[column] Schoten schiet tekort met nieuw logo
De Belgische gemeente Schoten presenteerde begin juni 2023 een nieuw logo. De gemeente had een frisse, nieuwe huisstijl nodig die beter past bij het DNA van Schoten. Het project kwam uit de koker van de verantwoordelijke wethouder, die onderzoek had laten doen naar de waarden van de gemeente.
[Marketing the Rainbow #38] Unilever 11: corporate en merkoverstijgende campagnes
Unilever werd in 1929 opgericht als een Engels-Nederlandse multinational: in 2018 werd het Brits. Producten zijn onder meer voeding, ijs, vitamines, thee, koffie, schoonmaakmiddelen, dierenvoeding, en persoonlijke verzorging. Ze zijn de grootste zeepproducent ter wereld.
[column] Meesterschap
'Na bijna 20 jaar in de reclame is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Al sinds mijn tienerjaren heb ik verschillende ondernemingen gehad. Zo repareerde ik bij mensen thuis computers in mijn studententijd.' Orakel Wouter Glaser over zijn next step na Glasnost, Fitzgerald en Ace: welkom bij Go Delphi.
[column] Crea Cannes
Op wat waarschijnlijk mijn laatste keer Cannes Lions was, bleek creativiteit - wederom? - vele gezichten te hebben.
[column] De impact van Apples VR-headset op de detailhandel en 5 essentiële factoren
Dominik Angerer, CEO en mede-oprichter van het headless CMS Storyblok, over het potentieel van Apple's VR-headset om een nieuw tijdperk van 'immersive detailhandel' te ontketenen.
[column] Waarom merk en vertrouwen zo belangrijk zijn juist bij digitale zorg
Het opbouwen van een sterk merk en vertrouwen wordt steeds belangrijker, juist ook bij digitale zorg. Want digitale services in de zorg zijn niet meer weg te denken, sterker nog: ze zijn cruciaal om de zorg toegankelijk te houden. Behalve dat een digitale dienst makkelijk, veilig en stabiel moet zijn, is het opbouwen van een sterk en betrouwbaar merk ook essentieel voor het succes van een digitale dienst, stelt marketeer Erica Bouma-Gelle van BeterDichtbij.
[Marketing the Rainbow #37] Unilever 10: van homo naar Omo en terug
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht hun geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
[column] Ontdekking van het nieuwe MG
In het afgelopen jaar heeft het van origine Britse automerk MG Motor een compleet nieuw modellenpallet geïntroduceerd. De MG line-up van vier volledig elektrische modellen en een hybride SUV vormt in een tijd van snel oplopende autoprijzen voor consumenten een plezierig geprijsd alternatief.
[column] Commercialreview juli 2023 met Bever, Bol, Simyo, Centraal Beheer en Trekpleister
We kijken weer terug op de meest opvallende commercials van de vorige maand Welke scoorden goed en welke minder? In deze aflevering Bever, Bol.com, Simyo, Centraal Beheer en Trekpleister.
[column] Hoe merken hypergroei kunnen bereiken met no-code en growth marketing
Het is 2023 en 'digitalisering' is niet langer een keuze voor merken, maar een absolute noodzaak. Tel daarbij het tekort aan IT-specialisten op, de groeiende behoefte aan procesautomatisering en de snelheid waarmee bedrijven industrieën ontwrichten en naam maken - en achterblijven is ineens een serieus risico.
[column] Waarom Apple de woorden AI niet gebruikt
Wie goed let op de presentaties van Apple, zoals recent van de nieuwe Vision Pro, valt op dat bepaalde woorden consequent niet gebruikt worden door het merk. Zoals AI en virtual reality. Daar is een marketingstrategische reden voor, toont deze videoblog.
[Marketing the Rainbow #36] Unilever 9: gay verzorging, vanaf 1944
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage en identiteit van alle werknemers wordt erkend. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
[column] Happy people make a great world
Op 20 maart 2023 kwam het World Happiness Report van de Verenigde Naties uit. Nederland is met een 5e plaats één van de gelukkigste landen ter wereld en we geven ons leven gemiddeld een 7,4. Tegelijkertijd lijkt de onvrede van veel Nederlanders groot. Wat kunnen we daarmee als marketeers?
[column] Marketing Affairs 5: Relatieproblemen
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 5: Relatieproblemen.
[column] What's next in digital 2: Tijd om af te kicken van je leadverslaving
B2B-bedrijven gedragen zich als ware junkies, hunkerend naar de adrenalinekick van de ‘Marketing Qualified Leads’. Een whitepaper, ooit beschouwd als de silver bullet van de B2B-marketeer, vormt nu een wankel fundament voor je lead nurture-strategie.
[column] Art of positioning 8: Waarachtigheid
Kent u het verhaal van Koning Ahab? Bijbelkenners onder ons waarschijnlijk wel, maar de meesten van u misschien niet. Om eerlijk te zijn, ik kende het verhaal ook niet tot stadspredikant Tim Vreugdenhil mij het vertelde in het kader van ons nieuwe project Soul (zie kader).
[column] Berlusconi: media president
Donald Trump moet wel geïnspireerd zijn geweest door Silvio Berlusconi. Ook Trump loopt net als Berlusconi van schandaal naar schandaal. Van seksfeestjes tot belastingontduiking. Maar Berlusconi kwam er beter mee weg.
[column] Hoe agressief mag communicatie zijn?
Elke avond laat als ik nog even het journaal wil bekijken moet ik door twee commercials heen die me storen. Ik heb altijd gedacht dat bedrijven en instellingen die commerciële boodschappen uitzenden als doel hebben om geld te verdienen of leden te werven, zoals goede doelen. Greenpeace bereikt bij mij het tegenovergestelde. Net als ReumaNederland.
[column] Laat de consument weer burger worden
Toen iemand me laatst vroeg waar mijn nieuwe boek ‘De bevrijdende rijkdom van goed genoeg’ nou in essentie over gaat, zei ik dit: een renaissance van burgerschap. Onszelf opnieuw als burger te zien – dat vraagt om een zeker afscheid van een andere gedaante van onszelf, die we onszelf de afgelopen decennia semiautomatisch hebben eigengemaakt: die van consument.
[column] Welk merk claimt de sterkste mentale positie onder opticiens?
Brandreview geeft strategisch inzicht in de posities die merken innemen in het brein van consumenten. Iedere maand neemt Validators een andere branche onder de loep. Deze maand onderzoeken we de opticiens, waarbij we van de 5 grootste opticien ketens en de zelfstandige opticiens samengenomen de mentale marktpositie in kaart hebben gebracht.
[column] My Jewellery: van pixels naar paskamers
De sprankelende wereld van My Jewellery, een retail merk dat steeds meer terrein wint, breidt zich uit als een betoverende droom. Het is een opvallend succesverhaal, waarin oprichter Sharon Hilgers straalt als de hoogst genoteerde vrouw in de top 100 Jonge Miljonairs (Quote). Een ware pionier die haar visie tot leven brengt, volgens Esmée van Venrooij die de nieuwe boutique ging bekijken.
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.
[column] Art of positioning 7: Digitale vervuiling
Content is king. Content wordt gezien als één van de belangrijkste marketinginstrumenten in het digitale tijdperk. Content vergroot engagement met het merk, versterkt de relatie met de doelgroep, is een belangrijke tool om niche doelgroepen te bereiken en zou zelfs kostenbesparend zijn vergeleken met dure reclamecampagnes. Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. En dat is het ook.
[column] AI-mania
Rinkelt er bij u nog een belletje bij het horen van de naam James Stuart Blacktorn? Waarschijnlijk niet. Toch zouden bedrijven als Cartoon NetWork, Walt Disney Studios en DreamWorks Animation niet zijn wat ze nu zijn, als Stuart Blacktorn niet aan het begin van de twintigste eeuw zijn eerste tekenfilmpje had geproduceerd.
[Marketing the Rainbow #35b] Unilever 8: Dove, van rugby naar regenboogzeep
Vorige keer liet ik zien dat Dove aandacht had voor vaders, ook als er twee bij elkaar hoorden, en voor alle soorten vrouwen op het spectrum. Vandaag kijk ik naar de stoere sporters, de lieve vaders, merkoverstijgende campagnes en de regenbogen in elke wasbeurt. Want Dove gaat gewoon door met Marketing the Rainbow.
[column] Onmisbaar
Het was een paar weken geleden en het haalde zelfs het achtuurjournaal. Scotch & Soda failliet. NEE! dacht ik (ik zei het zelfs hardop). Ongelooflijk dat zo’n mooi merk er straks misschien niet meer is.
[column] Onderzoek: de content paradox
Praat je over een tvc, dan weet iedereen waar het over gaat. Idem dito voor een conversie-banner. Uit onderzoek onder 150 marketeers blijkt echter sprake van inflatie van de definitie van content. Daan Jongen, Lead Concept en Content bij Abovo Maxlead, duidt de resultaten van het onderzoek.
[column] Marketing Affairs 4: Marketingnonsens
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 4: Marketingnonsens.
[column] Contentwise
In een wereld met een overload aan content is het verademend als je soms eens kunt relativeren. Altijd maar consumeren, steeds meer weten, geen nieuws kunnen missen, geen innovatie aan je voorbij laten gaan, het is de aloude bekende ratrace waaraan geen einde komt. Zeker niet nu we ook een nieuw vrindje hebben in de vorm van ChatGPT, die content serveert in een astronomisch tempo. Alsof je een warme kroket uit een automaat trekt, net wat u zegt.
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur. Door de jaren heen hebben ze actief deelgenomen aan Marketing the Rainbow: zowel op corporate niveau als veel individuele merken. Hier is een blik op Dove, één van een dozijn merken dat jaarlijks meer dan een miljard omzet heeft. Niet te verwarren met de chocoladeproducten van Dove – die zijn van Mars.
[column] De magie van nostalgie
In een steeds geavanceerder en complexer wordende wereld met wearable tech, zelfrijdende auto’s, smart homes, metaverse en ChatGPT is een tegenbeweging gaande: een hang naar nostalgie. Naar de herkenning en geruststelling van vroeger tijden, en merken maken daar succesvol gebruik van.
[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen
Aankomende zondag kan Feyenoord voor het eerst sinds seizoen 2016-2017 weer kampioen van Nederland worden. Na een mooi seizoen blijkt dat de ploeg uit Rotterdam-Zuid het meest stabiel heeft gepresteerd, waardoor ze na drie achtervolgende kampioenschappen van Ajax deze hegemonie kunnen stoppen.
Top 5-TikTok-trends: pizza op Ibiza, Eurovision en Autodrop it like it's hot
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Drempelloos overreden
Wellicht herken je het enorme geworstel om complexe informatie genuanceerd, maar aantrekkelijk weer te geven.
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki
Onlangs reikte Ster de prijs uit voor de leukste tv-commercial van 2022. Voor de 4e keer werd Staatsloterij de winnaar van de Gouden Loeki en dat was zeker verdiend.
[Marketing the Rainbow #34b] Bud Light en de vrouw van 4 miljard*
Vorige week gaf ik een beknopt overzicht van biermerk Budweiser op het gebied van Marketing the Rainbow. Die begon al héél vroeg en gaat gestaag door, zonder veel protesten of boycots. Maar dat veranderde onlangs. Behoorlijk. Hoe één simpele advertentie een land in oproer brengt, waarbij televisie en politiek zich ermee gaan bemoeien. Marketingdilemma’s, spagaten en halfhartige excuses.
[column] Top 5-TikTok-trends: Nieuw jasje TikTok, Frick en Prins Pilspiratie
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #34a] Bud: van mannen in een jurk naar Valentijn in China
Ben je even op vakantie, breekt er een rel uit rond een van de merken in mijn onderzoek: Budweiser. Ik onderbreek dus even de serie over Unilever met een tweeluik over Bud (Light), en hoe de samenwerking met een transgender TikTok influencer kan leiden tot een boycot, een waardedaling van miljarden op de beurs, ‘ziekteverlof’ van diverse kopstukken en een daaropvolgende shake up of the marketing leadership. En... VEEL gratis publiciteit.
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Realityprogramma Het Blok en Praxis... 23-04-2024
- EasyToys lanceert realityshow The... 22-04-2024
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing