Heeft uw branded content de Netflix-factor?

Heeft uw branded content de Netflix-factor?
  • Content
  • 11 mei 2017 @ 14:22
  • Link
  • Merijn Aalbers
    Merijn Aalbers

    International Content Director
    LVB Networks
  • ContentBranded content

Kan branded content het winnen van reguliere content op Netflix? Ja, dat kan, bewijst Canon met een internationale branded hitserie over topfotografen. Laat me openen met een vraag. Welke Netflix-serie heeft een hogere waardering op IMDb: Homeland of een branded contentserie over fotocamera’s? Het antwoord is niet moeilijk. De laatste.

Waar tv-zenders wereldwijd zoeken naar bewezen formats, bedenken contentmarketeers nu nog het liefst per land alles zelf. Met distributie in het kielzog. Maar toch. De contouren van een steeds internationaler wordend speelveld worden steeds duidelijker. In de wetenschap dat 5% van alle wereldwijde branded content goed is voor 90% van alle engagement vormt de internationale dynamiek een belangrijke factor. 

Kijk naar Canon. Een merk dat mettertijd is gaan begrijpen dat de wijze waarop de eigentijdse mediaconsument tegen merkcommunicatie aankijkt, onverbiddelijk is. Dat een merk dat niet in staat is op een relevante, aansprekende manier over hun domein en product te praten en een verbinding te leggen met zijn doelgroep, gezien is.

De Australische tak van het camera powerhouse sloot in 2015 een partnership met tv-zender National Geographic voor de geheel door Canon betaalde documentaireserie Tales by Light. Een avontuurlijke serie over fotografie waarin de kijker een kijkje achter de lens krijgt van ‘s werelds beste fotografen die hun droomplekken in alle uithoeken van de wereld bezoeken en documenteren. Een paringsritueel van twee bultruggen bij Tonga, om maar wat te noemen. Centraal inzicht bij de totstandkoming van het format: consumenten gebruiken Canon-producten uit een passie. Die passie wordt in de serie overgebracht door de topfotografen.

Het universeel aansprekende format trok ook de aandacht van Netflix, dat zich uit eigen beweging tot Canon wendde en de serie voor wereldwijde distributie aankocht en in 241 landen – waaronder Nederland - toevoegde aan de catalogus. Enige criterium: de kwaliteit. Hiermee werd Canon Tales by Light de eerste branded contentserie bij de streaminggigant. Een treffend voorbeeld van hoe uitgevers en aanbieders van content zoeken naar de beste content en de herkomst daarvan steeds minder van belang wordt. Voor Canon een fundamentele ommezwaai in de wijze waarop het merk consumenten tegemoet treedt: rijke ervaringen boven contextloze verkoop. En picture this: vernoeming van het merk schittert door afwezigheid. Alleen de gebruikte camera’s komen in beeld. Temidden van oogverblindende visual storytelling.

Het format van Tales by Light is een lokale productie die puur op basis van kwaliteit gelokaliseerd (ondertiteld) beschikbaar kwam voor 99 miljoen Netflix-gebruikers. De hoge waardering van 8,5 voor de serie op IMDb is temidden van alle ROI-discussies binnen contentmarketing een lichtend baken. Homeland moet het doen met een 8,4. Derhalve een prikkelend nieuw criterium voor uw contentmarketing activiteiten in video: heeft het de Netflix-factor? 

Merijn Aalbers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken