Gebruik de talenten van de toekomst
- Content
- 9 jun 2017 @ 10:12
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentMakers
- 9 jun 2017 @ 10:12
- Sak van den Boom
Als ondernemer die contentmarketing wil inzetten om beter te communiceren met klanten en potentiële klanten moet je begrijpen wat het betekent om een constante stroom content te produceren. Waar haal je de ideeën vandaan? Hoe vind je de tijd om deze tot prettig leesbare verhalen te verwerken, laat staan deze verhalen te redigeren tot bruikbare content voor alle devices waar je klanten en potentiële klanten gebruik van maken? Gebruik het talent van de toekomst.
Contentmarketing is inmiddels een vast vak in alle opleidingen communicatie aan de vele universiteiten in ons land. Maar ook de HBO’s waar communicatie wordt gedoceerd of journalistiek hebben jaarlijks honderden studenten. En ze willen allemaal stageplaatsen waar ze hun kennis in de praktijk kunnen toetsen. Haal zo’n twintiger in huis en geef de opdracht op zoek te gaan binnen de organisatie naar interessante verhalen. Dwing je medewerkers tijd te maken voor hem of haar. Minstens een kwartier per week om input te geven. Je zult verbaasd staan over de bronnen die je aanboort. Je beseft vanzelf dat het de moeite loont om veel van die verhalen tot bruikbare content uit te werken, dat het de moeite loont om te investeren in een professional die dat voor je doet. Het gaat dan niet meer om de vraag waar je budget vandaan moet halen, maar hoe je bestaand budget effectiever inzet.
Een goed opgeleide stagiair kun je trouwens ook naar buiten sturen. Hoe denken klanten over je? Wat vinden ze van je bedrijf, je producten en diensten? Wellicht lepelen ze heel veel verhalen op waar je zelf eigenlijk niet aan hebt gedacht. Met een talent van morgen vind je de content, want die ligt gewoon op straat.
Een ondernemer of marketeer die nadenkt over de inzet van contentmarketing kan zijn ogen ook niet meer sluiten voor artificial intelligence. Ik heb er eerder over geschreven. Denk eens na over de vraag hoe je real time influencers vindt op basis van organic brand mentions op de grote social mediaplatforms. Hans Scheffers van Online Impact schrijft dat nadat je de trollen eruit hebt gefilterd, je een aantal kwalitatief hoogwaardige influencers overhoudt die je voor je (campagne)doelstellingen kunt inzetten. Geheimtaal? Lees zijn hele verhaal. En zet een van je medewerkers op de vraag wat artificial intelligence voor je product of dienst kan betekenen. IT neemt de lead ook bij de totstandkoming van content. Algoritmes helpen bij de productie van content. Als auteur krijg je straks voortdurend de juiste woorden aangeboden. Nu worden woorden die je tikt soms rood onderstreept omdat ze mogelijk verkeerd zijn gespeld. Straks betekent een rode, groene of blauwe onderstreping domweg dat je even moet nagaan of je wel het juiste woord hebt gebruik in relatie tot de doelgroep waarvoor je schrijft. Marketeers die te druk zijn om met data aan te slag te gaan, laat staan bereid zijn te investeren in data zijn niet geschikt voor hun functie.
Houdt iemand in een databestand de content van anderen in je markt bij? Hoe zorg je ervoor dat jouw specifieke content er met kop en schouder boven uit steekt? Lees in dit kader ook eens het gesprek met Arne de Greeff over ANWB en partnership op nederlandsmedianieuws.nl. Dit jaar en in 2018 voert de ANWB een aantal veranderingen door. Zo verdwijnt ANWB Media en zet het bedrijf vol in op samenwerkingen in plaats van platte advertenties.
De Greeff: ‘We komen van een situatie waarin we met ANWB Media een eigen uitgeverij hadden binnen ANWB. Binnen deze uitgeverij was de sales afdeling een organisatie die zich in eerste instantie richtte op advertising verkoop zoals online en print. We zitten nu in een situatie waarbij we de uitgeefactiviteiten zoals het creëren van content en het aangaan van commerciële samenwerkingen volledig integreren binnen de overige ANWB activiteiten. We hebben dus afscheid genomen van de uitgeverij ANWB Media. We geloven ook veel meer in partnerships met externe partijen waarbij we samen meerwaarde bieden voor onze ANWB Leden. In de communicatie met onze leden over deze samenwerking gebruiken we de expertise van onze afdeling Content en voor het vinden van de juiste partners hebben we de expertise van het team Commercie & Partnerships.’
Kjell de Raad gaat op Marketingfacts ook op dit onderwerp in: ‘Geïntegreerde sales, service en marketing zorgen voor een perfecte customer journey. Als je customer journey begrijpt, dan snap je dat op het moment dat een consument een beslissing moet nemen over de aanschaf van een product misschien zeventig procent van het koopproces al gepasseerd is.’
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing