Laten we stoppen met content

Laten we stoppen met content
  • Content
  • 5 mrt 2018 @ 13:21
  • Link
  • Rose Zandvliet
    Rose Zandvliet

    Concept & Strategy Director
    Talpa Network
  • Content

Ik moet wat bekennen: ik haat ‘content’. Best lastig als je baan bestaat uit het schrijven van content strategieën, content plannen en het bedenken van content rubrieken.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb een van de leukste banen die er bestaat, maar het woord 'content' behelst zoveel dat het bijna een loze term wordt.

Content is eigenlijk net als kaas

Geitenkaas, Franse kaas, smeerkaas of boerenkaas, alles valt onder de noemer ‘kaas’. Als jij niet specificeert of het gaten of blauwe aders heeft en van een koe, schaap of geit komt, dan moet ik raden over welke kaas je het (in godsnaam) hebt. En assumption is the mother of all fuck ups, want dan gebeurt er dit:

‘Heb jij ook trek in een kaas-tosti?’

-‘Ja, honger, lekker!’

Ik begin al te watertanden bij de gedachten aan witbrood (spelt mag ook) met een gesmolten pittige komijn. Ik schrik me natuurlijk de pleuris als ik mijn tanden in die tosti zet en het blijkt een gorgonzola-variant te zijn.

Het is dus fijn om van elkaar te snappen over welke soort kaas of content we het hebben. Als jij in een meeting voorstelt ‘iconische Britney Spears content’ te maken, dan wil je dat iedereen snapt dat het over een mash-up gifje van het haar-scheer-incident en ‘leave britney alone’-guy gaat en niet om een greatest hits playlist.

Begin met de definitie

Of nog beter, voorkom paraplu-termen. Zorg dat iedereen het over dezelfde soort content heeft, want er zijn er nogal wat. Video content, social content, long form content, short content, branded content, sponsored content, in-app content, web content - pffffffff - en niet te vergeten de muziek content. En alle mogelijke combinaties. En ik ben vast nog heel veel vormen van content vergeten.

Dus, wat spreken we af?

Laten we met z’n allen het woord content niet meer te pas en te onpas in de groep gooien, maar lekker specifiek worden. Uiteindelijk draait het om de inhoud (=content), de verschijningsvorm en het publicatie-platform. Ennu, natuurlijk dat iemand er op zit te wacht.

Als we dat allemaal doen, dan word ik daar zeer content van.

 

Door: Rose Zandvliet.

Rose Zandvliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken