De digitale zeepbel
- Content
- 27 sep 2013 @ 11:07
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - DigitaalJournalistiek
- 27 sep 2013 @ 11:07
- Redactie Contentmarketing
Piet Bakker vraagt zich op De Nieuwe Reporter af of de oplagedaling bij papieren kranten echt wel gecompenseerd wordt door de groei van de digitale oplage. Hij concludeert van niet en spreekt over een digitale zeepbel. Zijn blogartikel geeft nuttige inzichten die wellicht ook door te trekken zijn naar de vervanging van papieren customer media door digitale versies; het digitale klantenbestand zal een stuk kleiner zijn dan het klantenbestand dat de papieren versie omarmt.
Dat de papieren oplage van kranten daalt is een bekend verhaal. Tegenwoordig schermen uitgevers ermee dat het papieren verlies wordt gecompenseerd door een groei van de digitale oplage. Maar is dat wel zo? Volgens Piet Bakker is er sprake van een digitale zeepbel.
Dat dagbladen papier oplage verliezen is eigenlijk geen nieuws meer. Erg vreemd is het ook niet. Opgroeiende generaties hebben weinig met print. Wie een huis koopt of huurt om een gezin te stichten of als student op kamers gaat regelt eerst z’n internetaansluiting – een krant is geen vanzelfsprekende keuze meer.
De harde kern van abonnees is overigens nog steeds groot. Er worden in Nederland elke dag 3,8 miljoen kranten verspreid; daarvan worden er 2,8 miljoen bij abonnees thuisbezorgd of los verkocht. Die gratis exemplaren bestaan uit Metro en Spits (zo’n 700.000 exemplaren) en betaalde kranten die gratis worden verspreid onder personeel, relaties en adverteerders of voor marketingdoeleinden op straat worden uitgedeeld. Nog steeds geen kinderachtig getal voor een land met ruim 7 miljoen huishoudens.
Daling van papier versnelt
Bij die daling vallen wel twee dingen op. Ten eerste dat de daling op papier zich lijkt te versnellen. De laatste jaren werd er elk kwartaal meestal 3% en soms 4% minder verkocht dan het vergelijkbare kwartaal een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2013 is dat gegroeid tot -5%.
Het tweede is dat sommige titels qua papier behoorlijk meer verliezen dan het gemiddelde. Bij de landelijke kranten gaat dat om De Telegraaf (-10%), NRC Handelsblad (-7%) en nrc.next (-14%). Regionaal verliezen BN/De Stem, Brabants Dagblad, Dagblad De Limburger, Dagblad van het Noorden, De Gelderlander, PZC en TC Tubantia meer dan 5%.
Compensatie met digitaal
Maar – zo rapporteren veel kranten – dat verlies kan prima gecompenseerd worden door digitale verkopen. Een krant op de laptop of iPad is net zo makkelijk. Bovendien is die makkelijker te verspreiden.
Of een digitaal abonnement meer oplevert is overigens de vraag . Wie een papieren abonnement op het AD neemt (looptijd 2 jaar, gratis Galaxy Tab) betaalt €27 per maand; voor een digitaal abonnement met dezelfde looptijd en hetzelfde cadeautje betaal je €17 – ruim een derde minder. Als het via de iTunes Store loopt gaat er nog eens 30% naar Apple. Dus een verpot is het niet. Maar goed, als er voldoende verkocht worden, is alles mooi meegenomen.
Lees verder op denieuwereporter.nl
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing