Intern is extern

Intern is extern
  • Content
  • 20 jul 2016 @ 10:01
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • TrendsContentDialoogInteractieCommunicatie

Het oude adagium intern = extern lijkt, hoe krankzinnig ook, steeds meer een probleem te worden. In de oude corporate communicatie-werkwijze was dat zo ongeveer les één. Maar dan vooral om slecht nieuws binnen te houden. Was er een rampje gebeurd? Was er intern slecht nieuws bekend geworden? Gordijnen dicht, hopen dat niemand het merkt in de boze buitenwereld, en dan wordt het vanzelf weer morgen. Heeft het de kranten niet gehaald. Ja, mijn neus! Dat werkte uiteindelijk vroeger ook al niet en nu al helemaal niet meer.

Vandaar dat ook content marketing-bureaus steeds vaker bezig zijn met interne communicatie. Of ze dat meestal goed doen laat ik maar even in het midden. Interne communicatie is een ander vak dan het maken van extern gerichte content. En om misverstanden te voorkomen: interne communicatie gaat een streepje verder dan ‘instructie voor medewerkers’. Het ‘leven’ van de merkbeloftes door medewerkers is de voorwaarde voor een succesvolle relatie met de beoogde doelgroepen.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat de interne component de smeerolie kan zijn voor een succesvolle content marketing. Zeker in de dienstverlening waar gedrag natuurlijk zo ongeveer de belangrijkste pijler is van de bedrijfsvoering. Maar waarom wordt hieraan toch nog steeds zo weinig aandacht geschonken? Het antwoord hierop heb ik deels al gegeven: het is een ander vak. Met andere inzichten, waarvoor je misschien zelfs wel een andere blik moet hebben.

Welke mensen heb je nodig om je dienstverlening goed op orde te krijgen? De ongeïnteresseerde studenten die je ‘s avonds aan de (callcenter)lijn krijgt om je te vragen of je nog wat extra’s wil doneren aan bijvoorbeeld het WNF? Die niet te onderbreken zijn omdat hun script nu eenmaal afgewerkt moet worden? De vraag stellen is hem beantwoorden. Nee dus! Het juiste gedrag van een medewerker is honderd keer belangrijker dan een miljoenen kostende TV-campagne. En ‘juist’ gedrag is niet wat wíj vinden wat juist is, maar is dát gedrag dat past bij het merk. Authenticiteit is een toverwoord dat op een goede manier ingevuld moet worden. En als dat gebeurt is inderdaad intern en extern gelijk. Maar daar moet nog wel bij een groot aantal bedrijven (en bureaus) veel voor gebeuren.

Deze blog verscheen eerder op Platform Content

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken