Staat ons een content shock te wachten?

Staat ons een content shock te wachten?
  • Content
  • 14 nov 2016 @ 09:15
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentJournalistiekDoelgroepMakers

De term 'content shock' beschrijft een bang vermoeden dat veel mensen al langer hebben: als we met zijn allen zo doorgaan met meer en meer content produceren, komt er een moment dat het niet meer rendabel is om content te produceren. Freek Janssen van Lewis, begint zo zijn column van 9 november op Marketingfacts.nl.

Lees hier hoe hij denkt over het armageddon van de contentmarketing. Het verhaal loopt gelukkig goed af.

6 november, de week begint goed met een interessant artikel van Eric van Hall op Emerce.nl over de SEO-trends voor 2017. ‘Google streeft ernaar om haar gebruikers resultaten te geven die relevant zijn en van hoge kwaliteit. Google verwacht daarbij van websites dat ze in dienst staan van gebruikers en dat ze snel en veilig zijn en Googlebot ze goed kan indexeren. Maar vooral wil Google dat je niet probeert om hun algoritme te foppen door je anders voor te doen dan je bent. SEO anno 2017 vergt flinke inspanningen op het gebied van content creatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie. SEO in 2017 betekent kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en het schrijven van substantiële content. En last, but not least: je website moet mobielvriendelijk zijn, want het aantal zoekopdrachten vanaf smartphones neemt nog altijd in rap tempo toe. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven.’

Wil je meer weten over de trends, lees dan het volledige verhaal.

Slim zoals LBL het HHH-model van Google nog eens over het voetlicht haalt als stevig hulpmiddel bij het opzetten van een contentkalender en contentformats. LBL merkt dat bedrijven vaak te ondoordacht content produceren zonder het grotere geheel te zien. Zo is de één met social posts aan de slag en is er een apart redactieteam bezig met het relatiemagazine. Hierdoor blijft de gepubliceerde content soms maar een speldenprik met een kortetermijneffect, omdat het niet ‘doorlift’ op andere contentinspanningen. Juist de onderlinge verbanden zijn cruciaal om als merk relevant aanwezig te zijn in de customer journey van je doelgroep. Google introduceerde het Hygiëne, Hub en Hero (HHH) model om bedrijven te helpen videocontent op een juiste manier te programmeren. Het model maakt onderscheid tussen drie soorten videocontent met elk zijn eigen functie en kracht. Nadat je een contentstrategie hebt bepaald, kun je met behulp van het model onderscheid maken tussen drie typen content en een contentplanning opstellen. Hier lees je meer over het HHH-model.

Via CMI kwam ik op de website van ION’s Interactive Content Platform. Vijftig manieren om onderhoudende interactieve content te produceren. De moeite waard om even te bekijken omdat de presentatie veel interessante voorbeelden bevat, waar iedere contentmarketeer van leert.

Nadine Ridder schrijft op 4 november op Emerce.nl over de vraag waarom contentmarketing meestal niet werkt. Ze vindt dat er nog steeds content wordt gemaakt voor een digitale generatie door een traditionele generatie. ‘De digitale generatie is niet alleen media op een andere manier gaan consumeren, er zijn totaal nieuwe waarden ontstaan. Deze waarden vloeien voort in nieuwe spelregels die de traditionele marketeer niet kent. Een modern sausje over je merkboodschap gieten volstaat niet meer, het is de kunst jouw rol als merk of organisatie in deze dynamische wereld te claimen door echt waarde toe te voegen, te doen wat je zegt en hier trouw aan te blijven.’ Moet ik me nu beledigd voelen? Ik ben eerder van mening dat er nogal wat millennials zijn die zich op contentmarketing storten, zonder zich ooit verdiept te hebben in marketing laat staan waar kwalitatieve content inhoudelijk minimaal aan moet voldoen.

Op Dutch Cowboys presenteert Niels Worrel tien relevante trends voor komend jaar. Daaronder de omnichannel customer journey. Mobiele telefoons, tablets, computers, laptops, er zijn er maar weinig die maar één apparaat gebruiken om te communiceren, series te bekijken of producten te kopen. De tocht naar de uiteindelijke aankoop vindt plaats over verschillende apparaten. Volgens Google wisselt 85 procent van de consumenten van apparaat gedurende het aankoopproces, waarbij ten minste drie keer van apparaat gewisseld wordt voor de uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Het grootste risico voor e-commerce is dat het potentieel om de aandacht te verliezen tijdens de customer journey groter is dan voorheen. Hoe kunnen we dit voorkomen? Een van de hoofdredenen waarom een consument wisselt is een slechte user-experience, wanneer bijvoorbeeld de website opeens niet meer 'responsive' is en het niet langer in het scherm past. Nog een groot probleem is een trage laadsnelheid, waardoor men soms niet erop vertrouwt dat een aankoop goed verloopt.

Statistiek en gedragsdata van de customer journey over de verschillende apparaten kunnen een uitweg bieden. Inzichten uit de omnichannel-data kunnen bijvoorbeeld aanwijzen op welk apparaat een bepaald aanbod het beste werkt of op welk apparaat het meest gezocht wordt naar een bepaald product of merk en door welk type klant.

De uiteindelijke resultaten zijn niet alleen nuttig om de rol van elk apparaat in de customer journey aan te wijzen, maar het biedt ons ook de gelegenheid om de relatieve impact van elk kanaal aan te geven en de return on investment (ROI) te bepalen van elk kanaal.

Quantas, de Australische luchtvaartmaatschappij heeft ondertussen van het inflightmagazine een Chinese versie gelanceerd. Het aantal reizende Chinezen groeit sterk.

Ook op Frankwatching.nl lees ik op 8 november trends voor 2017. Daaronder: De strijd tegen clickbait zal in 2017 heviger woeden dan ooit – een ontwikkeling die onlangs werd aangejaagd door het Clickbait Report van ChangeAdvertising.org. Uit het rapport bleek dat een groot deel van de grootste nieuwssites ter wereld hun lezers clickbait voorschotelen via advertentiewidgets. Sinds het verschijnen van dat rapport stopten een aantal van hen daar al snel mee, in veel gevallen onder druk van hun lezers.

Jodi Harris, director editorial content& curation bij CMI van Joe Pulizzi publiceert op 9 november een artikel met mooie voorbeelden van content marketing als teaser naar een e-book met meer dan b75 voorbeelden. Dat boek wil je als contentmarketeer natuurlijk wel lezen, of op zijn minst op je bureaublad hebben staan om af toe in te kijken en ideeën op te doen.

Henk Jacobus, directeur van het contentmarketingbureau Scripta Copmmunicatie, schrijft in zijn digitaal periodiek van november: Hoe closer het verhaal, hoe groter de impact en het rendement. Daarom geeft het Enexis Huis de bezoeker een ontdekkingstocht op maat door de wereld van duurzame energie. De vakjury van de Grand Prix Content Marketing vond deze fysieke manier van storytelling zo sterk dat zij het voordroeg voor Beste Vernieuwing bij de Grand Prix Content Marketing. Van basisscholier tot bestuurder; iedereen krijgt een eigen verhaal en call-to-action. Een audiotour, interactieve infographics, video, een tactiele ontdekkast; het Enexis Huis laat geen middel onbenut. Door te segmenteren in de content maakt iedere doelgroep zijn eigen customer journey. Ook krijgen de bezoekers een (fysiek) magazine op maat. Alles om te bereiken dat hij of zij ook buiten de muren van het Enexis Huis duurzaam blijft voelen, begrijpen, denken en handelen. Het Enexis Huis is genomineerd voor een award. Op 17 november vindt de prijsuitreiking plaats in de Fabrique in Maarssen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken