De 5 succesfactoren van storytellingdinosaurus Steven Spielberg
- Content
- 12 dec 2017 @ 15:16
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - StorytellingContent
- 12 dec 2017 @ 15:16
- Gastblogger
Jaws, Indiana Jones, Jurassic Parc, Saving Private Ryan, Schindler’s List, Close Encounters of the Third Kind, Band of Brothers, ET, Munich. Wie is er niet groot geworden met deze films?
Het is zomaar een greep uit de imposante erelijst van de regisseur die commercieel gezien de meest succesvolle Hollywood-director of all times is. Ja, je raadt het al: ik heb het over Steven Spielberg. Met zijn films wist hij volgens Forbes een slordige 9,3 biljoen dollar bij elkaar te regisseren. Heeft hij er zelf ook iets aan over gehouden? Jawel, met een nettowaarde van 3,6 biljoen dollar behoort hij tot de rijksten ter wereld.
Vorige week bezocht ik tijdens het IDFA de documentaire ‘Spielberg’. Een goed gekozen naam, want de 2,5 uur durende documentaire staat, zoals het hoort, volledig in het teken van de inmiddels 70-jarige regisseur, scenarioschrijver, producent en medeoprichter van Dreamworks. Ik was vooral benieuwd naar zijn inzichten als briljante storyteller én doorgewinterde ondernemer. What does it take om net zo succesvol te worden als Steven Spielberg? Dit zijn de belangrijkste take-aways uit de documentaire ‘Spielberg’.
- Krijg (en geef) vertrouwen
Iedereen heeft vertrouwen nodig. Vooral als je, in het geval van een jonge Steven Spielberg, wat onzeker van aard bent. Voor Steven Spielberg kwam het vertrouwen in de persoon van Sid Sheinberg. Al vroeg in zijn carrière onderkende de ceo van Universal het talent van Spielberg en bood hem als jonge twintiger een 7-jarig contract aan met de toevoeging: “I’ll support you in failure and success.” En dat deed hij. In het verdere verloop van zijn carrière is het Spielberg die op zijn beurt het voorbeeldige gedrag van zijn ontdekker kopieert. Spielberg staat erom bekend om al jaren op een vast, op elkaar ingespeeld, team te vertrouwen. Zo is Michael Kahn zijn vaste editor en sinds ‘Schindler’s List’ (’93) is Janusz Kaminski altijd van de partij als cinematograaf.
- Vraag (en geef) feedback (aan de besten in je vak)
George Lucas, Brian De Palma, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese én Steven Spielberg. Samen zijn ze verantwoordelijk voor een ongekend aantal populaire films en werden ze de Movie Brats genoemd. Een nieuwe generatie filmmakers die het niet zo nauw nam met de tot dan toe geldende Hollywood-regels van het filmmaken. Ze werden het gezicht van het succes van de wereldwijd bekende bioscoopfilms, de Blockbuster. Wat in de documentaire mooi naar voren komt, is dat er van concurrentie tussen de leden van de Movie Brats weinig sprake lijkt te zijn. Sterker nog: ze pitchen ideeën voor films onder elkaar, vragen feedback als een film bijna af is om het eindresultaat te perfectioneren en geven opdrachten aan elkaar door als ze denken dat een scenario beter af is bij een andere regisseur. Zo is de beroemde proloog van Star Wars (een film van George Lucas) een idee van De Palma. Hij begreep dat de film in een context geplaatst moest worden om het publiek het verhaal beter te laten begrijpen. Nieuwsgierigheid is een andere karaktereigenschap die Spielberg al vroeg in zijn carrière kenmerkt. Als hij net in Hollywood aankomt en op een filmset belandt, kan hij niet stoppen met vragen stellen en sluipt hij zelfs op de filmset van de legendarische Alfred Hitchcock om de grootmeester van dichtbij te kunnen meemaken.
- Toon lef
Niet alles wat Steven Spielberg aanraakt verandert in goud. ‘1941’, een komedie uit 1979 over de chaos na de Japanse aanval op Pearl Harbor, wordt een gigantische flop. Critici pikken niet dat Spielberg zich ook wil ontwikkelen in het genre komedie. Ze beschouwen hem vooral als de actieregisseur die films met explosies moet maken. Toen midden jaren ’80 bekend werd dat hij de ‘The Color Purple’ ging regisseren, wist hij dat hij de pers tegen de haren in zou strijken. ‘The Color Purple’ is de verfilming van het gelijknamige boek van Alice Walker dat het leven van zwarte vrouwen in het arme zuiden van het Amerika in 1900 beschrijft. Het genomen risico pakte mede dankzij Oprah Winfrey en Whoopi Goldberg goed uit en Spielberg werd genomineerd voor meerdere Oscars. Hij won er geen, maar wist wel dat de wereld hem geaccepteerd had als een regisseur die ook serieus werk kon maken. Dit plaveide de weg voor de film waarmee hij zijn eerste Oscar zou verdienen: ‘Schindler’s List’.
- Wees authentiek
Authenticiteit is een modewoord geworden dat wat van zijn kracht heeft verloren. Daarom moet je het in het geval van Spielberg vooral in de letterlijke zin lezen. Als ‘blijf dicht bij jezelf’ of ‘wees oorspronkelijk’. Dichtbij zichzelf is Spielberg een groot deel van zijn leven niet geweest. Hij ontkende zijn orthodox Joodse afkomst lange tijd omdat hij geen outsider wilde zijn. Daar kwam begin jaren ’90 verandering in toen hij zijn tweede vrouw, Kate Capshaw, trouwde. Dit deed hij volgens het orthodox Joodse boekje. De omarming van zijn afkomst resulteerde in ‘Schindler’s List’, maar zorgde ook voor de reünie met zijn vader met wie hij ruim 15 jaar gebrouilleerd was. Ter ere van zijn vader, die WWII-veteraan is, maakte hij het Oscar-winnende ‘Saving Private Ryan’. De documentaire maakt inzichtelijk dat Spielberg altijd al persoonlijke elementen in zijn films terug liet komen. De kern van het verhaal van ‘E.T.’ gaat namelijk niet over een buitenaards wezen, maar over Elliott die nadat zijn ouders zijn gescheiden zich eenzaam voelt en op zoek gaat naar liefde. Het verhaal achter ET is sterk autobiografisch. Ook de ouders van Spielberg scheidden toen Steven nog jong was.
- Ga voor grensverleggend vakmanschap
Het script voor ‘Jaws’ werd voor een belangrijk gedeelte op de set geschreven, er werd geïmproviseerd en er werden grenzen verlegd. Tot dan toe werden films die zich op zee afspeelden in levensgrote bassins geschoten of op schaal met behulp van miniatuurbootjes. Dat wilde Spielberg niet. Hij wilde filmen op open zee, wat het draaien ernstig bemoeilijkte en grote risico’s met zich meebracht. Voor een geloofwaardig eindresultaat was dit echter cruciaal. Net zoals het toepassen van suspense. Wie herinnert zich niet de themesong van ‘Jaws’? Het lukte Spielberg maar niet om de dummy-haai aan de praat te krijgen. Daarom bedacht hij de scene waarbij Jaws de boei inslikte. Vanaf toen wist het publiek, geholpen door de muziek, wanneer het gevaar dreigde. Het toppunt van suspense. Dit grensverleggende vakmanschap liet hij ook zien bij ‘Jurassic Parc’ waarbij hij als eerste gebruik maakte van computeranimaties. De oprichting van Dreamworks (verantwoordelijk voor animatiefilms als ‘Shrek’ en ‘Madagaskar’) is net zo’n grensverleggend project. Tot dan toe had Disney het monopoly op animatiefilms die ook nog eens een duidelijke sprookjessignatuur hadden. Dreamworks was moderner, gewaagder en bracht een flinke dosis humor in animatiefilms. Het maakte daarmee ook een veel breder en ouder publiek enthousiast voor tekenfilms.
Door: Raymond Bresching (Counter Content).
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing