Zo los je het native advertising debacle op

Zo los je het native advertising debacle op
  • Content
  • 15 okt 2014 @ 08:00
  • Link
  • Koen Denolf
    Koen Denolf

    strateeg
    The Fat Lady
  • Branded contentJournalistiek

Stel, je leest in Metro een artikel over de hoge roamingkosten die je zullen treffen bij je reis naar Turkije en hoe je die kan vermijden. Oplossing: vraag in het restaurant van Ali of er wifi is of schaf één van die speciale reisformules voor je telefoon aan. Wat blijkt, het artikel komt van KPN, het is native advertising, reclame die perfect aansluit bij de vorm en context van het medium, in dit geval Metro. KPN mocht het gaan uitleggen aan de Nederlandse Reclame Code Commissie, want het was niet duidelijk dat dit over een betaalde inlassing ging.

Native advertising ligt de laatste weken zwaar onder vuur, met als hoogtepunt John Oliver’s vernietigend filmpje op HBO: ‘het is misleidend en het is een inbreuk op de scheiding tussen kerk en staat.’ De redactie en de reclame-afdeling dus.



Tja, is die beweging niet ingezet toen uitgevers magazines bij de kranten gingen stoppen, om meer en mooiere advertenties te kunnen plaatsen? En hoe objectief moeten we kijken naar alle reis- en uurwerkenspecials, of de meubelen en DVD’s die aangeprezen worden onder het mom van ‘exclusief voor onze lezers’?

De reden waarom we in de communicatiesector op zoek gaan naar dergelijke oplossingen is duidelijk: native advertising is minder intrusief en daardoor ook effectiever dan de klassieke advertentie of banner. Meer nog, uit een recente studie van IAB blijkt dat lezers open staan voor dit soort content, als ze relevant en geloofwaardig is. Content is dé manier om onze boodschap te brengen, maar we hebben uw hulp nodig, beste uitgever, om onze verhalen verspreid te krijgen en waar kan het beter dan in een omgeving waar al verhalen verteld worden.

Op zich is wat we vragen niet nieuw. We kennen allemaal nog de knullige publireportages en er waren reeds verschillende succesvolle ad hoc samenwerkingen tussen merken en redacties, denk maar aan de ‘Best Dressed Man’ van Mercedes, samen met Trends. Het enige nieuwe zit in de gestandaardiseerde pakketten waar onze mediabureaus momenteel aan werken.

Je kan hen geen ongelijk geven. Het is immers een opportuniteit om afnemende reclame inkomsten op te vangen. In de VS is native advertising heel ‘hot’, het businessmodel van Buzzfeed draait op native advertising en tegenwoordig heb je op Twitter en Facebook ook veel gesponsorde ‘feeds’. We kijken er al niet meer van op, volgens diezelfde studie van IAB worden ze zelfs gezien als een verrijking.

Het blijft echter een moeilijke oefening voor onze mediabureaus, omdat ze botsen tegen die muur tussen kerk en staat. Daarom wil ik hen helpen, met de 5 tips die van native advertising een werkbaar model maken:

  1. Maak een code voor je native advertising, wat kan en wat kan niet. Of beter nog, laat het checken door de redactie.
  2. Zorg dat het waardevol is voor je lezer; als het niet verder gaat dan een verheerlijking van het product, adviseer dan om een gewone advertentie te plaatsen. Misleid dus zeker niet je lezers.
  3. Betrek je redacteurs bij de productie, laat ze de ideeën beoordelen of stukken schrijven, al dan niet samen met het bureau.
  4. Camoufleer het niet en geef het een naam. Maak een speciale sectie, los van de gewone redactie en de advertenties, waar redactie en merk samen waardevolle en entertaining branded content brengen.
  5. Gooi al je kanalen in de strijd: print, website, social, events…

Native advertising kan de kip met de gouden eieren worden, zowel voor de uitgevers, de adverteerders als bureaus als het mijne, die op zoek gaan naar kanalen om de waardevolle verhalen van onze klanten te vertellen, het is nog te vroeg om de kip nu al te slachten.

Dit artikel verscheen eerder in de septembereditie van het magazine Media Marketing en op platformcontent.nl.
 

Koen Denolf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken