Beslist de systeembeheerder straks mee over de contentmarketingstrategie?

8sep 201711:44
  • Content
  • 15859 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MobileWebsiteContent

weblog ‘In enkele jaren tijd is de rol van de chief information officer (cio) drastisch veranderd. Vroeger was de cio het hoofd van de afdeling systeembeheer, en weinig meer. Nu wordt naar hem of haar gekeken om te helpen bij de nodige digitale innovatie,’ lees ik op Computeble.nl.

‘De cio moet niet alleen een stevige toekomstvisie hebben, maar ook de nodige dosis creativiteit om de koers van het bedrijf mee te kunnen bepalen', gaat Computable verder. Een nachtmerrie, of de ultieme oplossing om draagvlak te krijgen voor de juiste contentmarketingstrategie? Wie zal het zeggen.

Adformatie schrijft op 25 augustus over de oprukkende techbedrijven in de reclame en communicatiewereld .Consultancybedrijven veroveren veel terrein. De grotere investeren in de overname van creatieve en digitale bureaus. Deloite heeft nu bijvoorbeeld studio’s in zestien landen waarmee wereldwijd diensten worden aangeboden op gebied van webdesign, content, sociale media en mobile. De klassieke bureauwereld raakt op achterstand. Hoe futureproof is de contentmarketingwereld?

Op de website van het content marketing instituut las ik onlangs een uitgebreid artikel over analytics design van een website. Twee keer nadenken en je snapt waarover dit gaat, maar staan we als content marketeer er echt bij stil dat een url of een ontwerp bepalend is voor de vraag of en hoe snel Google je gaat vinden? Er is een duidelijk verband tussen design en SEO. Gevonden worden kun je stimuleren door met verschillende aspecten rekening te houden. Denk ook aan het belang van snelheid. Webbouwers en online marketeers zijn volgens Frankwatching nog niet allemaal doordrongen van het belang van snelheid. Google wordt strenger: verbeter juist nu de snelheid van je website. De afgelopen jaren heeft Google duidelijk gemaakt dat ze zich sterk willen maken voor een veilig en snel internet. Geheel in de stijl van Google zijn dat geen loze woorden. In 2010 werd al aangekondigd dat snelheid onderdeel was geworden van het algoritme. Google’s obsessie met snelheid blijkt ook uit de instrumenten voor ontwikkelaars en het lanceren van een platform voor accelerated mobile webpages. In 2014 kondigde Google al aan dat websites met een veilige verbinding (ssl) een streepje voor gaan krijgen in de zoekresultaten. In 2016 werd op hun security blog duidelijk dat websites met een onbeveiligde verbinding een markering gaan krijgen in de zoekresultaten in Chrome. Google staat daar niet alleen in, zo blijkt uit het lijstje sponsors van Let’s Encrypt, een dienst voor gratis SSL-certificaten. Meer weten, lees dan Rolf Diepeveen op Frankwatching.

Net as veel content marketeers ben ik net gewend aan het gegeven dat de customer journey moet worden gemapt, lees ik op customertalk.nl dat ik ook verstand moet hebben van journey analytics. Dat gaat dus over de insights achter elke stap in de customer journey.

Net zo belangrijk is content amplification. Begrijp hoe de content die je inzet op de verschillende kanalen elkaar kan versterken waardoor de waste afneemt en de effectiviteit van je investering groeit. Lees een interessant verhaal over dit onderwerp op de website van het content marketing instituut.

Ik schreef eerder al over de nieuwe Europese privacywetgeving. Wat voor alle bedrijven een onderbelicht obstakel is, is de privacy by design-clausule. Volgens de nieuwe EU-wet moeten organisaties ervoor zorgen dat gegevens continu worden beschermd met de nieuwste technologische mogelijkheden. Bij het ontwerpen van nieuwe processen en systemen moet er dan ook terdege rekening worden gehouden met de bescherming van persoonsgegevens. Ook de huidige Nederlandse cookiewet zal per 25 mei 2018 mogelijk worden vervangen door een nieuwe Europese cookiewet namelijk, de door de Europese Commissie (EC) voorgestelde e-privacyverordening (EPV). Een cookie valt onder persoonsgegevens en je moet daarom sinds 2014 websitebezoekers om toestemming vragen om deze te verzamelen en in je privacy statement precies zeggen wat je ermee doet. Meer weten, lees hier het interview met Director Data&Insights bij Yourzine Riens Koopman. Geen sinecure en wie neemt binnen een organisatie hiervoor de verantwoordelijkheid? Precies: iemand op bestuursniveau zou ik zeggen.

Ralph van Lieshout, moderator van de Grand Prix Content Marketing, vroeg zich onlangs op deze website af: Wat op dit moment de uitdagingen binnen contentmarketing zijn? Wat moet beter?

‘Ik vind nog steeds dat contentmarketeers teveel blijven hangen in 'het mooie verhaal'. Een goed verhaal is een van de randvoorwaarden voor succes, maar in digital is er zoveel aanbod dat alleen een goed verhaal vaak niet genoeg is. Advertising lijkt soms nog een vies woord, maar zonder zichtbaarheid is alles wat we doen academisch. Contentmarketeers zijn geen journalisten; we werken voor klanten. Daardoor mis ik vaak nog de consistente vertaling van het mooie verhaal naar content die geschikt is voor verschillende digitale platformen waarbij er gestuurd wordt op duidelijke business doelstellingen.’ Opgepast dus: er kloppen mensen aan de deur. De systeembeheerder staat te dringen om het heft in handen te nemen.

Sak van den Boom

Sak van den Boom »

Werkt bij: zelfstandig ondernemer

Functie: adviseur, senior expert contentmarketing


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content