Twitter zet storytelling centraal bij officiële lancering in België

Twitter zet storytelling centraal bij officiële lancering in België
  • Content
  • 16 jun 2015 @ 00:10
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Hoeveel Belgische twitteraars er zijn, is niet bekend, al zijn het er allicht meer dan 100.000. Op de blog van BVLG is er sprake van cijfers die variëren tussen 124.000 en 180.000 in april 2015. In oktober 2014 was er zelfs sprake van 1 miljoen Belgische tweeps. Dat was een cijfer dat tot stand kwam op basis van reacties (twitterfeed) op de presentatie van Bert Marievoet (Twitter) op Digital First (16/10/2014). Begin mei 2015 vond de officiële lancering plaats in Brussel. Is het niet bizar om een launch te organiseren voor een medium dat al meer dan 100.000 gebruikers heeft?

Misschien, maar het event richtte zich niet zozeer op het werven van extra gebruikers, maar wel om het Belgische Twitter team en potentiële adverteerders bij elkaar te brengen. De uitgebreide guest list bestond voornamelijk uit bedrijven en de officiële launch toonde enkele mogelijkheden hoe je Twitter tastbaar kunt maken op een event.
Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking, digitale agenda, Telecommunicatie en Post Alexander De Croo mocht het spits afbijten, de volledige speech is hieronder te beluisteren.



Vanaf 1 min 30 vertelt De Croo dat hij dacht dat wat hij op Twitter vertelde, niet echt uitmaakte omdat niemand het las. Maar daar kwam bij zijn tiende tweet al verandering in. Hij tweette dat hij vond dat zijn politieke partij haar programma niet tot toiletpapier mocht herleiden. Een journalist pikte de tweet op en de rest is geschiedenis…
De Croo maakte van de gelegenheid ook gebruik om dieper in te gaan op het Digital Belgium: een actieplan dat de digitale lange termijn visie van België uitstippelt en omzet naar concrete acties. De concrete ambities van dat actieplan zijn België in de digitale top-3 van Europa te zetten (België staat momenteel vijfde), 1.000 start-ups bij te staan en 50.000 banen te creëren.  Na De Croo was het de beurt aan Bruce Daisely, vice president of direct sales Twitter.



Bruce Daiseley schetst de evolutie die Twitter doormaakte van micro blogging tot een ‘information sharing and distribution platform’.
'Twitter was born mobile. Twitter began as a micro-blogging platform. A platform on which you could share what you are doing right now. In fact, the past years Twitter evolved and became a product you can go to and connect with things that are interested in and passionate about. A series of captions and links take you on a journey on the internet. Each person builds its own feed, its own interests and brings them together. Twitter brings you closer to the things you care about the most.'

Twitter onderscheidt zich ten opzichte van andere sociale media platformen door 3 belangrijke zaken:
1. Live: Twitter is live. Het gaat over wat er nu gebeurt.
2. Public: Twitter is publiek toegankelijk. Alles wat je op Twitter zegt is door iedereen te zien.
3. Conversational: Twitter is enorm conversatie gericht. Een platform waar dialoog in is ingebed.
Bruce Daisely: 'These unique properties make that Twitter can be an accompaniment to what is happening. Sometimes we talk about twitter as being a social soundtrack to life.'

Joined Forces

Daarna stelde Marc de Vries (country manager Twitter Benelux) het team van België, Nederland en Luxemburg voor. 'België en Nederland zijn innovatieve landen, maar in het globale plaatje zijn we maar een kleine markt. Vandaar de noodzaak om de krachten te bundelen,' aldus de Vries. Het Benelux-team legt in z’n werking de nadruk op education, inspiration and innovation. Klanten worden mee begeleid in het de ‘eindeloze’ mogelijkheden van de 140 karakters, ze worden geïnspireerd door succesvolle cases en Twitter wil met haar klanten innovatieve acties uitwerken.

Storytelling centraal

Bert Marievoet maakte naadloos de vergelijking tussen waar vroeger mensen op de muren van grotten schilderden om hun verhaal te vertellen, we dat in de 21ste eeuw doen aan de hand van onder meer Twitter.

Als uitsmijter vroeg Twitter aan drie klanten om hun ervaringen met het social media platform te delen.
Stefaan Maene van Just Agency gaf een ruime inkijk in wat een goed verhaal precies is en waar dat aan moet voldoen. Een goed verhaal is een ding, het nog verdeeld en gepubliceerd krijgen een ander.
Voor Telenet nam Filip Nuyts het woord. Telenet gebruikt Twitter erg actief, niet alleen voor het oplossen van customer care vragen, maar ook om hun verhalen te delen met de wereld.
Last but not least kwam Deirdre Keustermans (Marketing Director at 20th Century Fox) aan het woord. Ze vertelde uitgebreid hoe 20th Century Fox succesvol social media inzet in de promocampagnes. Sommige releases zijn eenvoudig om op door te plaatsen op Belgische kanalen, maar vaak is net die lokale insteek vinden de grote uitdaging die net de sleutel is tot extra visibiliteit.

Belgium’s best selfie

Na de sprekers ging Bert Marievoet er (letterlijk) met een knal uit. Hij organiseerde ‘Belgium’s best selfie with @alexanderdecroo and tonight’s guests of #TWBE15.’ De zaal deed uitbundig mee en de tweet werd in een mum van tijd 140 keer geretweet. Voor de selfie- en Twitter-adepten is er ook videomateriaal van de making of.



De gasten werden persoonlijk uitgenodigd, maar doordat het event gericht was op bedrijven, waren heel wat online influencers er niet. Zelf was ik aanwezig voor A.S.Adventure, de klant waarvoor ik bij Head Office content manager ben.

Dit blog werd geschreven door Jef De Busser, content manager sinds januari 2014 bij Head Office. De 15 jaar daarvoor was hij online redacteur en hoofdredacteur bij verschillende mannentitels. De Busser heeft een voorliefde voor koffie, pk’s, social media en goede verhalen.
 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken