Zeg gewoon wat je bedoelt
- Content
- 9 feb 2018 @ 11:33
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentMakers
- 9 feb 2018 @ 11:33
- Sak van den Boom
Op MT een mooi verhaal: wat je intern niet waarmaakt, kun je extern niet communiceren. Begin dus van binnen naar buiten.
'Zorg dat alle medewerkers betrokken worden in wat je nastreeft en wat hun rol is bij de implementatie daarvan.’ Aldus Leontine Gast, oprichter van The Terrace, een adviesbureau voor duurzaamheidsstrategie. Ze adviseert organisaties daarom om duurzame doelstellingen in alle reguliere communicatiekanalen zoals website, nieuwsbrief en intranet op te nemen. ‘Zo wordt het echt zichtbaar en breng je je duurzame ambities tot leven.’
De toekomst is psychologisch, niet technologisch. Mooi statement van Tom de Bruyne op Marketing online. ‘Radicaler denken vanuit de mens is nadenken over manieren om hem verslaafd te maken aan sparen of vermogen opbouwen. Of om verregaande programma’s te bedenken om hem te helpen om zich tegen zijn eigen spilzucht of impulsiviteit te beschermen. En dit radicale denken vanuit mensen is wat technologiebedrijven voor hebben op banken. Die denken na over het verbeteren van hun dienstverlening. Maar het mag best disruptiever.’ (Bron)
Mooi verhaal over trends op Frankwatching. Ik pik dit eruit: de belangrijkste trend is en blijft waarschijnlijk wel dat (traditionele) bedrijven moeten werken aan hun cultuur. ‘De snelheid waarmee bedrijven uitdagingen weten op te lossen en kansen omzetten in acties, is met afstand het meest bepalend voor online groei. Juist deze kwaliteit is in feite direct verweven met de cultuur van ieder bedrijf. Een strategie top down opleggen binnen een cultuur die daar niet mee overweg kan, gaat simpelweg niet werken.’
‘Traditionele bedrijven zitten vaak nog vastgeroest in dichtgetimmerde plannen van meerdere jaren. De succesvolle bedrijven van vandaag zijn flexibel en gaan gewoon aan de slag. Zij sturen op data, voeren experimenten uit, kijken naar de ROI van iedere investering, in plaats van dat ze zich laten leiden door vaste budgetten en ga zo maar door.’
Dutchcowboys bracht begin dit jaar een verhaal over contentstrategie. Ik pik er het volgende uit: ‘Facebook geeft voorrang aan video's, waarbij lengte en creativiteit de bepalende succesfactoren zijn. Maar voor sommige doelgroepen vormen inhoudelijke, lange artikelen de juiste content. Deel je die dan via Twitter? Of toch een linkpost op Facebook? Of stuur je daar een nieuwsbrief over uit? De juiste contentstrategie heeft niet alleen maar met inhoud te maken, maar zeker ook met verspreiding via de juiste kanalen. Een goede contentstrategie gaat dus altijd gepaard met een contentmanagementplan. Die twee kun je niet langer afzonderlijk van elkaar zien.’
Dan nog even over een begrip dat wellicht meer toelichting verdient. 2018 wordt het jaar van de gecontextualiseerde klantervaringen. Precies, waar gaat dit over? ‘De grotere toegankelijkheid van AI betekent ook dat bedrijven en merken intelligente zoekfuncties kunnen integreren in hun eigen website. Daardoor wordt het handmatig creëren van een wirwar aan zoekregels overbodig. Door personalisatie los te koppelen van vooraf ingestelde regels, kun je ook meer gecontextualiseerde experiences leveren. AI kan niet alleen de voorkeuren van een specifieke klant vaststellen. Ook kan het bepalen welke informatie die klant op dit specifieke moment zoekt. Zodoende kan het ervoor zorgen dat hij de website niet verlaat, zonder dat hij de gezochte informatie gevonden heeft.’ Schrijft Tjeerd Brenninkmeijer op Frankwatching. Misschien moeten we Japke-d Bouma er een keer op los laten.
Zij schrijft op 17 januari in NRC over de jeukwoorden in ons vak zoals customer journey: ‘O ja, vreselijk. Zeg gewoon: ‘Hoe beslist de klant?’ of ‘Hoe kunnen we de klant beïnvloeden?’ Ik weet ook wel dat dat er niet lekker uitziet op een dia, maar dat is wat het is. Praat gewoon Nederlands.
En een hele verzameling Engelse woorden waar die wat jullie betreft niet nodig zijn, zoals ‘purpose’, ‘content’ en ‘input’: ‘Als je in een internationaal bedrijf werkt is het logisch dat je Engels praat, maar als je alleen Nederlandse collega’s hebt, is dat echt niet nodig. Noem ‘content’ gewoon ‘inhoud’; ‘purpose’ ‘waar je als organisatie voor staat’ en ‘input’ ‘bijdrage’.’
Gewoon weer Nederlands gaan praten zou ons vak inderdaad weer een stuk aantrekkelijker maken volgens mij.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing