De toekomst van succesvolle merken ligt in handen van 'storyteers'

22feb 201710:07
  • Content
  • 14096 x gelezen
  • Link
  • Merijn Aalbers
  • ContentStrategie

weblog Hoewel contentmarketing nog een relatief jonge markt is, groeit de eerste generatie Nederlandse contentmarketeers nu intern door naar C-level bij bedrijven. Grote spelers als Netflix en Coca-Cola nemen Chief Content Officers aan, veelal afkomstig van mainstream media. Van een marketingmethodiek voor een klein deel van de organisatie, naar een breed bedrijfsmatig proces. Marketeers worden storyteers.

Contentmarketing op boardroomniveau zet de deur wagenwijd open naar de transitie van salesgedreven organisaties naar organisaties die grote waarde hechten aan het merkverhaal en hoe en waar dat verhaal verteld wordt. En hoe content geïntegreerd wordt in alle geledingen van de organisatie. Immers, het volstaat eenvoudigweg niet langer om je product in de markt te zetten en het voor zich te laten spreken. Merken moeten in staat zijn op een relevante, aansprekende manier over domein en product te praten. Wie daartoe niet in staat is, is gezien. 

Consumenten willen weten waar merken voor staan. Merken krijgen daarmee in toenemende mate meer echte verantwoordelijkheid. Maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar dan moeten ze die wel nemen. Het is hierin als merk noodzaak weg te bewegen van de kleine wereld van sales en marketing. Zolang de oude wereld oververtegenwoordigd blijft op managementniveau zal dat niet veranderen. 

Kijk naar Microsoft. De puur op sales gerichte Steve Ballmer vertrok in 2014 als CEO en liet louter rokende puinhopen achter. Een merk in een existentiële crisis. Een merk dat onmachtig was zich te verbinden met de nieuwe generatie. Een merk zonder verhaal. En een schier onstuitbare val van de aandelenprijs. Zijn opvolger, Satya Nadella ziet en acteert op de maatschappelijke relevantie en waarde die Microsoft met zijn producten en diensten op het gebied van productiviteit kan bijdragen. En op het verhaal die het daarmee kan vertellen. Aan de individuele consument, aan elk bedrijf en aan de maatschappij als geheel. Krachtige illustratie van dat verhaal is vervat in de vorig jaar gevoerde campagne rond Microsoft Cloud, waarin met verhalen van consumenten met een geïntegreerde aanpak grote wereldwijde impact werd gerealiseerd. 

Een culturele revolutie rond bedrijfsbrede content kan zeer winstgevend zijn. De toekomst van merken ligt in handen van de huidige generatie professionals die het merkverhaal en de rol van het merk in de samenleving op de eerste plaats zetten. Een generatie die doorgroeit naar C-level bij merken en organisaties. De toekomst van merken ligt in handen van verhalen- en contentdenkers. 

Merijn Aalbers

Merijn Aalbers »

Werkt bij: LVB Networks

Functie: International Content Director


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content