
Cover MarketingTribune 8 door Pascal Brander
De cover van MarketingTribune 8 met een coverstory over reviewmarketing is van de hand van Pascal Brander. Pascal heeft de afgelopen 10 jaar als freelance illustrator gewerkt aan grote en kleine opdrachten, als artdirector en concept artist bij meerdere game developers en hij wordt proudly presented by Artbox.
![[designpanel] 'Biologische groenten kopen we liever rechtstreeks uit de bak'](/templates/img/lazyload.gif)
[designpanel] 'Biologische groenten kopen we liever rechtstreeks uit de bak'
SuperRebel is het nieuwe communicatie- en ontwerpbureau voor Organto Europe. Het bureau heeft niet alleen een nieuwe merkidentiteit ontwikkeld, maar ook de verpakkingslijn voor de Europese retail. De nieuwe campagneslogan - I am organic - keert terug in alle uitingsvormen. Lodewijk Varossieu van SuperRebel over de packaging: ‘We hebben gekozen voor een vrolijk, stoer en opvallend ontwerp. Door de verschillende elementen en typo’s die door elkaar heen gebruikt kunnen worden, zijn de packs steeds weer een beetje anders en krijg je een speelse huisstijl. Organische vormen zijn daarbij key, het is immers ook organische (biologische) groente. In Nederland binnenkort verkrijgbaar bij Jumbo en AH, in België en andere landen in Europa bij Delhaize.’ Zou ons panel het kopen?

Design Bridge verwelkomt vier nieuwe internationale seniors
De Zweedse Daniel Salzer komt het strategieteam bij Design Bridge versterken als Senior Brand Strategist, Emma Ryan uit het VK is recent gestart als Client Business Director, Ali Marmaduke uit de VS is de nieuwe Brand Strategist en de Duitse Jasmin Bühring gaat aan de slag als Design Director.

Sylvain Labs opent kantoor in Amsterdam
Sylvain Labs, het merkdesign- en innovatie-adviesbureau uit New York, heeft zich gevestigd in Amsterdam. Dit kantoor moet de Europese aanwezigheid van het bureau versterken. Het Amsterdamse team bestaat uit Tom Miskin (ex-180 Amsterdam), Katie Bowles (ex-AKQA) and Joanne Bolens. Zij gaan aan de slag van Amerikaanse en Europese klanten zoals Google, Spotify, General Motors en Hugo Boss.

Chaudfontaine en Natuurmonumenten starten Puur Natuur Projecten - portfolio krijgt nieuwe uitstraling
‘Met dank aan de natuur!’ Dat is de naam van de nieuwe campagne die Chaudfontaine dit voorjaar introduceert. Hiermee benadrukt het watermerk uit het Coca-Cola-portfolio volgens de marketeers dat het heel veel aan de natuur te danken heeſt: 'het natuurlijk mineraalwater wordt door de aarde verwarmd en ontspringt met een temperatuur van 37°C. Het enige wat de bottelaar nog hoeſt te doen, is het water in een fles stoppen.' Nouja en de nodige marketing natuurlijk met bureau Noise, waaronder de Puur Natuur Projecten met Natuurmonumenten.

Het Parool World's Best Designed Newspaper
Na European Newspaper of the Year is Het Parool nu ook World’s Best Designed Newspaper, volgens de Society for News Design van vormgevers en journalisten. De eer wordt gedeeld met Die Zeit, die ook de ‘Oscar van krantenland’ in ontvangst mocht nemen. Onder de genomineerden bevonden zich titels als The New York Times, The Guardian en The Washington Post. Er waren 170 inzendingen van over de hele wereld. Ronald Ockhuysen en Kamilla Leupen namen de prijs in ontvangst (bron: Het Parool).

Pinterest, popart en Andy Warhol
Pinterest - ‘de ideeëncatalogus voor iedereen’ - is onder reclamevormgevers misschien een tikje ondergewaardeerd. Op zoek naar inspiratie kun je daar interessante prikborden tegenkomen. Recent zocht ik op ‘Andy Warhol’ en ontdekte een prachtige overzichtelijke presentatie van zijn werk ter inspiratie. Wie was Andy Warhol eigenlijk?

‘De essentie van marketing is het verbeteren van het welzijn van klant en samenleving’
De afgelopen zes weken heb ik iedere week een consumententrend gedeeld, gebaseerd op ons continue onderzoek naar de tijdgeest. Mocht je er één gemist hebben, hieronder komen ze in het kort nog een keer voorbij. Ik sluit graag deze reeks af met de rol van marketing in 2020.
![[primeur] Revolutionaire Marlboro-innovaties gelanceerd: rookvrije 'Heets' powered by 'Iqos'](/templates/img/lazyload.gif)
[primeur] Revolutionaire Marlboro-innovaties gelanceerd: rookvrije 'Heets' powered by 'Iqos'
Philip Morris lanceert vanaf nu twee nieuwe merken in Nederland, om te beginnen in Amsterdam, Den Bosch en Eindhoven. Bij de demonstratie van de producten wordt gemeld dat hier vijftien jaar aan research inzit en dat het systeem behalve nicotine en een prettig rookgevoel geen of minder andere schadelijke stoffen meebrengt. Hierdoor zijn de mini-sigaretten met minder accijns belast en mag je ze volgens de verkoper ook in rookvrije ruimtes gebruiken. Al zal dat nog even wennen zijn. 'Heets' en 'Iqos' bieden de rookvrije sigaret van de toekomst.
![[interview] 'Dit is een heerlijke tijd om in te werken'](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] 'Dit is een heerlijke tijd om in te werken'
Jacques Koeweiden (links op de foto) en Paul Postma draaien al even mee in het creatieve wereldje. Sinds 1987 om precies te zijn, het jaar waarin de twee het invloedrijke designbureau KoeweidenPostma oprichtten en aan de slag gingen voor opdrachtgevers in de wereld van film, theater en kunst. Het bureau uit Amsterdam bestaat nog altijd, maar Koeweiden en Postma zijn er ieder in respectievelijk 2014 en 2003 uitgestapt. Tegenwoordig werken de mannen - op projectbasis - nog altijd samen, onder meer voor de ADCN waar zij eind 2016 werden opgenomen in de Hall Of Fame. In gesprek met MarketingTribune praten zij over hun oude bureau, designen voor Club RoXY in de roerige jaren tachtig en de voordelen van de digitale wereld waarin we nu leven.

Nieuw digital design bureau Ronin Amsterdam opent deuren
Keith Kornson, Yordy van der Werff, Toby Mok en Leon Snelleman openen in Amsterdam het nieuwe digital design bureau Ronin. Ronin Amsterdam richt zich op samenwerking met merken, marketing- en communicatieafdelingen en advertising agencies; als tijdelijk digital design team, pitch team of als aanvulling op een bestaand team.

Coca-Cola vervangt logo voor vakantiebestemmingen
Voor hun nieuwe zomercampagne ruilt Coca-Cola tijdelijk het iconische logo in voor 74 vakantiebestemmingen: van Barcelona tot Kaapstad en van Ibiza tot de Bahama’s. Vanaf mei tot en met augustus maken consumenten die een Coca-Cola met het zomerthema – en een actiecode - kopen, kans op een reis naar één van deze bestemmingen.
![[interview] Fitzroy gebruikt aangespoelde Coca-Cola etiketten voor nieuw eigen merk rum](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Fitzroy gebruikt aangespoelde Coca-Cola etiketten voor nieuw eigen merk rum
Een overboord geslagen container vol Coca-Cola etiketten is het hoofdingrediënt voor de ‘marmeren’ doppen van ‘s werelds eerste sustainable drank verpakking. Met als doel bijdragen aan een schonere Noordzee, creëerden Fitzroy een fles waar design en duurzaamheid samenkomen. Met hun eigen rum label: Fitzroy premium navy rum. 'Het "marmer" van de dop is eigenlijk ander plastic afval dat de wereld in onze zee heeft gedumpt', legt medebedenker Jur Baart uit, verantwoordelijk voor de marketing.

Embassy of Dutch Creativity strikt 45 partijen
Voor de derde editie van de Nederlandse creatieve handelsmissie tijdens het Cannes Lions Festival hebben zich inmiddels 45 partijen aangemeld als ambassadeur of partner. De handelsmissie is vanuit Topteam Creatieve Industrie officieel aangemerkt als strategische beurs. In een centrale club aan het strand vinden gedurende de hele week bijeenkomsten, events en feesten plaats.
![[designpanel] Tegendraads en hallucinerend](/templates/img/lazyload.gif)
[designpanel] Tegendraads en hallucinerend
Samen met Hansje van Halem, de nieuwe artdirector van Lowlands, ontwikkelde Fabrique de huisstijl van Lowlands. Fabrique: ‘We vertaalden Hansje’s ritmische en hypnotiserende lijnenspel naar online en maakten tegelijkertijd stappen in interactie en techniek met behoud van het Lowlands-gevoel. Lowlands staat voor eigenwijs en tegendraads en dat is precies het gevoel dat organisator Mojo ook via hun website wil overbrengen. De site is mobile first ontworpen. Door de navigatie meer basic te maken, kunnen we de nieuwe huisstijl op iedere pagina letterlijk een podium geven. De site is hallucinerend, dwars én gebruiksvriendelijk tegelijk.’ Wat je er ook van vindt, de nieuwe huisstijl maakt veel los. Naar aanleiding hiervan vroegen we ook Lowlands om een reactie.

Nederland stuurt deze juryleden naar Cannes Lions
Orange Lions, de Nederlandse vertegenwoordiger van het reclamefestival in Cannes, heeft de namen bekendgemaakt van de vakgenoten die Nederland zullen vertegenwoordigen in de internationale jury's van het festival komende zomer.

Zuivelpakje weer hoofdrol in nieuwe commercial over duurzaamheid
Zuivelfabrikanten en de supermarktbranche willen aan de consument duidelijk maken dat het zuivelpak steeds duurzamer wordt. Veel zuivelpakken zijn tegenwoordig volledig gemaakt van natuurlijke grondstoffen (biobased) in plaats van fossiele grondstoffen. Deze kunnen steeds opnieuw worden verbouwd. De CO2-footprint is inmiddels tot 20 procent lager dan voorheen. Zuivelpak.nl - een initiatief van de zuivelindustrie en de supermarktbranche – start daarom vandaag de campagne ‘Natuurlijke grondstoffen’ met een vrolijke en schattige commercial, YouTube-film en de website zuivelpak.nl.

Blije Kip Buitenei van Van Beek wint Eierverpakkingstest BNO NEXTpack
Eierverpakkingen zijn een uitdagende categorie omdat huismerken de toon zetten en veel verpakkingen op elkaar lijken. Het getuigt van lef om je in deze klassieke categorie te onderscheiden. De jury van de 'Eierverpakkingstest' van BNO NEXTpack heeft gekozen voor Blije Kip Buitenei van Van Beek. Dan weet u welk eitje vanmiddag nog even te scoren.

Vijftig Nederlandse nominaties European Design Awards
De nominaties voor de European Design Awards 2017 zijn bekend. In totaal maken vijftig Nederlandse inzendingen kans op een prijs. Dat zijn er tien meer dan in het voorgaande jaar. Zowel in de categorieën print als digitaal deden de Nederlandse inzenders het goed.

De geschiedenis van het Apple-logo
Het Apple-logo is over de hele wereld bij miljarden mensen bekend, maar wie heeft het logo ontworpen en waar komt het logo nu eigenlijk vandaan? Er zijn talloze verhalen over de oorsprong van het appeltje met de hap eruit.
![[storecheck] Kampala, Oeganda](/templates/img/lazyload.gif)
[storecheck] Kampala, Oeganda
Samen met onder meer Mark Assies van Flex/Design was Steven in Kampala, als onderdeel van de Dutch Design Mission om mogelijkheden te ontdekken om de lokale bedrijven te versterken. Trade not aid! Ondanks het harde werken in een bloedheet Kampala vond hij tijd om met zijn boda boda (taxi brommer) winkels te bezoeken, zoals Nakumatt en ShopRite. Hier zijn (bij)vangst.

ADCN Lampen 2017: triomf marketeers ING, KLM, Holland Casino, Triodos, Tele2, ASN, Zeeman en Artis - 6x Goud
Met een fraaie oogst van 30 bronzen Lampen, zeventien zilveren en zes gouden plus de nodige deelbekroningen blijft de peervormige trofee van de Art Directors Club Nederland behalve felbegeerd ook exclusief. Dat bleek zojuist op de uitreiking van de 50ste editie van de Lampen, officieel ‘the Dutch Professional Awards for Creativity and Craft in Advertising and Design’. ING en JWT wonnen de Grand Prix 2017 met de crossmediale 'Next Rembrandt' case. Bekijk hier de volledige uitslag.

Alfred danst met Omoda het voorjaar in
Dansend het voorjaar in. Schoenenretailer Omoda heeft een nieuwe campagne gelanceerd, die is ontwikkeld in samenwerking met Alfred. De videocampagne loopt ruim twee maanden op Nederlandse televisie en wordt daarnaast online uitgerold. Omoda wil met de campagne een breder publiek aanspreken binnen Nederland.

4 manieren waarop sterke merken zich met visual branding onderscheiden
Sterke global brands hebben één ding gemeen. Of je ze nu tegenkomt op een beurs, in een winkelstraat of op hun eigen event: de visuele uitstraling van deze merken is altijd herkenbaar en overdonderend. Aan concessies doen ze niet – alleen het beste is goed genoeg. Om dit te realiseren, stellen zij in hun visual branding-aanpak vier elementen centraal.

Dutch Designers Magazine Dude in de schappen
Vanaf 25 april is Dude, Dutch Designers Magazine in heel Nederland in boekwinkels en kiosken te koop voor € 6,95. De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), uitgever van het blad, wil via deze weg een breder publiek bereiken. Dude is een vakblad over en voor designers en dat blijft het. De inhoud is echter interessant en relevant voor een veel breder publiek. Het ontwerpvak raakt iedereen, alles om ons heen is immers ontworpen.

Lexus strikt Mark Ronson voor campagne 'Make Your Mark'
Lexus is voor de lancering van de nieuwe topcoupé LC een bijzondere samenwerking aangegaan met de internationaal gevierde muziekproducent Mark Ronson. In de campagne ‘Make Your Mark’ komt muziek van Ronson samen met het fraaie design van de nieuwe Lexus.

Boom creatives verandert naam
Na bijna achttien jaar verandert designbureau Boom Creatives van naam. Willy Mooren: ‘In de afgelopen jaren zijn onze werkzaamheden en opdrachten verschoven van verpakkingsvraagstukken naar strategische maatwerkoplossingen voor merken en om te benadrukken dat Boom zich ontwikkeld heeft tot een nóg meer merkgeoriënteerd bureau, kiezen we voor een nieuwe naam passend bij de huidige positionering en gaan we verder als Snow Donuts Native Brand & Packaging Designers.
![[interview deel 1] Swinckels’ pils baseert creativiteit op intuïtie](/templates/img/lazyload.gif)
[interview deel 1] Swinckels’ pils baseert creativiteit op intuïtie
Gijs Swinkels gelooft als global marketing manager van pilsmerk Swinckels’ (met apostrophe) in de kracht van creativiteit voor merken. Maar hoe optimaliseer je die kracht, hoe werk je samen met je bureau en valt het creatieve resultaat te meten? Onlangs werd samen met bureau Dawn de nieuwe campagne voor ‘superior pilsener’ Swinckels’ gelanceerd, een case die deze vragen origineel beantwoordt. ‘Uiteindelijk profiteert het hele team van de no fear mentaliteit.’

Leren denken als een designer
Met de toegenomen populariteit van design thinking verandert niet alleen de rol van de designer, maar ook van mensen in het productontwikkelingsproces die traditioneel niet de ‘designcompetentie’ worden toegeschreven. Het klantgericht ontwikkelen van een product of dienst in een multidisciplinair team is een groot creatieproces geworden waarin iedereen de rol van designer aanneemt. Iets waarin niet iedereen zich meteen thuis voelt.

Brandnew breidt uit
Brandnew versterkt het team met Pryscilla Amijo (links op de foto) en Suzanne Barbiers. Pryscilla wordt Producer Retail en Suzanne wordt verantwoordelijk voor Support voor alle teams en klanten, dus zowel retail als brands.

Over Mona Lisa en de geschiedenis van de emoticons
Een vraag aan jou: wie heeft de icoontjes uitgevonden? Ik dacht zelf de Egyptenaren, met hun hiërogliefen. Na een beetje speurwerk kwam ik er achter dat deze hiërogliefen van bijvoorbeeld een valk of een slang toch letters zijn en nét als ons alfabet klanken uitdrukken.

Boomsma Dry Gin wint World Design Awards
Het Friese Boomsma heeft twee World Design Awards gewonnen in de categorieën World’s Best Gin Design en World’s Best Drink Design. SoGood is het designbureau van Boomsma.
![[consumententrends 2020] #6 Van mobiele telefoon naar huisrobot](/templates/img/lazyload.gif)
[consumententrends 2020] #6 Van mobiele telefoon naar huisrobot
Om als merk relevant te blijven, kun je niet stilstaan in een veranderende wereld. Vanuit mijn werk als tijdgeestwatcher en strateeg wil ik je daar graag bij helpen. De komende weken zal ik de volgende zes consumententrends met je delen: Opmars van de transformatie-economie, Maatschappelijk verbeterend ondernemen, Welzijn is de nieuwe status, Ik creëer dus ik besta, Fusie van natuur en wetenschap en Van mobiele telefoon naar huisrobot.

Is jouw verpakkingsassortiment klaar voor de next big thing in e-commerce?
Online food bestellen wordt de next big thing in e-commerce. Steeds meer mensen bestellen hun foodproducten online. Het gaat hierbij zowel om (kant-en-klaar) maaltijden van thuisbezorgservices en restaurants als om boodschappen via de online supermarkt en speciaalzaak. Hier ligt een uitdaging voor de verpakking.

Rabobank start revolutionaire crowdsourcing: 'Reclamebureaus zijn voorspelbaar'
Rabobank wil zijn nieuwe verhaal laten vertellen, maar niet door die opdracht bij één reclamebureau neer te leggen. De bank doet op social media een oproep aan ontwerpers, architecten, muzikanten, studenten, reclamemakers en andere creatieven om dat nieuwe verhaal te gaan vertellen.
![[designpanel] 'Gin in een nieuw jasje'](/templates/img/lazyload.gif)
[designpanel] 'Gin in een nieuw jasje'
New Dutch Legacy Odins Gin van Istill belooft door een nieuw distilleerproces constante topkwaliteit. BrumDesign ontwierp de fles die dit moet laten zien en zocht daarvoor naar een vormentaal binnen de categorie, die niet - zoals gebruikelijk in de categorie - gestoeld is op heritage, maar modern en kwalitatief is en deze nieuwe techniek moet verbeelden. Het ontwerp won een NL Packaging Award in de categorie Dranken, maar is ons panel het daar wel mee eens?

Vruchtvlees ontwerpt visuele identiteit van Theater Rotterdam
Het nieuwe stadstheater Theater Rotterdam is ontstaan uit de fusie van Ro Theater, Rotterdamse Schouwburg en Productiehuis Rotterdam. Creatief digitaal bureau Vruchtvlees mag de nieuwe visuele identiteit ontwikkelen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
- Abonneren
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsKesselsKramer verantwoordelijk...12023x
- Nieuwsstorecheck Dierenvoeding10872x
- NieuwsVolgende stap in Unilevers...10831x
- NieuwsNominaties European Design...10750x
- NieuwsDrie Red Dot Awards voor Ikea10218x
- NieuwsTeldesign ontwerpt nieuwe logo...9605x
Vacatures
- (Recruitment) Marketeer (Utrecht)
- Marketing en Communicatie Specialist...
- Senior Marketing Analyst...
- Head of SEA (Amsterdam)
- Omnichannel Manager - Fashion Europe...
- Directeur Communications &...
- Studio Piraat zoekt ervaren senior...
- Brand Manager Benelux (Harderwijk)
- E-businessmanager (Amsterdam)
- Formulemanager Front Office (Zwolle)
Laatste Nieuws
- Kauwgomschoen23-04-2018
- winner Zilveren Lamp voor Studio de... 20-04-2018
- Nieuw gezicht NPO1 NPO2 en NPO317-04-2018
- Testing Hypotheticals wint Lexus... 17-04-2018
- storecheck Dierenvoeding17-04-2018
- Vier Red Dot Awards voor VanBerlo16-04-2018
MarketingTribune Events
- 17mei 2018
Nationaal Customer Contact Congres
- 21jun 2018
NIMA Marketing Day
- 11sep 2018
Influencer Marketing Event