Emotionele binding belangrijker dan aantal contactmomenten

Emotionele binding belangrijker dan aantal contactmomenten
  • Content
  • 8 nov 2016 @ 09:09
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • InteractieDialoogCommunicatie

Onderzoekers schreven onlangs in de Harvard Business Review: het is veel effectiever om je bij je marketingactiviteiten te richten op binding op emotioneel niveau. Neem niet de contactpunten en kanalen die klanten belangrijk zeggen te vinden als uitgangspunt, maar focus op dat wat hen (onuitgesproken) motiveert.

Robert Rose schrijft afgelopen week op de website van het Content Marketing Instituut van Joe Pulizzi dat het niet zo moeilijk is je doelgroep te bereiken als je begint met contentmarketing. De verrassing werkt dan in je voordeel. Maar in de praktijk blijkt uiteindelijk dat het na verloop van tijd steeds moeilijker wordt. Zeker om specifieke delen van je doelgroep aan te blijven spreken. Daar heb je content van hoge kwaliteit voor nodig. Anders verslapt de aandacht van je doelgroep en werkt contentmarketing tegen je.  Lees het volledige artikel op CMI.nl.

Alzheimer Nederland laat zien hoe het kan, met een film van tachtig seconden gemaakt door Born05/5IVE. Dennis van Vugt van Born05/5IVE: ‘Ik wilde dat Alzheimer Nederland over zichzelf zou vertellen, zonder dat het letterlijk over henzelf ging. En dat bleek heel goed te werken voor mensen die de film zagen en (nog) niets te maken hebben met dementie. De film maakte hen vooral bewust van de ziekte. En het feit dat het geen geïsoleerde ziekte is, het treft ook de omgeving.’

Op marketing.ai verscheen op 30 oktober een artikel met als titel: krik je contentstrategie op. Een handzaam whitepaper vol praktische informatie. Het verhaal begint met de inzet van data bij het ontwikkelen van een goede strategie om overhead te besparen. Dan veel adviezen over het verbeteren van de ROI. Vervolgens de vraag hoe je omgaat met KPI’s, best practices, templates die helen bij het bepalen van de content matrix en uiteindelijk tips die helpen om de hele organisatie te mobileren van contentmarketing een succes te maken. Interessant om te lezen.

Bijgespijkerd.nl publiceert op 27 oktober opnieuw een lekker praktisch verhaal voor contentmarketeers met korte werkbare tips hoe je werkt met een cross media strategie. Bijvoorbeeld: Denk aan reciprociteit en wederkerigheid. Content delen van anderen zal er aan bijdragen dat anderen ook jouw content delen.

Op 30 oktober lees ik een verhaal van Tim Daalderop. Hij legt op Frankwatching.com uit waarom contentmarketing zonder strategie geen zin heeft: ‘Een trein instappen zonder dat je weet waar die naartoe gaat, brengt je zelden waar je wilt zijn. Zo ook met contentmarketing. Je hebt een plan nodig. Zonder plan geen goede aanpak. Maar wat gaat er dan mis wanneer je begint zonder plan?’ Het kan geen kwaad af en toe nog eens terug te lezen waarom een goede strategie zo noodzakelijk is om enig succes te hebben met contentmarketing.

Lezenswaardig voor redacteuren die zich met contentmarketing bezighouden is het artikel van Berber Hoekstra op Marketingfacts.nl van 31 oktober.  Soms gebeurt er iets waardoor een organisatie social media en contentmarketing ineens volledig omarmt. Bij NOS op 3 was dat de beslissing van de NPO afgelopen juni om te stoppen met de reguliere tv-uitzending. 'We bereikten onze doelgroep niet met tv, maar online boekten we wel succes. Een logische keuze om volledige online te gaan', aldus Melvin Captein, eindredacteur online bij NOS op 3. Zij sprak met hem en met social media-redacteur Jonna ter Veer over het succes van online content bij NOS op 3.

Op de website van CMI schrijft Gareth Bull op 1 november een lezenswaardig artikel dat redacteuren kan helpen effectiever te werken. Voor beginners, want je moet de open deuren accepteren. Maar wat kan er op tegen zijn je geheugen af toe op te frissen? Werk binnen een vast stramien om te voorkomen dat je elke keer het wiel opnieuw gaat uitvinden. Zegt hij onder meer. Interessant is zijn suggestie om researchers in te huren. Zeker als je weinig tijd hebt kun je research best uit besteden.

Gedurfd om de vraag te stellen: hoe maak je content waar je publiek naar hunkert? Michelle Linn durft het antwoord te geven op de website van CMI. Een van de adviezen: verdiep je in de content van succesvolle collega’s en vraag je af waarom deze content werkt. Bekijk de tone of voice, de manier waarop wordt geargumenteerd, de headlines, de lengte van de tekst, het ontwerp van de content, wordt er met een format gewerkt en is er een accent op een herkenbaar onderwerp? Ze geeft enkele goede voorbeelden van content waar de doelgroep naar uitkijkt.

Op 1 november schrijft Elsbeth Eilander op marketingonline.nl over de resultaten van de grote marketing enquête 2016. De stemming onder marketeers is positief. Budgetten krimpen minder en voor 2017 wordt zelfs een klein plusje verwacht. De focus sterk ligt op (big) data en op een sterk cijfermatige benadering van marketingvraagstukken. Zorg, zo niet scepsis, is er zeker als het gaat om de interne technische kennis  én de eigen kunde op het gebied van marketing technology. Die naar een hoger niveau tillen zal waarschijnlijk de grootste uitdaging voor de komende jaren zijn. De toepassing van mobile en online video neemt sterk toe, maar de strategie daarachter is vaak nog ver te zoeken.  Budgettair ziet het er in het komende doorpakjaar dan wel mooi uit, succesvol opereren wordt er bepaald niet gemakkelijker op. Maar dat laatste is voor marketeers dan toch eerder een kans en een uitdaging dan een risico of bedreiging. Waarvan akte.    

Op 2 november publiceert Joe Pulizzi een interessant artikel op zijn blog. Joe is de founder van het Content Marketing Instituut. Hij gaat in op de recente cijfers over content marketing in de VS. Terwijl in 2015 20 procent van marketeer in de maakindustrie zei succesvol contentmarketing in te zetten, groeit dat cijfer in 2017 tot meer dan tachtig procent. Een indrukwekkende ontwikkeling. Wil je meer weten hoe contentmarketing bij zich ontwikkelt binnen de Amerikaanse maakindustrie, lees dan zijn verhaal op contentmarketinginstitute,com.

Op 2 november ook een interessant artikel op Marketingfacts, eveneens met een focus op 2017. Het kwartaal van de voorspelling is immers aangebroken. Michiel de Ruijter (Lewis) waagt zich aan de trends op het gebied van content. Hij schrijft: ‘het persbericht verdwijnt in zijn huidige vorm; langere verhalen komen weer helemaal terug; vakbladen stoppen met inwisselbare artikelen; facts checken wordt belangrijker; vakmanschap prevaleert boven algoritmes als het gaat om teksten; en:  tekstschrijvers krijgen promotie.’ Met andere woorden meer respect voor goed geschreven verhalen en de mensen die een goede pen hebben.

Deze week ook weer in diverse artikelen aandacht voor de onstuimige groei van adblockers.  In Nederland ligt dat gebruik op 20 procent. In veel Europese landen ligt dat hoger: in Duitsland op 25 procent, in Spanje op 28 procent, in Frankrijk op 30 procent, in Griekenland op 36 procent en in Polen op 38 procent. (Voor een kaart met alle cijfers: ga op deze Reuters-pagina naar charts, kies daar ad-blocking).(bron: Frank.news) Jongeren zijn niet meer te bereiken in advertenties. Branded content en contentmarketing lijken een mogelijk alternatief.

Ben je nog niet overtuigd van de kracht van contentmarketing, lees dan op managementteam.nl hoe Lego ermee omgaat. ook volwassenen hun voordeel kunnen doen met het spelen van Lego, blijkt uit de populariteit van de workshops Lego Serious Play. Deze methode helpt bedrijven bij teambuilding, innovatie en visieontwikkeling.  Lego Serious Play heeft inmiddels freelance trainers over de hele wereld die organisaties spelenderwijs helpen met veranderingen.

Het leven van de marketeer wordt er niet gemakkelijker op. Je moet voortdurend kennis bijspijkeren om op de hoogte te blijven van de vele mogelijkheden om de aandacht van de consument te vangen. De hoeveelheid kanalen blijft almaar groeien, en de customer journey wordt almaar ingewikkelder.

Emotionele binding blijkt belangrijker. Frans Stijnman (Ostudio) maakt me op emerce.nl attent op de vraag hoe relevant de visie en strategie van een bedrijf is. Iedere medewerker moet die in een zin kunnen weergeven. Anders gezegd om met succes contentmarketing in te kunnen zetten, is de bedrijfscultuur relevant. Stijnman schrijft hierover onder meer: ‘Kijk naar hoe de medewerkers van online moderetailer Zappos deze vraag beantwoorden – zo wil je het eigenlijk hebben.’ Hoe herkenbaar.

Tot slot nog een berichtje van Ad Age op 24 oktober: BMW Films is coming back. De seniors in het vakgebied contentmarketing dat we toen nog customer media noemden, herinneren zich vast nog wel het succes van de BMW-films in het begin van dit decennium (2002). BMW zette toen een trend.

Ad Age schrijft: bedenk dat YouTube toen nog niet bestond en dat Mark Zuckenberg pas 17 jaar was. Ad Age vraagt zich terecht af of deze nieuwe BMW-films weer succesvol kunnen worden.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken