How to instabrand (yourself)

How to instabrand (yourself)
  • Content
  • 4 apr 2017 @ 12:21
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentStrategie

Gebruik jij Instagram al om jezelf (als merk) te positioneren? Nee? No worries, wij geven graag een lesje Instabranding!

Instagram is op dit moment een van de belangrijkste kanalen om jezelf neer te zetten en je imago te versterken. Het leukste van Instagram is dat het een ontzettend visueel kanaal is. Alles draait om mooie plaatjes, maar tegelijkertijd is het ook erg laagdrempelig. Op kanalen als Facebook moet een foto of video vaak veel functionele waarde hebben voordat deze geschikt is om te plaatsen, terwijl op Instagram ook 'funcontent' erg welkom is.

Het mooie hiervan is dat je vaak spontaan content kunt maken wanneer er iets leuks op je pad komt, of bijvoorbeeld een ‘blik achter de schermen’ kunt geven. Het is eigenlijk een 'all in one platform', zeker nu Instagram Stories zijn geïntroduceerd. Daarnaast zijn we blij met het nieuws dat er nu ook Carrousels gemaakt kunnen worden. Hiermee kun je tot tien foto’s en video’s in een post plaatsen zonder een collage te hoeven maken. Kortom, op Instagram is (bijna) alles mogelijk, maar uiteraard zijn er wel redenen waarom de een meer volgers heeft dan de ander. Wij geven je een paar tips.

Gebruik relevante en populaire #hashtags
Op Instagram kun je zoeken op een bepaalde hashtag. Vind jij het bijvoorbeeld leuk om gezonde maaltijden te koken, en wil je dat iedereen jouw recept gaat uitproberen? Gebruik dan bijvoorbeeld diverse hashtags in de trant van #healthyfood en #fitfood. Handig is om zelf even te checken welke relevante hashtags vaak gebruikt worden. Dit kun je doen door andere Instagrammers te checken en te zien welke hashtags zij gebruiken. Zo kun je lekker meeliften op de populariteit van een bepaalde term of trend. Maar let op! Hierdoor loop je wel het gevaar om verloren te raken in het geweld van de miljoenen andere #fitfood en #healthyfood items. Het kan juist ook heel goed werken om meer ‘niche’ en specifieke termen toe te voegen in je hashtags. Hierdoor kun je meer relevante likes en volgers verzamelen. Daarnaast is het handig om relevante merken te taggen, bijvoorbeeld @hema wanneer je een van hun items op de foto hebt gezet.

Zoek interactie met je publiek
Het stellen van vragen is vaak een goede manier om dit te doen, maar hinten op reacties of het uitzetten van een winactie zijn ook mooie opties. Zelf veel liken en reageren kan daarnaast voor veel interactie en volgers zorgen. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere foto’s liken van een account dat veel zou kunnen hebben aan jouw feed. Er is niks mis met een beetje aandacht trekken en opvallen. However… don’t go overboard, want je wil natuurlijk niet spammen.

#WHProject
Deze mooie afkorting staat voor het 'Weekend Hashtag Project'. De bedoeling hiervan is dat gebruikers content moeten plaatsen binnen een bepaald thema, waarbij de leukste, mooiste of grappigste kans maken om gefeatured te worden. Hierbij maakt het niet uit hoeveel volgers je hebt, dus het is ook een mooie kans voor beginnende gebruikers om gezien en gevonden te worden!

Niet zomaar weer ontvolgen
Big don’t als opkomend Instagrammer! Het is slim om andere accounts te volgen, want de kans is groot dat ze jou terug volgen. We kennen immers allemaal nog het R&R=back principe. Kom je er uiteindelijk toch achter dat je helemaal geen 2.000 (niet altijd even interessante) mensen wilt volgen, denk dan even twee keer na voordat je iedereen direct weer ontvolgt. Oké, het is effectief, maar those people have feelings too. Het kan negatieve gevoelens oproepen als je mensen uitlokt om je terug te volgen terwijl je er niks mee gaat doen. Zeker als je ze per ongeluk twee keer volgt. Ouch.

 

Door: Renske van den Bogaard, copywriter bij We Are Blossom.

Deze blog verscheen eerder op Platform Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken