Instagram Stories: alles wat je moet weten over deze ‘Snapchat killer’

Instagram Stories: alles wat je moet weten over deze ‘Snapchat killer’
  • Content
  • 15 aug 2016 @ 10:42
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DialoogInteractie

‘Als ik het niet kan kopen, dan maak ik het zelf wel’, dat dacht Facebook-baas Mark Zuckerberg waarschijnlijk toen zijn overnamebod van 3 miljard dollar geweigerd werd door Snapchat. En ik snap het wel hoor. Facebook is natuurlijk met handen gebonden en ziet miljoenen mensen overstappen van Facebook en Instagram naar Snapchat. En waarom? Omdat ze daar verhalen kunnen delen die niet tot in den eeuwigheid online staan. Maar de strijd is nu duidelijk begonnen. Instagram heeft de bokshandschoenen aangetrokken in de vorm van Instagram Stories en gaat het gevecht aan.

‘With Instagram Stories, you don’t have to worry about overposting. Instead, you can share as much as you want throughout the day — with as much creativity as you want. You can bring your story to life in new ways with text and drawing tools. The photos and videos will disappear after 24 hours and won’t appear on your profile grid or in feed’, aldus Instagram op de eigen website. En daarmee lijken Instagram en Snapchat ineens erg op elkaar. Instagram is niet meer het kanaal voor alleen de mooie plaatjes. Ook de snelle vluchtige kiekjes mogen nu. Na 24 uur zijn ze toch weer weg en begin je met een schone lei.

Zo werkt Instagram Stories
Instagram Stories wordt de komende weken uitgerold op iOS en Android. Afgaande op mijn Twitter en Instagram timeline zijn er al veel Nederlandse gebruikers die met de nieuwe functionaliteiten mogen spelen. De Instagram Stories zijn te vinden in de bovenste balk op het beginscherm van Instagram. En deze functionaliteit komt beschikbaar voor iedereen. Je ziet dat iemand een nieuwe Story deelt aan zijn profielfoto in de bovenste balk met een gekleurde ring er omheen. Als je daarop klikt kun het verhaal bekijken. Net als op Snapchat zijn de Instagram Stories 24 uur beschikbaar. Daarna verdwijnen ze. Er blijft constant 24 uur zichtbaar.

De eerste Instagram Story
Om een Instagram Story te starten klik je op het '+je' links bovenin het scherm of je swipet het scherm naar links. Daarna kun je heel eenvoudig een foto of video maken, opleuken en delen in jouw Instagram Story. Eenmaal geplaatst krijg je wat basic analytics. Net als in Snapchat zie je zien hoe vaak jouw Story bekeken is en door wie als je het scherm naar boven swipet. Daarnaast kun je een gedeelte van het verhaal uitlichten door het in jouw reguliere feed te posten. Hiervoor gebruik je de upload button bij het verhaal.

Instagram Stories voor bedrijven: 5 ideeën
Wat mij betreft was Instagram al interessant voor bedrijven, maar nu helemaal. Met Instagram Stories kun je, de naam zegt het al, nog beter een verhaal vertellen op dit populaire kanaal. In plaats van losse content plak je alles achter elkaar en deel je het als geheel. De highlights deel je vervolgens extra in de reguliere feed, zodat meer mensen jouw Story volgen. Op hun blog deelt Buffer vijf ideeën om zakelijk een slaatje te slaan uit Instagram Stories. Ik zie het als volgt:

1. Kijkje achter de schermen 
Ik blijf het vergelijken met Snapchat, hoor. Want de ‘kijkjes in de keuken’ die daar werkten, doen het nu ook goed op Instagram. Dus wat let je om morgen een rondleiding te geven als Instagram Story? Stel even alle collega’s voor en laat het pand zien. Plak alles achter elkaar en deel de mooiste plaatjes in jouw feed. Groot voordeel is dat jouw huidige volgers het verhaal direct kunnen volgen.

2. Opvallen in de timeline 
De optie om de highlights uit jouw verhaal te delen in de timeline maken het heel interessant voor de huidige gebruikers. Instagram Stories is apart van de feed, maar ze kunnen ook samen gebruikt worden. Is dit misschien een manier om de laatste wijzigingen van Instagram te omzeilen?

3. Takeovers worden een stuk leuker 
Mijn favoriete takeovers op Snapchat waren die van de Hogeschool Amsterdam. Iedere dag liep je virtueel met een andere student mee. Inmiddels zijn de takeovers gestopt, maar het was mooi om te zien hoe de hogeschool een kijkje achter de schermen gaf. Op Instagram zijn deze takeovers een stuk lastiger. Het blijven losse foto’s en video’s. Met Instagram Stories kun je alles praktisch bundelen en als één verhaal aanbieden aan de volgers.

4. Meer ‘in the moment’ content 
Niet live, maar meer van het moment. Niet gepolijst, maar juist rauwe content met een randje. Daarom vind ik Snapchat leuk. Het hoeft niet mooi te zijn. Eerder echt en op dat moment. Daar ontbrak het een beetje aan op Instagram, vond ik. Het waren met name de perfecte video’s en selfies die het kanaal overheersten. Nu met Instagram Stories wordt het allemaal weer wat echter. Laat maar komen!

5. Meer interactie met de volgers 
De eerste merken hebben al q&a’s georganiseerd met hun volgers. Op Instagram ging dat tot nu toe nog wat onhandig. Nu kunnen volgers een dm sturen met hun vragen, die vervolgens direct als Instagram Story beantwoord kunnen worden. Meer interactie dus. En daar is het voor bedrijven met name om te doen op dit kanaal. En, wat vinden we er van? Zoals bij elke verandering heeft iedereen zijn mening klaar. Nu ook. De meningen wisselen nogal. De één vindt het geweldig. De ander noemt Instagram een na-aper. 

Door Martijn Bloksma

Deze blog verscheen eerder op Platform Content

Lees ook: Instagram steelt Snapchatconcept

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken