[column] Stilte op zijn Frans
Zoevend en verend over de weg. Columnist Jos van den Bergh over de ë-C4 X die Citroën als merk extra glans geeft.
Center Parcs: 'We vertellen het verhaal over hoe we ons merk vanuit de kern hebben veranderd'
Andres Neira de Back en Bas Post, respectievelijk Marketing Directeur Center Parcs Europa en Marketing Directeur Nederland en België, verzorgen samen één van de presentaties tijdens Nima Marketing Day 2023: ‘Het nieuwe Center Parcs: de evolutie van de vakantie dichtbij’. Een korte kennismaking met beide sprekers.
Oprichter Pieter Pot: 'Ik vertrek'
Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot staat aan de rand van een faillissement. Nieuwe eigenaren moeten het merk voor een val behoeden. Intussen deelt de oprichter Martijn Bijmolt dit afscheidsbericht.
Startup Upfront brengt nieuwe standaard voor voeding en verpakking naar AH
Upfront introduceert vandaag zes nieuwe producten in 502 Albert Heijn locaties verspreid over Nederland en België. De Rotterdamse startup zet daarmee een belangrijke stap in hun missie om volledige transparantie de standaard te maken binnen de Nederlandse voedingsindustrie.
[column] De schreeuw om hulp van Van Moof
Ook als je niet in Amsterdam woont, zal het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Fietsfabrikant Van Moof is momenteel de kop van jut voor gentrificatie-bashers. De peperdure elektrische fietsen zijn een symbool geworden van de veranderende verhoudingen in de hoofdstad. En daardoor een uitstekend onderwerp voor polemiek.
Dopper lanceert meest duurzame flessencollectie
De Dopper Original-waterfles is volgens het bedrijf ‘nog duurzamer van samenstelling’, waardoor de flessencollectie de meest duurzame ter wereld genoemd mag worden.
Vernieuwd Beeld & Geluid legt focus op interactie
Het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid in Hilversum is sinds zaterdag 11 februari weer open voor het publiek na 2,5 jaar verbouwen.
Eerste Coca-Cola Creations te koop in Nederland
Voor het eerst is er een limited edition van Coca-Cola Creations in Nederland te koop. De nieuwe suikervrije smaak wordt gelanceerd in samenwerking met zangeres Rosalía en is verkrijgbaar tot eind mei 2023.
[column] Alfa Romeo Giulia SWB: top design om top of mind te blijven
Om de honderdjarige band tussen Alfa Romeo en Zagato uitbundig te vieren ontwerpt het Italiaanse designhuis een legendarisch en oogverblindend model op basis van de Alfa Romeo Giulia. Jos van den Bergh kijkt in bewondering mee.
Inschrijving editie 2023 NL Packaging Awards geopend
De inschrijvingen voor de NL Packaging Awards 2023 zijn geopend tot en met 21 februari 2023. De NL Packaging Awards geven de Nederlandse verpakkings- en designwereld een podium.
DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Neeve: 'Duurzaamheid is de kern van ons merk'
Voor ons Dossier Belofte + Bewijs in gesprek met Heleen Spruijt en Nadine Bronwasser. van duurzaam kledingmerk Neeve: 'De Bijenkorf wil in 2025 nog enkel duurzame merken verkopen.'
Ford keert terug in de Formule 1
De Amerikaanse autofabrikant gaat een langdurig, strategisch en technisch partnerschap aan met Red Bull Powertrains.
[column] Niet voor het laatst hot
Na een halve eeuw lijkt het doek te vallen voor de ultrasnelle hothatch. Drie in dit segment gespecialiseerde merken bieden nog één keer dapper weerstand. Gewoon omdat het nu nog kan.
MOA verder als Data & Insights Network
De MOA, het expertisecentrum voor data-science, data-analytics en marketing-insights, gaat vanaf 2 februari 2023 verder onder de naam Data & Insights Network.
Warc lanceert Diversity, Equity en Inclusion-platform
Warc heeft een Diversity, Equity & Inclusion-platform gelanceerd om marketeers te helpen bij het implementeren van effectieve DEI-strategieën. Het platform biedt begeleiding aan adverteerders, bureaus en media-eigenaren.
DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Stelling: 'Marketingclaims kloppen zelden'
Marketeers dienen de waarheid te spreken en komen niet meer weg met halve of zelfs onwaarheden of misleidende suggestieve weergaven van de werkelijkheid. Toch? We vroegen het ons panel...
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
DOSSIER BELOFTE EN BEWIJS Maron Busnel van Hyundai
In het kader van ons Dossier Belofte + Bewijs een interview met marketingdirecteur Hyundai Maron Busnel: ‘Wat je vertelt moet waar zijn.'
[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.
[column] Bentley: 5,31 strekkende meter stijl en klasse
Het is altijd genieten als een ‘expressed’ Bentley je pad kruist. Gelukkig gebeurt dat steeds vaker, want het aantal Bentley-eigenaren neemt toe. Het merk trekt kopers aan die graag extravagante combinaties bestellen, zo constateert onze columnist Jos van den Bergh tevreden.
Onderzoek: Warc maakt insights winnaars IPA Effectiveness Awards 2022 bekend
De IPA (The Institute of Practitioners in Advertising) Effectiveness Awards koppelen marketingeffectiviteit aan zakelijk succes. Vandaag lanceert Warc (World Advertising Research Center) de insights op basis van de winnende cases van de IPA Effectiveness Awards 2022.
Blokker haalt met recycleprogramma 40 miljoen gebruikte aluminium koffiecups op
Blokker heeft met haar recycleprogramma in 2022 maar liefst 300.000 kilo aan gebruikte aluminium koffiecups ingezameld. Dit staat gelijk aan zo’n 40 miljoen cups. Op basis van deze opbrengst doet Blokker een donatie aan The Hunger Project.
Nederlandse klederdracht op postzegels Jimmy Nelson
In samenwerking met PostNL geeft de Jimmy Nelson Studio een bijzondere serie postzegels uit met de naam ‘Jimmy Nelson – Ode aan Nederland’.
Kledinglabel G-maxx werkt samen met Froukje de Both
G-maxx introduceert Froukje de Both als het nieuwe gezicht van de najaarscollectie voor 2023. De collectie met Froukje’s Favorites is te zien tijdens de aanstaande editie van Modefabriek op 22 en 23 januari. De collectie is vanaf juli 2023 beschikbaar.
[column] Maak het circulair of maak het niet
Te veel producten zijn zo gemaakt dat je ze niet kunt repareren. Ontwerp alleen maar spullen die je wél open kunt schroeven, betoogt ontwerper Richard van der Laken.
BMW i4: is dit de ultieme EV?
De autoverkoop zit weer een beetje in de lift. Nog niet spectaculair, maar de verwachtingen voor 2023 zijn hooggespannen. Elektrisch rijden wordt uiteraard steeds meer de norm en met de BMW i4 komt de ultieme EV gevaarlijk dichtbij.
Albert Heijn organiseert packathon voor verpakkingsinnovatie
Op 31 maart 2023 organiseert Albert Heijn de AH Packathon: een wedstrijd waarbij duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts kunnen werken aan hun idee voor een duurzame verpakkingsinnovatie om dat vervolgens te pitchen bij de jury.
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
[column] Automarkt 2023: een vooruitblik
Aan het begin van een nieuwe jaar kijkt columnist Jos van den Bergh hoe de automarkt ervoor staat en wat we de komende 12 maanden kunnen verwachten.
Brouwerij Achouffe lanceert alcoholarme Chouffe
Inspelend op de alcoholvrije trend en de welbekende januari voornemens lanceert Brouwerij Achouffe deze maand: een alcoholarme Chouffe.
Bye memorial design introduceert eerste urn
Bye introduceert Boat, een 'mini urn' in de vorm van een bootje. Deze is handgemaakt in Nederland van wit porselein.
Mepal wil naamsbekendheid in Duitsland vergroten
Het Nederlandse merk Mepal, dat (kunststof) consumentenproducten op het gebied van eten en drinken maakt, wil haar naamsbekendheid in Duitsland vergroten en heeft Woedend! Creative Agency gevraagd een online campagne te ontwikkelen.
[column] Lancia's rinascimento
Onze columnist Jos van den Bergh over de wedergeboorte van een iconisch Italiaans merk. Met de onthulling van de nieuwe Lancia designfilosofie is een belangrijke stap naar de toekomst gezet.
Jysk: 'loslaten' en 'thuishoren' trends van 2023
Voor het ontwikkelen van nieuwe producten in 2023 laat interieurspecialist Jysk zich leiden door twee nieuwe trends: ‘release’ en ‘belonging’. Volgens het van oorsprong Deense bedrijf zijn deze trends gebaseerd op ‘grondig onderzoek naar inzichten en data over consumenten en retail’.
Mijn Marketing: Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Perijn Hoefsloot is bij Beter Bed verantwoordelijk voor Marketing, Customer Experience en Strategisch Business Development. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: 'Van beddenexpert naar slaapexpert'.
Nieuwe merk- en visuele identiteit voor Center Parcs
Center Parcs Europe ondergaat een ware transformatie. Het strategische plan Reinvention 2025, dat in 2021 klaar was, omvat niet alleen de vernieuwing van bestaande parken, maar ook een uitgebreider aanbod van ervaringen, met meer duurzame initiatieven en lokale projecten.
Lightyear wint Purpose Day Award 2022
Op de valreep van 2022 wint Lightyear de Purpose Day Award die jaarlijks wordt uitgereikt door de organisatie achter ‘Purpose Day’ aan een ‘veelbelovend purposegedreven bedrijf dat met een heldere purpose zaken doet, impact heeft, levensbestendig is en vooral de moed heeft om nieuwe wegen in te slaan’.
[column] Lancia’s rinascimento
Sinds 2014 is het automerk Lancia alleen nog in Italië te koop. Ondanks de magie die er aan het merk kleeft, kunnen klanten buiten de laars geen nieuwe Lancia meer kopen. Gevoelsmatig is Lancia daarmee naar de achtergrond verdwenen. In Italië is het merk echter onverminderd populair en staat de sierlijke Lancia Ypsilon nog altijd bovenin de verkooplijstjes.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing