Verliefd op Ikea

Verliefd op Ikea
  • Content
  • 29 jan 2018 @ 15:57
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • PersonaliaContentMarketing

Ikea-oprichter Kamprad was marketeer van de eenvoud, schrijft MarketingTibune vandaag. In 1978 kwam Ikea naar Nederland. Als hoofdredacteur van het net gestarte Vt-wonen, ontstaan uit Vt vrije tijd, kwam ik met mijn collega’s van de andere woontitels in een denktank terecht die Ikea adviseerde.

We mochten naar Zweden waar we Ikea-les kregen. En de deuren van de winkels in ons land stonden wagenwijd open als er meubelen nodig waren voor fotoshoots. Er waaide een nieuwe wind door woon-Nederland, waar Jan des Bouvrie net voet aan de grond kreeg. Toen Ik in 1980 voor mezelf begon lijfde Ikea me direct in als copyrighter voor de catalogus. Een monsteroperatie waarvoor ik jaarlijks met regelmaat naar Zweden reisde. Ik hield er een geweldige relatie, drie kinderen, veel Zweedse vrienden en een liefde voor Zweden aan over. Ikea drukte een stempel op mijn leven, met dank aan Kamprad

Ik verbaas me over degenen die moeite hebben bij het in elkaar zetten van een Ikea-meubelstuk. Het kost tijd, of misschien geduld, maar de handleidingen zijn niet voor niets vele malen bekroond. Gezeur over de moeilijkheidsgraad zegt mogelijk iets over degene die zeurt. In de jaren tachtig vonden we Ikea’s collectie vooral geschikt voor de kinderkamer, maar gaandeweg staat half Nederland of misschien Europa vol met geslaagde Ikea-ontwerpen. Ikea probeert je niets te verkopen, maar helpt je bij het aankopen. Ikea is een schoolvoorbeeld voor contentmarketeers, met geslaagde content, vaak van klanten die hun interieur graag delen op de website, en die Ikea-medewerkers inspireren bij het door ontwikkelen van de collectie en de communicatie.

Ikea heeft ons kwaliteitsbesef bijgebracht en de wens om een compleet interieur te hebben, tot in het detail. Ik steek mijn liefde voor Ikea niet onder stoelen of banken, hoewel we weinig Ikea meer in huis hebben. Jammer dat Kamprad er niet meer is. Hij leerde zijn medewerkers om gefocust te zijn. Altijd vanuit de klant denken. Samen met je klanten gaan voor iets moois, waar je allebei blij van wordt. Marketing is niet ingewikkeld als je dat voor ogen houdt.

 

Lees ook: Ikea-oprichter Kamprad was marketeer van de eenvoud

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken