CMWorld: 'Alles is veranderd en niets is anders'

14sep 201709:52
  • Content
  • 8788 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Content

weblog Afgelopen week bezocht ik Content Marketing World in Cleveland, Ohio. Het grootste contentmarketing event ter wereld met 4.500 deelnemers uit meer dan vijftig landen. Met een fantastische groep Nederlandse en Belgische marketeers en een journalist van MarketingTribune namen we deel aan de door CMFF georganiseerde workshop. In deze blog deel ik mijn belangrijkste learnings.

We zijn ondergedompeld in een selectie uit een oneindig aantal inspirerende sessies over uiteenlopende onderwerpen, gerelateerd aan het vakgebied contentmarketing. En dat het een vakgebied is valt niet meer te ontkennen. Weliswaar volop in ontwikkeling, maar organisaties omarmen contentmarketing massaal als een ongoing marketing en businessproces dat bijdraagt aan het behalen van doelstellingen. De belangrijkste drijfveer? Hoe wordt mijn marketing klantgerichter en blijft mijn merk zichtbaar in een wereld waarin er elke seconde een gigantische hoeveelheid nieuwe content online komt.

CMWorld stond in het teken van een hoeveelheid aan onderwerpen: contentdistributie, contentstrategie, contentcreatie, leadgeneratie, sales, proces en workflow, influencermarketing, e-mail & conversie, ROI, etc. Het was een uitdaging om een keuze te maken uit het aanbod van sessies. Op basis van de sessies die ik bezocht, deel ik mijn belangrijkste learnings.

1.  Contentmarketing begint met het opbouwen van een publiek. Dat is wat het echt anders maakt dan traditionele marketing. Het gaat niet over producten en diensten, maar om het opbouwen van een relatie met mensen door je te verdiepen in hun interesses en behoeften. Welke noodzaak is er om content te maken als je als merk geen publiek hebt die het leest, bekijkt of ernaar luistert?

De content helpt een relatie op te bouwen en context te creëren waarbinnen producten en diensten door het publiek als relevant kunnen worden ervaren. Door de vele voorbeelden en inspirerende verhalen realiseerde ik me maar weer eens dat dat is waar het allemaal mee begint en precies is wat alles in marketing anders maakt.

2. Bouw de juiste contentmarketingorganisatie. Heeft je organisatie het juiste talent, de juiste techniek en strategieën om doelstellingen te behalen?

3. Start met het maken van een contentstrategie. Wat is je strategie, hoe kom je tot de juiste content en op welke manier ga je die distribueren? Wees de uitzondering: ontwikkel een strategie waarmee je verhaal opvalt ten opzichte van de middenmoot.

4. Relateer deze strategie duidelijk aan businessdoelstellingen en vind daarover overeenstemming in je organisatie. Welk probleem ga je oplossen? Focus!

5. Is het contentmarketingfundament in jouw organisatie stevig genoeg? Laat iedereen in je organisatie begrijpen wat contentmarketing is, hoe het werkt en waarom je er als organisatie mee bezig bent.

6. Formuleer op basis van die businessdoelstellingen je belangrijkste KPI’s. Wanneer ben je succesvol? Zorg ervoor dat deze inzichtelijk zijn. Laat weten wat werkt en wat niet.

7. Heb lef, experimenteer! Wat is jouw unieke manier om het verhaal van je merk te vertellen? Vertrouw daarbij op je intuïtie en leer door te doen.

8.  Zet content centraal. Focus je je in jouw organisatie op het vertellen van het verhaal of op kanalen en distributie?

9.  Personaliseer je boodschap. Weet jij met wie je communiceert? Focus op een groei in subscribers en bied ze relevante content in de verschillende stappen van de funnel (top/middle/bottom). De organisaties die voor elke stap content creëren blijken het meest succesvol.

10. In 2019 zal 80% van alle content die online wordt geconsumeerd videocontent zijn. Wat betekent dat voor jouw contentstrategie?

11. Maak minder content maar alleen datgene wat relevant is. Weet jij welke vragen je publiek heeft en op welke vragen ze een antwoord van jou verwachten?

 

Door: Nancy Schuurmans, contentmarketeer bij Dela.

Gastblogger

Gastblogger »

Werkt voor: MarketingTribune

Functie: Gastauteur


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content