Zullen we weer normaal Nederlands gaan praten met elkaar?

5mei 201709:41
  • Content
  • 30911 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentDialoogCommunicatie

weblog Wat vind je van het woord commprof of comms professional? Sinds ik het afgelopen week las, laat het me niet meer los. Ik wil wel een commprof zijn, misschien ben ik het wel. Nog zoiets: ‘Laat je emoties maar zien tijdens je klantreis’. Het moet niet gekker worden.

Ik begrijp dat comm profs zoeken naar nieuwe woorden en manieren om aandacht te krijgen voor wat ze te bieden hebben, maar teksten als ‘leer van de ultieme emotionele klantreis bij Transavia’, gaan me een comm profsstapje te ver. Dat geldt ook voor de workshop ‘emotionele klantreizen plotten’. Bij het lezen daarvan ga ik toch echt twijfelen aan mijn ervaring als comm prof. Slaan we niet een beetje door? Heb je overigens enig idee wat de ExperienceCapture methodiek is? Nieuwsgierig? Ik niet.

Iemand anders durfde op te schrijven: ‘Frictie halen uit de customer journey is goed, daar maak je fans mee. Zorg voor een glimlach op de cruciale touchpoints. Maak je touchpoints enjoyable.’ Zullen we weer normaal Nederlands gaan praten? Maar dan wel echt normaal Nederlands. ‘Zoek de sweet spot bij je klanten, dan kun je een match maken tussen je thema en je doelgroep.’

Ik had deze week ook kunnen kiezen om binnenkort een hele dag bijgepraat te kunnen worden over ‘blockchain fundamentals, een dag voor het leren van use-cases en proven concepts verdeeld over een aantal sectoren of gewoon een dagje design thinking’. Het leven wordt op deze wijze wel een uitdaging. Of zoals ik elders las: ‘Learning Analytics waarmee ons leren kan worden beïnvloed, en die dieper ingaan op de privacy paradox, het evenwicht tussen nut en wet.’

‘Om leesbare content te maken moet je weten wat ‘the bigger story‘ is’, ontdek ik in een ander artikel. ‘Als je je product of dienst in de context plaatst waar je publiek om geeft, kun je tot die bigger story komen.’ Gelukkig weer wat geleerd. De informatie is afkomstig uit een artikel met als kop ‘Stop met content maken’. ‘Zorg ervoor’, luidt een advies, dat ‘the job to be done en je bigger story helder zijn. Dan creëer je geen ad-hoc-content, maar draagt alles bij aan je overkoepelende strategie.’  Kortom: ‘slow down en doe minder. Creëer content met meer impact en effect. It is quality over quantity.’ Ik snap ‘m.

Leerzaam vond ik dit wel: ‘Het belang van micro-interacties is het grootst bij kleine schermpjes zoals die van wearables en fitnesstrackers, die enkelvoudige notificaties doen.’ En: ‘De DevOps-benadering voor softwareontwikkeling richt zich op continuous delivery, oftewel apps en sites worden in een dagelijkse cyclus geüpdatet zodat de time-to-market zo kort mogelijk is. Hiervoor zijn tools nodig die omgevingen snel in- en uitschakelen, zodat er zo min mogelijk downtime is bij het fiksen van bugs en uitgeven van patches.’

En wist je dat ‘mobiele apparaten desktop pc’s zijn voorbijgestreefd als het gaat om de click share op Google’? Hoe is het trouwens met jouw ‘technologiestack’? Ik ga eens googlen op de mijne. Nu ben ik geen high potential meer maar het ontbreekt me niet aan x-factoren. Ik beschik over behoorlijk wat dynamische sensoren die voor een high potential als volgt worden omschreven: ‘Tomeloze ambitie en ondernemersgeest, gecombineerd met een sterke drang om nieuwe aanpakken te ontdekken, kunnen desastreus aflopen als er geen tegenkracht is die voorkomt dat iemand uit de bocht vliegt. Dankzij zijn ‘dynamische sensoren’ blijft de echte high potential in de rails. Deze sensoren geven hem gevoel voor timing, maken dat hij situaties snel kan doorzien en overzien en geven hem een neus voor kansen die zich voordoen.’ Herkenbaar zullen we maar denken.

Ook een nieuwtje: storytelling gaat over verhalen met wrijving. Op MarketingTribune.nl las ik de volgende toelichting: ‘Storytelling komt uit romans, film en muziek. Die kunst is alleen interessant als er sprake is van wrijving. In muziek noemen ze het verrassing. In scriptschrijven en romans noemen ze het conflict. Het gaat daarin altijd over de weg er naar toe, over karakterontwikkeling. Nooit alleen over het eindpunt. Dát is wat mensen raakt.’

Weet jij wat mouseflow recordings, clickmaps en heatmaps zijn? De wijsneuzen in ons vak maken hun verhalen niet interessanter door het veelvuldig gebruik van onbegrijpelijke zinnen en woorden. Integendeel. Het lijkt eerder op verhullend taalgebruik omdat je blijkbaar niet in gewoon Nederlands kunt uitleggen wat je bedoelt. Het kostte geen moeite om deze kromme of onbegrijpelijke zinnen te vinden. Ze zijn afkomstig uit de alerts die op de ochtend van 3 mei op mijn laptop binnendruppelden. Dit zogenaamd interessant taalgebruik is me een doorn in het oog. Bij deze dus een vurig pleidooi om te stoppen met die ronkende kromme zinnen die niemand begrijpt. Comm profs, kom op. Laat zien dat je begrijpt wat je schrijft.

Sak van den Boom

Sak van den Boom »

Werkt bij: zelfstandig ondernemer

Functie: adviseur, senior expert contentmarketing


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content