Van blogger naar vlogger: 6 gouden regels

Van blogger naar vlogger: 6 gouden regels
  • Content
  • 13 feb 2017 @ 12:03
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • VloggenVideoContent

Het lijkt misschien heel makkelijk. Een camera pakken, jezelf filmen tijdens je dagelijkse bezigheden en… je bent vlogger. Mijn ervaring is dat er toch veel meer bij komt kijken dan bloggers vaak denken. Met deze zes regels word je een succesvolle vlogger.

Iedereen kent het gezegde wel: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar je moet je boodschap wel goed over kunnen brengen. En het moet bij je passen. Voel je je comfortabel om in openbare ruimtes jezelf te filmen? Ken je geen schaamte en heb je een vlotte babbel? Dan zou de stap van blog naar vlog wel iets voor jou kunnen zijn. 

Zorg dat je goed bent voorbereid
Voorbereiding is key. Met een lege batterij en een vol geheugenkaartje kun je niets. Lijkt een dooddoener. Is het niet. Zorg er dus voor dat de batterij van je camera helemaal vol is en je genoeg geheugen vrij hebt om je vlog op te kunnen nemen. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.

Denk om je uitstraling
Je uitstraling is heel belangrijk. Hoe kom je over naar je kijkers? Wees authentiek en open in je vlogs. Kijkers waarderen eerlijkheid en hebben gauw door wanneer onoprecht bent. Ook als je voor of namens een merk vlogt. Lekker jezelf blijven!

Check, check, dubbelcheck: doe een oefentake
Altijd dubbel checken. Als je met een camera filmt waar je jezelf niet in de gaten kunt houden tijdens je opname, maak dan een korte oefen take en kijk die gelijk terug. Zo check je of je helemaal goed in beeld en goed te verstaan bent.

It’s all about the content
Net zoals de inhoud van je blogs interessant moeten zijn voor je lezers, moeten je vlogs inhoudelijk interessant zijn om naar te kijken. Als je de hele dag op de bank zit, heeft dat voor je kijkers geen toegevoegde waarde. Denk dus goed na waarover je wel en niet vlogt. Net als bij al die andere content die je maakt: het moet relevant zijn voor je doelgroep

Praatje-plaatje: vertel wat je aan het doen bent!
Geef tijdens je vlog altijd aan wat je aan het doen bent of wat je gaat doen. Dat lijkt heel erg dubbel (mensen zien toch wat ik aan het doen ben?) maar werkt in vlogs supergoed. Soms kunnen bezigheden of handelingen voor jou heel logisch zijn, maar voor de kijker misschien niet. En zo er vallen er ook geen lange stiltes!

Zorg voor regelmaat
Plaats op vaste momenten en tijdstippen je vlogs online. Programmeren dus. Dit kan wekelijks of dagelijks zijn. Hierdoor creëer je houvast voor je kijkers en zorgt het ervoor dat ze terugkeren naar je kanaal.

 

Deze blog verscheen eerder op Platform Content

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken