Stop de contentpijn

Stop de contentpijn
  • Content
  • 23 nov 2017 @ 09:53
  • 8241 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Content

Landschapspijn. Het Friese boerenland is de laatste jaren gladgeschoren tot een groene woestijn. Zonder bloemen, kruiden, insecten en vogels. Zonder slootjes, bomen en struiken. Alles is ingericht op maximale productie van snelgroeiend raaigras, rijk aan voedingstoffen voor melkkoeien. En die biljartlakens doen pijn.

Landschapspijn.
 
Ik voel hetzelfde als ik naar het Hollands contentlandschap kijk. Het is productieland. Zonder bloemen, kruiden, insecten en vogels die de weiden kleuren. Niks bijzonders. Niks opvallends. Niks echt levendigs. Alles lijkt op elkaar. Iedereen doet elkaar na. Geen lef, geen anders, geen kleur. En dat geeft contentpijn.
 
Waar die pijn vandaan komt?
 
Bedrijven en organisaties durven geen keuzes te maken. Ze denken dat ze er zijn voor iedereen. Maar kom op, wake up, er is geen bank voor iedereen, er is geen supermarkt voor iedereen, er is geen auto voor iedereen, er is geen bier voor iedereen, er is geen software programma voor iedereen, er is geen hijskraan voor iedereen. Voor iedereen bestaat niet.
 
Als je denkt in iedereen, produceer je eentonige content voor iedereen, en dat geeft contentpijn, en dat doet pijn aan al je zintuigen.
 
Sta maar eens stil in ons contentlandschap. Geen grutto, geen scholekster, geen leeuwerik. Het is er stil, er beweegt niks. Je bent omringd door strakgetrokken weideland, zonder verrassende welvingen, zonder bomen, zonder boterbloemen, zonder zuring.
 
Het is een landschap dat bestaat uit plankgasgras dat om de 33 dagen wordt gemaaid, terwijl een leeuwerik 45 dagen nodig heeft kuikens in weideland groot te brengen. Grutto’s vragen daarvoor 75 tot 80 dagen. Maar die tijd krijgen die vogels niet. Alles wordt opgeofferd aan zo snel mogelijk rendement. Alles voor de melkkoeien, alles voor de markt.
 
Contentpijn.
 
Begin met de biodiversiteit in je eigen tuin. Stop met het produceren van plankgascontent. Laat je content bloeien. Vertel verhalen die het landschap doen geuren en kleuren. Laat de leeuweriken vanuit de hoogte hun vrolijke gezang uitstrooien.
 
Ga verhalen vertellen. Stop de contentpijn.

 

Blog en beeld door Cor Hospes.

Deze blog verscheen eerder op de website van Cor's Deli.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken