad is net zo makkelijk. Bovendien is die makkelijker te verspreiden.

Of een digitaal abonnement meer oplevert is overigens de vraag . Wie een papieren abonnement op het AD neemt (looptijd 2 jaar, gratis Galaxy Tab) betaalt €27 per maand; voor een digitaal abonnement met dezelfde looptijd en hetzelfde cadeautje betaal je €17 – ruim een derde minder. Als het via de iTunes Store loopt gaat er nog eens 30% naar Apple. Dus een verpot is het niet. Maar goed, als er voldoende verkocht worden, is alles mooi meegenomen. 

Lees verder op denieuwereporter.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken