[designcase] Herpositionering Verkade

30sep 201709:49
  • Design
  • 16253 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Packaging

nieuws Een Hollandser merk dan Verkade is er bijna niet. Al drie keer werd Verkade FINLI Merk van Het Jaar, maar ook een sterk merk vergt onderhoud. Verkade is nog steeds top of mind bij de consument, maar dat vertaalde zich niet helemaal door in de cijfers. MarketingTribune in gesprek met Anne-Wies Bouritius, senior brand manager bij Verkade en Sanne Evertse, strategy director bij brand identity bureau Millford.

[designpanel] Canei door VBAT

29sep 201715:00
  • Design
  • 17773 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • DesignpanelPackaging

nieuws Wijnmerk Canei is door VBAT in een nieuw jasje gestoken. Canei stond vooral bekend als een zoet ‘startwijntje’ voor jongeren, maar ook als een all time favourite van een oudere doelgroep. De visuele stijl had vrijwel geen enkele link met de Italiaanse frizzante wijnen en leek meer op een Ready To Drink. Een flinke uitdaging voor het designbureau dus. Pieter Jelle Braaksma, brand director VBAT: ‘Ons werd gevraagd het merk eigentijdser te branden met in het achterhoofd de Italiaanse lifestyle en de originele frizzante wijnen. Canei wil niet de prosecco’s imiteren, maar een eigen plek veroveren in de categorie.’ De Mastiff - van het wapen van Canelli waar de wijn vandaan komt - kreeg een prominente plek en het wijntje werd minder zoet. Braaksma: ‘We hebben gebruik gemaakt van “fluid branding” zoals we dat zelf noemen. Dit maakt het mogelijk wat meer te spelen met de verschillende designelementen zodat het merk herkenbaar blijft zonder rigide en herhalend te worden. Het resultaat is zowel aantrekkelijk voor de vrouwelijke doelgroep als voor de meer speelse en uitdaging zoekende consument.’ Is ons panel overtuigd?

[beeld safari] Hudson's Bay in 50.000 woorden, herstel: in 50 foto's - wandel mee door de eerste Nederlandse vestiging

29sep 201711:35
  • Food-en-retail
  • 21423 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • InnovatieWinkelen

nieuws Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, wordt wel eens gezegd. De volgende 50 foto's besparen u dan ook een hoop leeswerk en geven bovendien -ook als u er nog niet geweest bent- een goede indruk van de nieuwe Hudson's Bay aan het Rokin, Amsterdam. Dit is bovendien de eerste vestiging van de keten in Nederland. Uw razende reporter loopt van begane grond via de geuren en kleren naar de forse kook- en lifestyle-afdeling in de Nes, die hem het meeste charmeert. Daarvan het meeste beeld. Ook het personeel vindt hij opvallend vriendelijk en divers. Met een kop koffie in Nacarat, Ron Blaauws nieuwste paradijsje bovenop het dak, sluit hij deze safari af.

Designtrends in biopackaging #1

28sep 201708:43
  • Design
  • 5933 x gelezen
  • Link
  • Edwin Visser
  • Packaging

weblog Biologische merken waren tot voor kort alleen bij gespecialiseerde biologische winkels verkrijgbaar, maar veroveren nu menig schap in de reguliere supermarkt. Soms gericht op één categorie, maar ze duiken ook op in verschillende vakken. Bekende merken reageren door een biologische variant te introduceren van hun standaardproduct. Meestal met dezelfde merkuitstraling, die wellicht het hele idee van biologisch tegenspreekt. Of ze schuren ertegenaan door hun producten gezonder te maken met dito uitstraling, bijvoorbeeld door het verlagen van de gehaltes van ‘schadelijke’ stoffen, of dit nu zout, suiker, slechte vetten of onnodige toevoegingen zijn. Genoeg redenen om eens te kijken wat er internationaal gebeurt op het terrein van biologische packaging designtrends.

Hoop-bier heeft mooiste etiket

27sep 201711:17
  • Design
  • 10816 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Packaging

nieuws ‘Oudt Heyn en syn wyf’ van Hoop-bier heeft volgens de Bier- en Verzamelaarsvereniging (BAV) het mooiste bieretiket van 2017. Ook dit jaar organiseerde de BAV weer de traditionele ‘BAV Bieretiketverkiezing’, een wedstrijd waarbij alle bierbrouwers uit Nederland hun mooiste bieretiket kunnen insturen. Volgens de jury heeft het Hoop-etiket gewonnen ‘vanwege de uitstraling en doorslaggevend hierbij was de vermelding van de bier- en spijscombinaties.’

Deadline nieuwe ontwerpwedstrijd Hema nadert

26sep 201713:52
  • Design
  • 8426 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Maatschappij

nieuws Anders dan bij de Hema-ontwerpwedstrijd wordt er dit keer niet gevraagd om een Hema-product te ontwerpen. Hema nodigt jonge ontwerpers nu uit mee te denken over duurzaam en sociaal design en is op zoek naar ideeën met sociaal-maatschappelijk nut. Ideeën en producten die het leven leuker en makkelijker maken, op een duurzame en sociale manier. De ideeën worden tijdens het ‘Hema design daten’ tijdens de Dutch Design Week 2017 samen met expert verder ontwikkeld. De deadline voor het insturen van ideeën is zondag 1 oktober via de site van Dutch Design Foundation.

Duurzaam verpakken als onderdeel van de marketingmix

26sep 201711:13
  • Food-en-retail
  • 17130 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • MarketingPackaging

weblog Steeds meer consumenten wegen duurzaamheid mee in hun aankoopgedrag. Het aandeel consumenten dat het belangrijk vindt dat bedrijven duurzaam ondernemen is vorig jaar gestegen van 64% naar 71% [1]. Bijna de helft van de consumenten (49%) let bij aanschaf van producten op duurzame aspecten. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol en vormt vandaag de dag een significant onderdeel van de marketingmix.

Nederlands succes in Barcelona bij de Pentawards

25sep 201711:30
  • Design
  • 9671 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Awards

nieuws Tijdens de uitreiking van de Pentawards 2017 in Barcelona afgelopen zaterdag vielen Guts & Glorious, Studio Kluif, Anthem, dBod, VBAT, ProudDesign, Design Bridge, Flex/design, Brandnew, Millford en SuperRebel in de prijzen. Er werden 6 gouden, 6 zilveren en 5 bronzen awards mee naar huis genomen. Voor de 11de editie van deze prestigieuze en grootste internationale prijs voor verpakkingsontwerp werden meer dan 2.000 inzendingen uit 54 landen door de jury beoordeeld. De Pentawards kennen 55 categorieën. De speciale Diamond Award ging dit jaar naar het in Spanje gevestigde bureau Perfumes y Diseno voor de Starck Paris-parfumcollectie.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers