Nederlandse klederdracht op postzegels Jimmy Nelson
In samenwerking met PostNL geeft de Jimmy Nelson Studio een bijzondere serie postzegels uit met de naam ‘Jimmy Nelson – Ode aan Nederland’.
Kledinglabel G-maxx werkt samen met Froukje de Both
G-maxx introduceert Froukje de Both als het nieuwe gezicht van de najaarscollectie voor 2023. De collectie met Froukje’s Favorites is te zien tijdens de aanstaande editie van Modefabriek op 22 en 23 januari. De collectie is vanaf juli 2023 beschikbaar.
[column] Maak het circulair of maak het niet
Te veel producten zijn zo gemaakt dat je ze niet kunt repareren. Ontwerp alleen maar spullen die je wél open kunt schroeven, betoogt ontwerper Richard van der Laken.
BMW i4: is dit de ultieme EV?
De autoverkoop zit weer een beetje in de lift. Nog niet spectaculair, maar de verwachtingen voor 2023 zijn hooggespannen. Elektrisch rijden wordt uiteraard steeds meer de norm en met de BMW i4 komt de ultieme EV gevaarlijk dichtbij.
Albert Heijn organiseert packathon voor verpakkingsinnovatie
Op 31 maart 2023 organiseert Albert Heijn de AH Packathon: een wedstrijd waarbij duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts kunnen werken aan hun idee voor een duurzame verpakkingsinnovatie om dat vervolgens te pitchen bij de jury.
[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?
[column] Automarkt 2023: een vooruitblik
Aan het begin van een nieuwe jaar kijkt columnist Jos van den Bergh hoe de automarkt ervoor staat en wat we de komende 12 maanden kunnen verwachten.
Brouwerij Achouffe lanceert alcoholarme Chouffe
Inspelend op de alcoholvrije trend en de welbekende januari voornemens lanceert Brouwerij Achouffe deze maand: een alcoholarme Chouffe.
Bye memorial design introduceert eerste urn
Bye introduceert Boat, een 'mini urn' in de vorm van een bootje. Deze is handgemaakt in Nederland van wit porselein.
Mepal wil naamsbekendheid in Duitsland vergroten
Het Nederlandse merk Mepal, dat (kunststof) consumentenproducten op het gebied van eten en drinken maakt, wil haar naamsbekendheid in Duitsland vergroten en heeft Woedend! Creative Agency gevraagd een online campagne te ontwikkelen.
[column] Lancia's rinascimento
Onze columnist Jos van den Bergh over de wedergeboorte van een iconisch Italiaans merk. Met de onthulling van de nieuwe Lancia designfilosofie is een belangrijke stap naar de toekomst gezet.
Jysk: 'loslaten' en 'thuishoren' trends van 2023
Voor het ontwikkelen van nieuwe producten in 2023 laat interieurspecialist Jysk zich leiden door twee nieuwe trends: ‘release’ en ‘belonging’. Volgens het van oorsprong Deense bedrijf zijn deze trends gebaseerd op ‘grondig onderzoek naar inzichten en data over consumenten en retail’.
Mijn Marketing: Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Perijn Hoefsloot is bij Beter Bed verantwoordelijk voor Marketing, Customer Experience en Strategisch Business Development. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: 'Van beddenexpert naar slaapexpert'.
Nieuwe merk- en visuele identiteit voor Center Parcs
Center Parcs Europe ondergaat een ware transformatie. Het strategische plan Reinvention 2025, dat in 2021 klaar was, omvat niet alleen de vernieuwing van bestaande parken, maar ook een uitgebreider aanbod van ervaringen, met meer duurzame initiatieven en lokale projecten.
Lightyear wint Purpose Day Award 2022
Op de valreep van 2022 wint Lightyear de Purpose Day Award die jaarlijks wordt uitgereikt door de organisatie achter ‘Purpose Day’ aan een ‘veelbelovend purposegedreven bedrijf dat met een heldere purpose zaken doet, impact heeft, levensbestendig is en vooral de moed heeft om nieuwe wegen in te slaan’.
[column] Lancia’s rinascimento
Sinds 2014 is het automerk Lancia alleen nog in Italië te koop. Ondanks de magie die er aan het merk kleeft, kunnen klanten buiten de laars geen nieuwe Lancia meer kopen. Gevoelsmatig is Lancia daarmee naar de achtergrond verdwenen. In Italië is het merk echter onverminderd populair en staat de sierlijke Lancia Ypsilon nog altijd bovenin de verkooplijstjes.
[column] Zijn B2B-marketeers chronisch ziek? (1)
De eerste column voor MarketingTribune van Charlotte Kooijman (foto), marketing strateeg bij creative digital agency GRRR: '75 procent van de zakelijke reclames draagt niets bij aan langetermijnmerkbouw'.
DOSSIER AANDACHT Ronald Voorn: 'Laat de consument ook eens met rust!'
In gesprek met marketingprof Ronald Voorn over het grote belang van duurzaamheid, de kern van relevante aandacht, de cynische consument en veel saaie reclame.
DOSSIER AANDACHT Marvin Jacobs van Airborne over The Attention Economy
Podcast-maker en -aficionado Marvin Jacobs ziet, uiteraard, een mooie toekomst in het verschiet voor podcasts. De Creative Director van Airborne is niet bang dat het medium ondersneeuwt in de oorlog om aandacht, integendeel. Volgens hem genereren podcasts échte aandacht. Dat wil niet zeggen dat het maken van een podcast die aandacht waard is, eenvoudig is.
Het nieuwe elan van Kinderpostzegels: 'Konden we nog wel verder met deze merknaam?'
Aflevering 10 van de rubriek Marketeer van een betere wereld in gesprek met Marlies Maasdam (links op de foto), Hoofd Marketing, Communicatie en Fondsenwerving Kinderpostzegels en Kim Cramer (rechts op de foto), Co-Founder/CEO BR-ND People.
Willeke Binnendijk van MyHeritage: 'De uitdaging is de ongekende kracht van AI positief aan te wenden'
Willeke Binnendijk is sinds 2015 als Country Manager Nederland voor MyHeritage, het wereldwijde online platform voor het ontdekken van familiegeschiedenis en DNA-testen. In haar rol is zij onderdeel van het global marketing team. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
Opel Astra: de moderne Duitser die voor zich spreekt
De nieuwe Opel Astra hoeft totaal niet onder te doen voor welk merk of model dan ook. Dat is feitelijk de marketingboodschap die deze ‘eeuwige uitdager van de VW Golf’ heeft meegekregen. Dit ‘topdesign in een minimalistische vorm’ moet niet alleen de oudere achterban, maar vooral ook de jeugd gaan aanspreken.
Team Jumbo-Visma lanceert nieuw tenue voor 10-jarig bestaan Blanco
Team Jumbo-Visma heeft met de campagne Roots to Rise het nieuwe wielershirt voor 2023 gelanceerd. Het tenue bevat verwijzingen naar de historie van de wielerploeg Blanco Pro Cycling, dat tien jaar geleden werd opgericht. Het kenmerkende geel blijft de boventoon voeren.
Zink nieuwe MD en Van der Helm Head of Account bij TBWA\ Neboko
Per 2023 wordt Anouk Zink de nieuwe Managing Director van het Amsterdamse creatieve bureau TBWA\Neboko. Anouk werkt sinds 2020 bij TBWA in de rol van Business Director voor o.a. T-Mobile, Tele2 en Ben. Thomas van der Helm promoveert tot Head of Account.
Informatie medicijnen begrijpelijker voor patiënten
Geneesmiddelen krijgen beter te begrijpen medicijninformatie door het gebruik van uniforme pictogrammen. Dat heeft minister Ernst Kuipers (VWS) afgesproken met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen en partijen die betrokken zijn bij het verstrekken van geneesmiddeleninformatie, zoals farmaceuten en apothekers.
Romélia Schwarzkächel van TerraSana: 'Biologische voeding draagt bij aan biodiversiteit'
Romélia Schwarzkächel werkt met ‘haar groenemarketinghart’ als Marketing Manager bij TerraSana. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
AxiCom krijgt nieuwe visuele identiteit
AxiCom, het PR-bureau van WPP dat gespecialiseerd is in technologie, heeft een nieuwe merkidentiteit, visie en missie en website gelanceerd. Deze rebranding weerspiegelt de positie van het PR-bureau voor technologiemerken en merken met een techverhaal in sectoren van gezondheidszorg en energie tot financiële diensten en transport.
Design studio TIN rebrandt Rock Werchter
Het Amsterdamse branding en digital design studio TIN heeft de nieuwe merkidentiteit van Rock Werchter ontwikkeld. TIN werkte een jaar samen met het Belgische festival.
'At Home With'- serie van Fritz Hansen bereikt klant via contentmarketing
Fritz Hansen stelt een reeks persoonlijke verhalen voor van mensen die leven met iconische designs van Fritz Hansen door de tijd en cultuur heen. 'Kijk binnen bij styliste Bea Mombaers en galeriehoudster Carla Sozzani.'
‘Esther Olofsson 3.0 eerste Nederlandse AI-gegenereerde virtual human’
Esther Olofsson, het virtuele geesteskind van Rauwcc, maakt dit najaar een transitie door van handgemaakte 3D-graphic naar volledig gemaakt door artificial intelligence. Ze is daarmee de eerste Nederlandse AI-gegenereerde virtual human volgens het bureau.
Persoonlijke portretten centraal in campagne vernieuwd Verzetsmuseum
Op 2 december 2022 heropent het volledig vernieuwde Verzetsmuseum. Daarom lanceert het museum een campagne waarin portretten van Hannie Schaft, Anton de Kom en Gerrit van der Veen centraal staan.
IFFR lanceert campagne voor 52ste editie
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft voor de 52e editie haar campagne gelanceerd. Hubert Bals, Cinerama of dansende tijgers in de Doelen, alles is terug te vinden in de campagne voor de komende editie in 2023.
Millford verder onder de naam Brand Potential van Candid
Designbureau Millford gaat onder één naam samen met het Engelse Brand Potential, onderdeel van Candid.
Heineken Experience duurzaam gerenoveerd
De renovatie was noodzakelijk om de originele elementen van het monumentale pand beter zichtbaar te maken en om de entreehal ruimer te maken. Hierdoor worden lange wachtrijen buiten voorkomen.
Detacheerder Cmotions scherpt merkidentiteit aan
IT-detacheerder Cmotions presenteert ter ere van haar 20-jarige bestaan een aangescherpt merkverhaal en een nieuw logo. Het accent wordt gelegd op het creëren van waarde met data en hoe mens en organisatie bij kunnen dragen aan een duurzaam resultaat voor de toekomst.
Besties luisterkaarten bevorderen verbeeldingskracht jonge kinderen
Vanuit de behoefte om hun kinderen zelfstandig naar hun favoriete verhalen te laten luisteren tijdens het knutselen, onderweg of voor het slapen gaan, creëerden vaders Jobke en Niek een nieuw product, speciaal voor kinderen van drie tot negen jaar: Besties luisterkaarten.
[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
Shortlist Gouden Zaag 2022 bekend
Talent is schaars. Daarom presenteren MarketingTribune, Lode Schaeffer en de Jonge Honden voor het negentiende jaar in successie de ‘Gouden Zaag’ voor aanstormend creatief toptalent. Dit zijn de zes topzagers van 2022, geselecteerd door het Jonge Hondenbestuur.
MyHeritage lanceert AI Time Machine
MyHeritage is een online platform voor genealogie en de welbekende DNA-kits voor thuisgebruik. Met de recent gelanceerde feature ‘AI Time Machine’ kun je jezelf transformeren in een Viking, een Middeleeuwse edelvrouw of een hippie uit the sixties. De tool is nu nog gratis en blijkt een succes…
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing