[column] Verbinding door verbeelding
We leven in een bijzondere tijd. De uitdagingen waarmee we ons als samenleving geconfronteerd weten, zijn pittiger dan ooit. De ene crisis is nog niet bezworen als de volgende zich alweer aandient, stelt Patrick Roubroeks , founding & creative director Xsaga. Wat helpt?
[column] AI Pin en de toekomst van interactie
Met de introductie van Humane’s AI Pin is er eindelijk weer eens een interessant nieuw mobiel apparaat op de markt. Na jaren van slechts incrementele innovatie hebben we nu een compleet nieuwe gadget dat doet denken aan de intelligente assistent uit de film Her. Gaat de AI Pin onze smartphones vervangen?
[column] Jeroen de Bakker: Dit zijn mijn favoriete podcasts van 2023
Het afgelopen jaar heb ik weer met veel plezier een hoop interessante, spannende en leerzame verhalende podcasts geluisterd. Op de fiets naar de zaak in de Houthavens, in de auto naar een afspraak en met de hond op het strand in Schoorl of in het Amsterdamse Bos. Hier mijn favourite top 5 van het afgelopen jaar, in willekeurige volgorde, tipt Jeroen de Bakker van Airborne.
[column] Food Forward: een gids voor de food trends van 2024
'Smaken evolueren net zo snel als de laatste modetrends, en in de wereld van food is het zaak om altijd een paar stappen voor te blijven. Wat kan je als food-marketeer verwachten van het komende jaar? Als creative agency in good food bewegen we ons in het hart van de foodwereld en lopen we heel wat ontwikkelingen tegen het lijf. Klassiekers komen weer terug, nieuwe innovaties verschijnen en ook is het tijd om afscheid te nemen van een aantal zaken.' Samuel Levie en Laura Emous schotelen je graag de food trends voor het komende jaar voor.
[Marketing the Rainbow #49] Everyone's Gay in Amsterdam
Er gaat in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld om, en LHBT’ers zorgen voor een meer dan proportioneel deel daarvan. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep: o.a. bij hotels en vliegmaatschappijen – maar ook bij bestemmingen.
[column] Hoe Aesop een statussymbool werd
In aanloop van de a.s. publicatie van Jongereniconen 2024 op MarketingTribune, belicht trendspotter Jonas Kooyman (Havermelkelite) alvast een opmerkelijk merk. 'Op een recente woensdagmiddag stapte ik naar binnen bij de meest pretentieuze zeepwinkel ter wereld: Aesop. Ingericht als een luxueuze Victoriaanse apotheek, met het getokkel van een harp uit de speakers en de geur van mandarijntjes in de lucht, was ik de chaos van de Amsterdamse binnenstad al snel vergeten.'
[column] Gen Z: Alsof er een nieuwe apensoort is ontdekt
Er is al héél veel gezegd en geschreven over Gen Z. Het is alsof er leven op een andere planeet is ontdekt of een nieuwe apensoort in het Amazonegebied. De godganse marketingbranche wil weten wat deze generatie uniek maakt, wat ze beweegt en wat er nodig is om ze te verleiden en te laten converteren.
[Marketing the Rainbow #48] Ik ben Amsterdam
Eerder beschreef ik hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep, o.a. bij 'bestemmingen'.
[column] Ook B2B-marketeers mogen, nee moeten zelfs, buiten de corporate guidelines kleuren
De verschillen tussen B2C- en B2B-campagnes worden steeds kleiner. Ook een B2B-campagne moet steeds creatiever, verrassender en met meer impact. Maar hoe krijg je je stakeholders mee?
DOSSIER FOOD Column: Junkfood
Eten is het nieuwe goud; je wordt op de parkeerplaats van Appie nog net niet beroofd.
[column] Pinkwashing: maak authentieke LGBTQIA+ campagnes
Merken moeten voortdurend betrokken blijven, aandachtig luisteren en blijven leren. Belangrijker nog: met meer diversiteit binnen het managementteam hebben merken echt kans om het verschil te maken in de wereld, stelt Lin Seelen.
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
[Marketing the Rainbow #46] De ideale reiziger
Toerisme is een van de tien grootste industrieën ter wereld. De omvang van de wereldwijde markt voor vakantiereizen wordt voor dit jaar geschat op meer dan 2.000 miljard dollar en zal naar verwachting in 2030 2.677 miljard bereiken. Van dit volume nemen LHBT-reizigers 13% voor hun rekening, terwijl ze slechts ongeveer 5-10% van de bevolking uitmaken.
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.
[column] Act as a publisher
De mogelijkheden in media groeien sterk en daardoor is er meer behoefte aan specialisten op het gebied van digitaal, social, content, data, media, PR, design, et cetera. Veelal hebben die een eigen afdeling of team. Hoe houd je alles op elkaar aangesloten?
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
[column] Oude liefde roest niet
‘In een Fiat Panda lach je iedereen uit’, dacht ik bij het zien van deze nieuwe film voor de C3 van importeur Van Mossel. Het concept is naar deze tijd getild, het merk veranderd in Citroën en de hoofdrolspeler is trots op elk onderdeel van zijn aanwinst.
[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect
Over de belangrijke rol van de MarCommer bij de klantreis van Representatie naar Respect..
[column] Waarom jouw merk een AI-ambassadeur nodig heeft
Ik heb mezelf gevirtualiseerd. Gekopieerd naar de Matrix. Mijn AI-twin brengt nieuws en inzichten over influencermarketing via LinkedIn. Binnenkort gaan we een stap verder en wordt ‘virtual John’ jouw persoonlijke influencermarketing-consultant. Een mooi experiment waarvan we hopelijk veel leren.
[column] De politiek is afgehaakt
Afhakers. Dat is de term die in politiek Den Haag wordt gebruikt voor mensen die zich niet meer verbonden voelen met de politiek. Maar liefst 51% van de Nederlandse burgers zou een afhaker zijn.
[column] Fieldmarketing: 'Het deed mijn waardering voor CliniCowns geen goed'
U kent het wel. Je rent het station binnen om de trein te halen en dan word je aangeklampt door een allervriendelijkste jongen of meid, type student, die je graag alles wil vertellen over het belang van CliniClowns voor doodzieke kinderen of over de belabberde rechten van vrouwen in Iran of Afghanistan.
DOSSIER CX COLUMN Marketing en CX; haat en liefde
Customer experience wordt steeds vaker onderdeel van de portefeuille van de CMO en ik twijfel of dat nou goed nieuws is of niet.
[column] 'Met huilende klanten kunnen we niks, we verbreken nu de verbinding'
Zomaar een tenenkrommend, betreurenswaardig, klantziek, niet-inspirerend, beroerd, armetierig gesprekje op een druilerige maandagochtend met mijn bank:
[column] Jongeren verlangen eerlijkheid, openheid en echtheid van merken
Alle jongeren zijn woke. Iedereen onder de 20 is non-binair. En elke Gen Z’er heeft een poster van Greta Thunberg boven z’n bed. Dat is wat we tegenwoordig veel horen om ons heen. En hoewel ik persoonlijk graag zou zien dat dit klopt (revolutie!), is het niet meer dan een stereotype. Dit bleek uit ons grote jaarlijkse Jongerenonderzoek.
[Marketing the Rainbow #44b] Volvo en de Rock ’n Roll Drag Queens
Vorige week schreef ik over het corporate beleid van Volvo op het gebied van Diversiteit en Inclusie, en hoe zij heel vroeg begonnen met Marketing the Rainbow. Dit bleef natuurlijk niet zonder reactie, met name in conservatief Amerika.
[column] Top 5-TikTok-trends: vette vrieskou, generatiekloof en totale tompoucegekte
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Thamar en Justine van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #44a] Volvo ontdekt de gay automobilist
Volvo is een van oorsprong Zweeds bedrijf (est. 1915), dat in 1999 werd verkocht aan Ford Motor Company en sinds 2010 eigendom is van de Geely Holding Group, een Chinese multinational. Ze waren een van de vroegste deelnemers aan Marketing the Rainbow, zeker in de autobranche.
[column] The art of positioning 12: True pricing
U herinnert zich vast nog wel die advertenties van EasyJet waarin ons verteld werd dat we voortaan voor 29 euro naar Milaan of Londen konden vliegen. Dat kan toch helemaal niet? En inderdaad, dat kon en kan helemaal niet.
[Marketing the Rainbow #43b] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de ondergang
Nadat Abercrombie & Fitch (A&F), dat al bestaat sinds 1892, vooral via de gay markt in de jaren ’90 en ’00 razendpopulair werd, liep het merk enorm veel schade op door intern beleid en publieke schandalen. Vorige week schreef ik over de opkomst van het merk, nu kijk ik naar de ‘ondergang’.
[column] Populisme als middel om de wereld te redden
De landelijke verkiezingen staan voor de deur. Een tijd waarin politieke partijen zich inspannen om hun boodschap te verspreiden en kiezers aan zich te binden. Om aandacht en steun te vergaren, passen ze diverse retorische tactieken toe. Reclamemakers en politici liggen hierin niet ver uit elkaar.
[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst
Abercrombie & Fitch (A&F) is een bekend kledingmerk, dat al bestaat sinds 1892 (ja, die '8' klopt). Opvallende marketing en specifieke reclame-uitingen tilden het merk van een suffig (en failliet) bedrijf naar een wereldmerk met flagshipstores op plekken als de Champs Elysées, Fifth Avenue en de Leidsestraat. Maar hoog gestegen, laag gevallen. Het imago van A&F was lang gebaseerd op fraai gebouwde jongemannen en werd vooral een succes door de gay consument. Hoe is dit ontstaan en wat is er gebeurd?
[column] Digital branding? Het gaat om zichtbaarheid en 'goede shit'!
Internet bestaat inmiddels een halve eeuw, maar toch is online branding bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje en ligt de nadruk te veel op leads. In het begin lag het accent op het zoeken van informatie, tegenwoordig zijn we de hele dag online. Herwin van den Berg van Endeavour: 'Het is bouwen, bouwen en nog eens bouwen.'
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: kijk mij in de 90’s, Halloween en Ken (‘t nou eens klaar zijn?!)
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: the Girlfriend Effect, Tube-spiratie en hallo herfst
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] The art of positioning 11: Retailmedia
Retailmedia is wereldwijd de snelst groeiende en meest dynamische advertentiemarkt, na search en social. Volgens eMarketer ging 40,7% van de Chinese digitale advertentie-uitgaven in 2022 naar retailmedianetwerken die eigendom zijn van bedrijven als Alibaba en JD.com. Nog veel meer dan in de VS, waar 14,5% van de digitale advertentie-uitgaven naar Amazon, Walmart en eBay ging.
[column] Er is hoop!
Het Nederlandse retail-landschap is in beroering. De een na de andere winkelketen staat op omvallen of heeft dat inmiddels gedaan. Van alles en nog wat krijgt de schuld: corona, gierende inflatie, gebrek aan merkbinding, de opkomst van het online winkelen. Is hiermee het definitieve einde van de winkelstraat in zicht? Of is er nog hoop?
[column] Hoe marketing de vermogenskloof (m/v) kan helpen dichten
De vermogenskloof tussen mannen en vrouwen is niet alleen een maatschappelijk probleem, het is ook een marketingkans. Financiële dienstverleners lopen grofweg 611 miljard euro aan inkomsten mis doordat ze vrouwen under servicen. De sleutel naar de oplossing? Inclusieve marketing.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing