[Contextuele marketing] Vermijd een afknapper tijdens de eerste date

[Contextuele marketing] Vermijd een afknapper tijdens de eerste date
  • Content
  • 26 jan 2016 @ 11:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Dialoog

Marketeers kunnen en willen niet meer om contextual marketing heen. Maar net als bij een eerste date is het oppikken van de juiste signalen erg belangrijk. Want anders is die 'eerste afspraak' ook meteen de laatste en verlies je de klant voorgoed. Hoe voorkom je een afknapper?

Een eerste afspraak loopt meestal ietwat gespannen en het gesprek verloopt in het begin nogal stroef. Het leidt vaak tot ongemakkelijke situaties en ijzige stiltes. Maar als je de signalen van de ander goed oppikt, aandachtig luistert, de juiste vragen stelt en interessante informatie deelt, dan is de kans op een tweede date best groot.

Angst voor een misplaatste boodschap
Victoria Tuomisto, journalist van de The Economist Group, gebruikt bovenstaande analogie voor het beschrijven van de spagaat waarin marketeers zich bevinden. Ze verzamelen graag informatie over klanten en prospects. Maar vervolgens weten ze niet hoe ze die op een relevante, contextuele manier moeten gebruiken in de een-op-een communicatie met de klant.

Nederlandse marketeers zijn volgens Tuomisto bang misleidende data te verzamelen en op basis daarvan een misplaatste boodschap de wereld in te sturen. Wij marketeers willen niet het risico lopen de verkeerde signalen op te pikken, iets ongemakkelijks te zeggen en de relatie te verstoren. En daardoor laten we te veel informatie links liggen, met een ijzige stilte als gevolg.

Logische volgende stap
Het is eigenlijk best een gekke gedachtegang. Want contextuele informatie maakt juist het voeren van een boeiende dialoog met de klant mogelijk. De context waarin klanten of prospects zich op een bepaald moment bevinden, zegt alles over een individu. Wat ze doen, waar ze zijn, met wie ze zijn, wat ze leuk vinden en hoe ze zich voelen. En met behulp van die data kunnen we afscheid nemen van massamarketing en direct inspelen op de specifieke behoefte van een individu.

In de pocket
Maar hoe kun je die contextuele data weer zinnig inzetten zonder het risico een flater te slaan? Het antwoord is tweeledig: met enige hulp op technisch vlak en een creatieve mindset. Want daarmee interpreteer je de data op een goede manier. En formuleer je een relevante en interessante boodschap waar de persoon in kwestie echt wat mee kan. Dan leid je geen gezichtsverlies, maar bouw je juist effectief aan een relatie. Dan is die tweede date vrijwel zeker in the pocket.

Victoria Tuomisto deed nog veel meer interessante ontdekkingen in haar onderzoek. Benieuwd welke contextuele informatie Nederlandse marketeers al verzamelen? En waar ze kansen laten liggen? Bekijk dan onderstaande video.



Dit blog werd geschreven door Mark van Heijningen, marketing director bij SAP Nederland

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken