Stop met het overraten van millennials

Stop met het overraten van millennials
  • Content
  • 19 mei 2017 @ 10:18
  • 23360 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

Onder marketeers en contentmarketeers gaat het maar om één doelgroep: ‘jongeren’. Tijdens alle creatieve discussies gaat het over de vraag hoe je deze groep het beste kunt bereiken. Moeten de senioren daar genoegen mee nemen? Het zou merken niet alleen sieren als ze wat meer focussen op senioren. Als het om conversie en resultaat gaat, zijn ouderen naar verwachting stukken interessanter. Is oldvertising het nieuwe advertising?, las ik. Ik hoef niemand uit te leggen dat de ouder wordende generatie niet bestaat uit mensen die aan hun stoel gekluisterd zijn en die rond moeten komen van een schamel aow-tje. Integendeel. Netflix focust niet op een doelgroep in een bepaalde leeftijd, maar op mensen met bepaalde interesses, ongeacht hun leeftijd. Dat zouden meer merken moeten doen.

Rohit Bhargava schrijft een interessant artikel over dit fenomeen, te vinden op Linkedin. Stop met het overraten van millennials. Omarm senioren. Maar vergeet natuurlijk de millennials niet. Die zijn in hun denken vermoedelijk al veel verder dan je denkt. Hun retailwereld is waarschijnlijk digital-only. Hun financial regelen ze digital-only. Hun communicatie is voornamelijk ‘social’. Hoe ver ben je in de wereld van digital-only? (Bron: thecontentstrategist)

Nog zo’n interessante ontwikkeling waar merken rekening mee moeten houden: het sociaal goed doen vanuit sponsoroptiek zien we al een aantal jaren. Maar het is niet meer uitsluitend een morele verplichting om goed te doen, het is een economische voorwaarde aan het worden van een nieuwe generatie consumenten. 'Don’t advertise, solve problems' is de eis aan de big brands van deze wereld. De sustainability bonds van Starbucks voor het duurzaam verbouwen van koffiebonen zijn hier een goed voorbeeld van. Goed doen gaat tegenwoordig direct over geld. Social capital is een belangrijke ROI geworden in sponsoring. We zullen de komende jaren zien dat commerce en conscience steeds vaker hand in hand gaan. Bron: Sportnext.nl.

Al eens van engagement hacking gehoord? Engagement hacking is de voortdurende proactieve zoektocht naar de juiste kansen en het op een doordachte manier bereiken van doelen. Dat zoeken gebeurt op basis van data die worden omgezet naar inzichten in de markt, in de doelen en ambities van de klanten en potentiële klanten, in het medialandschap en in de samenleving die continu in ontwikkeling is. Zo definieert het allround PR- en marketingbureau Marcommit het begrip in het onderzoeksrapport ‘Meetbaar marketingsucces met Engagement Hacking – Meer bekendheid & leads – blije managers & verkopers’. Dit lees ik op Customer Talk. Engagement hacking laat de traditionele marketinginstrumenten niet los. Met een combinatie van push- en pull-tactieken wordt gezocht naar de optimale inzet van alle mogelijke kanalen: paid, owned en earned. Dus de focus ligt bij deze strategie niet op de eigen kanalen, ook andere media worden ingezet en adverteren behoort eveneens tot de mogelijkheden als dat rendement oplevert. En waar inbound marketing veelal stopt als de lead is overgedragen aan sales, gaat engagement hacking verder en heeft zo betrekking op de volledige duur van de klantrelatie.

Nog een mooie die ik las in de aanloop naar de uitreiking van de ADCN Awards: een gesprek met de duovoorzitters David Snellenberg en Richard van der Laken van ADCN over de trends voor 2017: 'Branded content gaat onderuit', beweren ze. Snellenberg: ‘Omdat betekenis geven belangrijker wordt voor merken, denk ik dat branded content volgend jaar onderuit gaat. Dan bedoel ik vooral de 24/7-strategie van sommige merken, de continue diarree aan laagwaardige, goedkope video’s op sociale media. Het is onmogelijk om continu goede, impactvolle branded content te maken. Vier keer per jaar een knaller, dat heeft meer effect.’

Ter afsluiting deze week Alexander Klöpping over ‘ouderen media’ die zich bemoeien met jongeren op sociale media. ‘Dan filmen ze wat tieners met een petje achterstevoren op hun hoofd en plaatsen daar een paar stripboekachtige kreten bij. Zijn verhaal deed me denken aan vroeger, toen de dialogen in kinderboeken totaal onherkenbaar waren voor me. Waarom gebruikten de karakters allemaal woorden die ik nooit hoorde? Nou ja, gewoon omdat kinderboeken altijd door oudere mensen geschreven werden en die hadden niets met de schoolpleintaal van de gemiddelde nieuwbouwwijk. Gelukkig kom je er niet langer mee weg als je vet jong dóét in plaats van dat je het bent.’ Ik prijs de bureaus en bedrijven die jongeren in een denktank aan zich verbinden. Maar wat gebeurt er met de senioren? Zijn ze afgeschreven? Onverstandig, denk ik dan als jonge senior.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content