Wezenspijn in krantenland

Wezenspijn in krantenland
  • Content
  • 10 okt 2014 @ 13:27
  • Link
  • Platform Content
    Platform Content

    branche-organisatie in content marketing
    Plaform Content
  • VerdienmodellenBranded contentJournalistiek

Heuse veldslagen in krantenland. Pogingen van het Belgische Mediahuis om NRC Media over te nemen. TMG dat zich daar ook weer mee bemoeit. De Limburgse dagbladpers die door Belgen van de rand van de afgrond is weggetrokken. En dan De Telegraaf, vlaggenschip van de TMG dat, geheel vernieuwd, als tabloid op de mat ploft. Revolutie in krantenland!

Of toch niet? Deze door de Telegraaf zelfverklaarde revolutionaire stap valt in praktijk lelijk tegen; met op de Basisweg zelf georganiseerde juichreacties lijkt het waarempel net of men voorop loopt in de ontwikkelingen... Tja... Is de T., zoals de krant intern vaak wordt genoemd, dan niet zo ongeveer het laatste dagblad dat overstapt op tabloid-formaat?

Maar hoofdredacteur Sjuul Paradijs heeft zijn belofte gehouden; de grote koppen zijn gebleven. Alleen jammer dat daardoor de rest van de krant een opgepropte en minder leesbare indruk maakt. Hoewel men aan de basisweg al máándenlang aan het voorbereiden is geweest zijn het misschien 'kinderziektes'...

Met name deze tabloid-sprong-in-het-diepe is niet meer dan een vormdiscussie. Veel belangrijker is de discussie over het wezen van de krant in het medialandschap. Welke rol wil en kan een dagblad nog spelen. Journalistiek, branded journalism, branded content, content marketing. Het is een discussie die deze week tijdens het Content Leadership Forum van Platform Content intens werd gevoerd. En vertegenwoordigers van uitgeverijen, dagbladen en reclamemensen waren eensgezind in hun oordeel: de onafhankelijke journalistiek is niet meer dezelfde als tien jaar geleden.

Schokkend? Welnee; vrijwel iedere insider weet allang dat ook de veel geroemde kwaliteitsjournalistiek 'onderwater-deals' sluit met adverteerders. In de zin van 'native advertising'? Ook, maar het blijkt dat ook dit vernieuwde fenomeen (want wat is het anders dan advertorials in nieuwe vorm?) niet echt aanslaat.

Kortom; de discussie over het wezen van de dagbladindustrie mag zo langzamerhand wel eens harder worden gevoerd. Dát is de weg naar vernieuwing. Niet het overstappen op een ander formaat van de krant. Een formaat waar die enorme koppen niet eens echt goed in passen.

Dit blogartikel is geschreven door Bert Groothand, directeur Platform Content, branchevereniging voor contentmarketingbureaus
 

Platform Content

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken