Gamechangers binnen contentmarketing

Gamechangers binnen contentmarketing
  • Content
  • 5 dec 2016 @ 14:00
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • DoelgroepMakersDigitaalContent

Je zou wensen dat de schoolmeesters in de wereld van contentmarketing hun gepreek een beetje temperen. De open deuren vliegen je dagelijks om de oren. Authenticiteit is een belangrijk woord in de sector. Zorg dat je content oorspronkelijk is. Helaas ontbeert de sector voldoende reflectie. Toch blijven er artikelen die de moeite van het vermelden waard blijven. Hieronder wat me deze week opviel en soms irriteerde.

Allereerst het verschijnen van de Storytelling Atlas. Storytelling en contentmarketing zijn geen wondermiddelen in de hoop op meer conversie en resultaat, aldus de maker van de Atlas. Integendeel. De Atlas is een leerboek met veel informatie die je creativiteit uitdaagt. De Storytelling Atlas is samengesteld door Suzanne Tesselaar. Een aanrader voor de creatieven binnen contentmarketing.

Wat is het geheim achter de kracht van storytelling? Catrinel Bartolomeu beschrijft hoe een veertigjarige Nigeriaanse oplichter, alleen bekend als ‘Mike’, het vermeende brein achter een e-mail-kartel meer dan zestig miljoen dollar aftroggelde bij slachtoffers over de hele wereld, met een aangrijpend verhaal. Op Contently legt ze met meer voorbeelden uit dat echte content je raakt in het hart.

Hoe warm is een lead? Ook daarover moet je nadenken als contentmarketingstrateeg. Contentmarketing en leadgeneratie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In een whitepaper van MT Media wordt bij elke contentvorm die aan de orde komt, de warmte-inmdicator besproken. Hoe warm is een lead die reageert op een bepaalde contentvorm en welke actie onderneem je dan. De whitepaper is een nuttig document. Er wordt echter met geen woord gesproken over de kwaliteit van de content. Het kan nogal een verschil maken of je de thermometer in goede of slechte content steekt.

Als je graag over cases leest dan is deze blog van Tessa Wegert de moeite waard. Ze beschrijft The Content Strategist uitgebreid hoe Carlsberg mogelijk het beste beer-content produceert ter wereld.

Nog een leerzame case: Giuseppe Caltabiano (@giusec),VP for Marketing Integration at Schneider

Electric over zijn global content marketing strategy. Ben je sowieso geïnteresseerd in cases, volg dan wat de Belgische branchevereniging van contentmarketingbedrijven doet. Op de Custo-website veel goede voorbeelden.

Marcus Warner prikkelt me met zijn artikel op contentmarketinginstitute.com. Hij pleit ervoor om als bureau niet te snel te beginnen met het almaar produceren van content als een klant daar om vraagt. Durf de discussie aan om eerst eens te praten over wat bekend is van de doelgroep. Probeer data haarscherp te analyseren alvorens met content te beginnen. Commucatie 3.0 is datadriven. Lees hier zijn interessante artikel over de verschillende manieren om goed gebruik te maken van data.

Deze quote van Vincent van den Boogert uit een interview op Marketingonline is er nog steeds een om in je oren te knopen. ING heeft de marketingafdelingen al lang opgedoekt, marketing hoort in de haarvaten van elke medewerker te zitten. Hij zegt verder: ‘De scheidslijn tussen marketing en IT wordt dunner. Beide werelden zullen elkaar daarom wel moeten begrijpen. De tijd dat je als marketeer een idee bij IT naar binnen gooide en “los maar op” riep en vervolgens doorliep, is echt over.’

Heb je al eens van Serialized branded content gehoord? Er zijn niet echt veel voorbeelden van merken en bedrijven die echt fictieve, entertainment content maakten om hun publiek te boeien en te beïnvloeden. Behalve als je je herinnert dat het concept van een soapserie ooit is voortgekomen uit de marketingafdelingen van – de naam zegt het al – zeepfabrikanten. Meer recentelijk is er het voorbeeld van Coca-Cola in Zuid-Amerika met hun Crossroads-serie op YouTube, over de beslommeringen van pubers in dat werelddeel. Of de serie van Toshiba en Intel: The beauty inside die zelfs zo succesvol was, dat het een Webby in de wacht sleepte. Meer over dit onderwerp vind je op Frankwatching in een artikel van Erwin Lima.

Nog zo’n trend woord waarmee je om de oren wordt geslagen: employee advocacy, wat inhoudt werknemersaanbevelingen. Het bereik van al je werknemers is in de regel veel groter dan dat van het betreffende bedrijf. Het delen van goede content via medewerkers vergroot de kans dat het ook echt wordt opgemerkt. Hoe verwerk je employee advocacy in je contentmarketingstrategie? Hier lees je enkele suggesties.

Deze week verrast Yoshi Tuk op Emerce.nl me met een kort artikel over de vraag wat B2B inkopers nu echt vinden van online content. Veel content voldoet niet. Als de focus ligt op conversie worden er veel fouten gemaakt. Hij beschrijft er drie:

  • Het claimen van expertise is geen goed uitgangspunt;
  • Personalisatie werkt vaak niet;
  • Content laat niet zien in welke fase de inkoper zich bevindt.

Hier lees je achtergronden bij deze statements.

Forbes publiceerde afgelopen week een overzicht van de belangrijkste gamechangers binnen sociale media. Het aantal actieve gebruikers van sociale media zal in 2017 weer met negen procent groeien.

De vijf belangijkste: Live video; messaging apps; social commerce; virual reality en de evolutie van sociale kanalen. Lees hier de toelichting.

Ik belandde deze week ook op de website van Bloomberg, die Kinection lanceerde. Daar werken alle creatieven van Bloomberg samen ook als het om het leveren van content voor contentmarketingvraagstukken gaat. Het lijkt erop dat alle redactionele assets ook worden aangeboden aan big brands.

Oja, deze week zijn twee boeken opgevallen die het vermelden waard zijn: customer journey management van Karen Trotter en Yvo Heijtel. hoe steekt het speelveld voor ketenmanager in elkaar. Enkele belangrijke vragen worden voor de klantcontactprofessional beantwoord. Waarom is ketenmanagement interessant? Wat is de positie van het contact center in de keten? Hoe ziet ketensturing er vanuit het perspectief van het contact center er uit? Middels kwantitatief en kwalitatief onderzoek is vastgelegd hoe het er voor staat in Nederland met ketenmanagement ten behoeve van customer service.

Het tweede boek komt uit België en is onder meer van de hand van de senior experts binnen content marketing Michel Libens en Koen Denolf. Michel leidt het contentmarketingbedrijf Propaganda en Koen The Fat Lady. De co-auteurs Bart Lombaerts en Wouter Temmerman spreken in het voorwoord dank uit aan de twee professionals uit het vak omdat ze ervoor hebben gezorgd dat het boek met twee benen in de modder staat. Het boek is gebouwd rondom een aantal cases en bevat per case veel praktische informatie die iedere content marketeer van pas zal komen. En voor bureaus is het een perfect hulpmiddel bij plannenmakerij. Het boek is onder meer hier te bestellen. Dit zegt de ujitgever erover: de 21e-eeuwse marketeer overtuigt klanten niet op een opdringerige manier, maar gaat zoals een uitgever na aan welke informatie zijn consumenten nood hebben.
Maar het succes van content marketing heeft een keerzijde. De concurrentie in de branche stijgt en je moet als marketeer met straffe inhoud voor de dag komen om je verhaal succesvol naar je publiek te communiceren.
Content marketing laat je de essentiële elementen binnen het contentmarketingproces ontdekken. Via voorbeelden, cases en praktische tips reikt het boek templates en actieplannen aan die je leren hoe je content marketing structureel kan inzetten in je organisatie.

Blijf het overigens grappig vinden hoe contentmarketing voor bedrijven in de advieswereld aanleiding is voor uitgebreide artikelen om deskundigheid aan te tonen. Zo las ik op CustomerTalk een artikel dat op zich interessant is waarin het waarschuwende vingertje wordt geheven bij de vraag of  de customer journey methode om de optimale klantbeleving in kaart te brengen voor B2B dezelfde is als voor B2C. De verschillen worden uitgelegd, waarna de vraag komt bovendrijven: what’s next?

Omdat het december is nog enkele trends voor komende jaren geplukt van deondernemer.nl. Als je een open deur een mooie naam geeft, klinkt hij weer als nieuw. Accelerated Mobile Pages, in de volksmond noemen we zoiets AMPs. Deze pagina’s kunnen vier keer sneller worden geladen op mobiele apparaten en gebruiken ook nog eens minder data. Daarop aansluitend zal UEO (User Experience Optimization) steeds belangrijker worden. Hoe sneller een pagina laadt, hoe meer tevreden de gebruiker is over deze ervaring.  Mocht je het gemist hebben, in 2016 speelden voice search en lokalisatie al een belangrijke rol in SEO. Doordat door middel van voice search zoekopdrachten nu steeds vaker anders geformuleerd worden – geen zoektermen meer, maar natuurlijke vraagzinnen – zal jouw SEO-strategie daarop aangepast moeten worden. 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken