Wat levert zo'n gratis glossy nu eigenlijk op?

Wat levert zo'n gratis glossy nu eigenlijk op?
  • Content
  • 21 nov 2017 @ 09:57
  • Link
  • Peter Rademaker
    Peter Rademaker

    copywriter
    Happy Stories
  • MakersContent

Linda, Chantal, Wendy, Catherine, Humberto. Paul, Maarten, Youp, Matthijs, Fernando, Jonnie en Thérèse. Als BN'er in de grachtengordel en op Het Gooische Matras word je met de nek aangekeken als je géén personality glossy hebt. Je eigen glossy is je (peperdure) visitekaartje in je contacten met producenten, regisseurs en casting directors.

Met een eigen glossy bén je iemand. En dat geldt niet alleen voor BN'ers. Er zijn glossy’s voor Limburgse zakenvrouwen, boerinnen, havenvrouwen, defensievrouwen, graffitispuiters, mantelzorgers, priesters en optimisten. Vincent van Gogh, Loeki de Leeuw, Heer Bommel en: gossie, zelfs Jezus heeft een glossy. 

De glossy gekte is zó groot, dat ze zelfs gratis worden weggegeven. Iedere stad en ieder zichzelf respecterend dorp, van Malden tot Molenhoek en van Berchem tot Bennekom, pronkt met een gratis stads- of dorpsglossy (voornamelijk gevuld door de lokale middenstand). Autohandelaren, boekhandels, mode- en delicatessezaken; ook het MKB gaat massaal aan de gratis glossy. 

Wat levert zo'n gratis glossy nu eigenlijk op? In de toenemende discussie over de ROI van contentmarketing, ontspringt de glossy de dans glansrijk. Managers en marketeers lijken verblind door glimmende egostrelerij. 

Een glossy met fancy fotografie, klinkende namen van columnisten en dubbeldik verlijmd drukwerk kost een klein fortuin om te maken. Maar er is géén directe relatie met verkoop, anders is het geen glossy maar een stinkend duur uitgevoerde verkoopbrochure. Er is géén directe relatie met doelgroepen, want ze worden aan de straatstenen weggeven. Er is géén directie relatie met de customer journey, want productinformatie wordt weggemoffeld onder een fluffy deken van columns, interviews, recepten en lifestyle. 

Kortom: de glossy is de cocaïne van contentmarketing. Je voelt je eventjes geweldig als marketeer, maar daarna zit je te knarsetanden omdat het je een hoop poen heeft gekost en het per saldo niets heeft opgeleverd. Gewoon niet aan beginnen dus.

 

Door: Peter Rademaker, copywriter bij Happy Stories.

Peter Rademaker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken