Het verhaal achter 10 legendarische merknamen

Het verhaal achter 10 legendarische merknamen
  • Content
  • 13 feb 2017 @ 09:44
  • 8181 x gelezen
  • Link
  • Richard Otto
  • ContentCreatie

Merken komen en gaan, maar de beste merken blijven hangen zelfs nadat ze al zijn verdwenen. Iedereen kent wel een merk waar nog heimelijk naar wordt terugverlangd. Omdat de smaak ons terugbrengt naar schoolreisjes, de muziek naar eerste vakantieliefdes of de commercial naar vervlogen tijden. Maar waar kwamen al die beklijvende merknamen nou vandaan? Verdwenen Merken-auteurs Richard Otto en Robbert van Loon geven het verhaal achter tien legendarische merknamen.

Alberto
De landelijke slijterijketen (1969-1988) was een onderdeel van Ahold en is een verbastering van de voornaam van de oprichter Albert Heijn. Na overname van Gall & Gall door Ahold kwam deze merknaam te vervallen. Ahold noemde in het verleden regelmatig bedrijfsactiviteiten naar de oprichter. Zo heette AC Restaurant vroeger Albert’s Corner en de bezorgservice startte onder de naam Albert.nl

C1000
Supermarktketen C1000 (onderdeel van Schuitema) werd vernoemd naar het ‘Calculatie-1000’ project dat eind jaren ’70 werd uitgevoerd bij de door de consument als duur geziende Centra-supermarkten. Hierbij werden duizend artikelen blijvend in prijs verlaagd. Het in 1981 opgerichte C1000 zou in eerste instantie Mekka gaan heten, maar deze naam had te veel religieuze associaties. De meeste filialen zijn inmiddels omgebouwd tot Albert Heijn of Jumbo, dat in 2015 het laatste filiaal sloot. In Hellendoorn is wel nog een C1000 Museum te vinden.

Dactylo
Dactylo was een uitzendbureauketen gericht op administratief personeel. De merknaam was afkomstig van het Franse woord ‘dactylo’, wat typist betekent. Na diverse overnames kwam het merk in 2008 te vervallen.

Davino
Al doet de merknaam van dit ijsmerk erg Italiaans aan, het staat gewoon voor ‘De Aangenaamste Versnapering In Nijmegen en Omstreken’. Na overname door Unilever werd deze merknaam in 1999 geschrapt.

Firato
Nog voordat het woord ‘gadget’ überhaupt bestond, was er in de RAI de Firato tentoonstelling met de laatste technologische snufjes. De naam Firato was een samentrekking van (vereniging van) Fabrikanten en Importeurs van Radiotoestellen en Technische Onderdelen. Op de Firato werden door de jaren heen onder andere de kleurentelevisie en de Compact Disc geïntroduceerd. In 1998 is de laatste Firato georganiseerd.

Kwatta
Vraag in Brabant of iemand een "un stukske Kwatta?" heeft en je krijgt een stuk chocolade aangeboden. Het zeer populaire Nederlands chocolademerk Kwatta was vernoemd naar een cacaoplantage in Suriname. Door de felle concurrentie met Mars en Nestlé is het 140 jaar oude merk vanaf 1985 niet meer in Nederland verkrijgbaar.  

Overtoom
Het in 1946 opgerichte Overtoom was een zakelijk postorderbedrijf dat is vernoemd naar zijn eerste locatie: De Overtoom in Amsterdam. De zaken gingen echter dusdanig goed, dat het bedrijf moest verhuizen, maar wel haar naam behield. In de jaren ‘90 werd het bedrijf overgenomen en in 2014 kreeg het een nieuwe naam: Manutan.

Postbus51
Postbus 51 was ruim zeventig jaar dé plek waar je terecht kon met vragen aan de Rijksoverheid. Kort na de Tweede Oorlog is het centrale loket geopend dat qua naam is afgeleid van het voormalig postadres. De vaak belerende reclamecampagnes sloten steevast af met de zin “Inlichtingen bij Postbus 51, Den Haag”. Afzender was toen nog het hippe OQ (uitgesproken als Ook U). Pas in 1977 werd de merknaam Postbus 51 door de overheid aangenomen. In 2012 werd de naam weggesaneerd en vielen de werknaamheden weer onder de Rijksoverheid. 

Turkenburg
De goedkope textielketen Turkenburg was met name zeer populair onder de allochtone bevolking, maar ondanks dat de merknaam dat doet vermoeden is het zeker niet naar een bevolkingsgroep genoemd. De keten was al sinds begin vorige eeuw opgericht door de familie Turkenburg. Het werd in 1990 overgenomen door branchegenoot Zeeman en verdween uit de winkelstraten.

Vedior
Vedior was een Nederlands uitzendbureau dat onderdeel was van het moederconcern Vendex. In veel Vendex-merknamen is de verwijzing naar de oprichters Vroom en Dreesmann te zien. Denk ook aan bijvoorbeeld de merken: Vendomatic, Vendet, Vendorama en Vendorado. Vedior werd in 2008 overgenomen door Randstad en de activiteiten werden aan dochterconcern Tempo-Team toegevoegd.

 

Verdwenen Merken
In het koffietafelboek Verdwenen Merken zijn ruim 300 achtergrondverhalen te lezen over de mooiste verdwenen merken van Nederland. Kijk voor meer informatie op de website.

Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken