Reinier de Graaf Gasthuis eerste ziekenhuis met eigen soundlogo
Het oudste ziekenhuis van Nederland, het Reinier de Graaf Gasthuis, is het eerste ziekenhuis van Nederland met een eigen anthem. Het nummer ‘Je ziekenhuis voor het leven’ is ontwikkeld in samenwerking met sonic branding agency Tambr en heeft als doel ‘de medewerkers en patiënten te verbinden, te verblijden en de herkenbaarheid van het ziekenhuis te vergroten.’
Van Bommel official supplier Team Jumbo-Visma
Schoenenmerk Floris van Bommel, dat al eerder samenwerkte met Autodrop en Big Green Egg,is tot eind 2025 ‘Official supplier van Team Jumbo-Visma’.
[marketeer 186] Hans Vos - schrijver, schilder en artiest
In deel 186 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week schrijver van vijf boeken en 100+ NRC-columns, schilder, docu-producer ('De Meivliegers') en artiest met daarnaast een advocatenpraktijk Hans Vos. Hij vertelt hoe hij al die ballen in de lucht houdt ('niet') en hoe je je ook zonder plan kunt ontwikkelen tot 'merk artiest'.
[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst
Abercrombie & Fitch (A&F) is een bekend kledingmerk, dat al bestaat sinds 1892 (ja, die '8' klopt). Opvallende marketing en specifieke reclame-uitingen tilden het merk van een suffig (en failliet) bedrijf naar een wereldmerk met flagshipstores op plekken als de Champs Elysées, Fifth Avenue en de Leidsestraat. Maar hoog gestegen, laag gevallen. Het imago van A&F was lang gebaseerd op fraai gebouwde jongemannen en werd vooral een succes door de gay consument. Hoe is dit ontstaan en wat is er gebeurd?
KNVB gaat samenwerking aan met FC88
Samen met upcyclebedrijf FC88 gaat de KNVB gebruikte voetbalkleding nieuw leven inblazen. Overtollige, maar ook niet-gebruikte KNVB-voetbaltenues, worden na een metamorfose verkocht als merchandise.
Specsavers verwent ogen voorbijgangers met muurschildering
Met een paar gigantische ogen in het straatbeeld van de Spoorstraat in Breda, een muurschildering van kunstenaar Marcus Debie, wil Specsavers de blik vangen van voorbijgangers in het kader van World Sight Day (12 oktober).
Bezoeker Kröller-Müller Museum is ‘eindkunstenaar’ in nieuwe campagne
Het Haarlemse creatieve bureau Onze Kapel ontwikkelde de crossmediale campagne ‘Kijken is een kunst’ voor het Kröller-Müller Museum, die kunst toegankelijk wil maken voor iedereen.
No Label lanceert nieuwe website en aangescherpte merkidentiteit
Het van oorsprong Amsterdamse No Label, dat mannenkleding verkoopt, opende recent winkels in Haarlem en Maastricht én lanceerde een nieuwe website inclusief aangescherpte merkidentiteit.
Cortina introduceert nieuwe fietscollectie met AI-beeldcampagne
Cortina zet AI-technologie in om de nieuwe fietscollectie te presenteren. Het fietsenmerk lanceert deze week de nieuwe beeldcampagne. De beeldcampagne is ontwikkeld en uitgevoerd door Pünktlich (een P3 agency).
Eurostar begint nieuw hoofdstuk met 'Together we go further'
Sinds 1 oktober 2023 gaan Eurostar en Thalys gezamenlijk verder onder het nieuwe Eurostar. De campagne ‘Together we go further’ speelt in op het nieuwe merk.
TikTok officiële partner van GameForce 2023
TikTok is partner van GameForce 2023, de gamingbeurs die op 7 en 8 oktober plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht. TikTok is partner van de main stage en is aanwezig met enkele bekende Nederlandse creators.
VodafoneZiggo gebruikt 90's klassieker bij wervingscampagne
Om nieuw personeel te werven grijpt telecomprovider VodafoneZiggo terug op een ‘90’s klassieker: No Limits van het Nederlandse 2 Unlimited. Maar wel in een modern jasje.
Op wereldreis met whisky
Drankproducent Diageo heeft de ‘Spirited Xchange’, een serie speciale Schotse whisky’s, editie 2023, onthuld.
Pinguïnpad vraagt aandacht voor klimaatverandering
Creative Agency Everybody Likes Penguins vraagt met een pinguïnpad aandacht voor de klimaatverandering en start een petitie om het pinguïnpad daadwerkelijk aan te leggen.
Nieuwe corporate identity voor Online Payment Platform
Online Payment Platform (OPP), een betaaldienstverlener voor platformen en marktplaatsen, heeft een nieuwe corporate identity, ontworpen door digital branding agency Square One.
Iconische Citroën 2CV blaast 75 kaarsjes uit
Citroën viert de 75ste verjaardag van één van zijn meest iconische modellen: de 2CV. Ter gelegenheid van deze verjaardag werden acht iconische en bijzondere 2CV’s op artistieke wijze gefotografeerd in het Citroën Conservatoire. Ook duiken er bijzondere foto's van Erwin Olaf op.
Pokémon bezoekt het Van Gogh Museum
Het Van Gogh Museum zet Pokémon in het museum en online in om kinderen op een nieuwe manier kennis te laten maken met Vincent van Gogh en zijn kunst.
Kane: a band rebranded
Kane, een van de grootste rockbands uit de Nederlandse muziekgeschiedenis, maakt een comeback. Die wordt niet alleen gevierd met nieuwe muziek, een tour en een documentaire, maar ook met een nieuwe merkidentiteit.
Cultuurcentrum Nieuwe Veste kiest The Cre8ion.Lab als digitale partner
De komende jaren gaat The Cre8ion.Lab aan de slag met de digitale transitie van centrum voor diverse kunstvormen Nieuwe Veste. Er wordt gestart met de bouw van de nieuwe website.
[branded content] Design Thinking: Toepassing en Praktijk
Design Thinking wint razendsnel aan populariteit binnen commerciële organisaties, maar het is nog niet volledig geïntegreerd. In deze podcast van Studio Beeckestijn deelt Sabine Croes haar inzichten over de essentie van Design Thinking en de impact ervan op het bedrijfsleven.
[column] Gaat EV Experience twijfelaars over streep trekken?
Menig automobilist twijfelt nog over elektrisch rijden, vanwege de prijs en de actieradius. De EV Experience op het circuit van Zandvoort kan dan ook niet op een beter moment plaatsvinden.
Nieuwe identiteit en campagne Elevation Group
Het behalen van de hoogste kwaliteit op het gebied van I.T. Staffing, dat is waar Elevation Group voor staat: een full service partner met de labels Elevation Partners, The.NextGen en Elevation Workforce Solutions (voorheen TNG Staffing), dat als nieuw merk gelanceerd werd.
Coca-Cola introduceert nieuwe limited-edition in co-creatie met AI
Coca-Cola lanceert wereldwijd Coca-Cola 3000, een limited-edition smaakvariant van Coca-Cola Zero Sugar binnen het Coke Creations platform. Coca-Cola 3000 Zero Sugar is de eerste futuristische smaak, die mede door menselijke als kunstmatige intelligentie (AI) is gecreëerd.
Albert Heijn meest succesvolle soundlogo van Nederland
Tijdens de eerste editie van de Nederlandse Sound Logo Top-30 viel de jingle van Albert Heijn in de prijzen. Douwe Egberts en Kruidvat bekleden de 2e en 3e positie. De gehele ranglijst bevat 30 in Nederland gebruikte merkgeluiden en is een initiatief van sonic branding agency Tambr en neuromarketingbureau Unravel.
[column] Branding is bullshit
Het kan je niet ontgaan zijn: Nederland is een nieuw telecommerk rijker. De jongeling heet Odido en is het resultaat van het samengaan van T-Mobile en Tele2.
Inspirerende 40 2023: Too Good To Go houdt stand op het hoogste podium
Zojuist werd tijdens 'Impact on the beach' de nieuwe ranglijst van de 'Inspirerende 40' bekend gemaakt. Voor de 5e keer werd voedselverspillingsplatform Too Good to Go nummer 1. Verrassend is dat ASML binnenkomt op nummer 2.
Onderzoek BNO: 'Verregaande automatisering door AI zal een wissel gaan trekken op creativiteit'
Om een beeld te krijgen van de invloed van AI op de designpraktijk heeft de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) aangesloten ontwerpers en bureaus bevraagd over het gebruik en de impact van AI.
[column] Peugeot 205: al 40 jaar een magisch nummer
Hij staat inmiddels bekend als het model dat het Franse concern van de ondergang redde. Onze columnist Jos van den Bergh staat stil bij de verjaardag van de Peugeot 205.
Yousra Razine Mahrah wint Lichting 2023 AFW
Tijdens 'Lichting 2023', het debutantenbal voor aanstormend modetalent, in Felix Meritis in Amsterdam als onderdeel van Amsterdam Fashion Week, presenteerden de tien beste graduates van de Nederlandse modeacademies zichzelf aan een internationaal vakpubliek en panel.
Jurylid GPCM Annika Visser: 'Ik ga steeds meer terug naar fysieke tijdschriften'
Annika Visser is al ruim veertien jaar werkzaam in het marketing- en communicatievak als interim manager onder de naam Buro Marktzicht. Daarnaast is zij jurylid van de Grand Prix Content Marketing in de categorie Bekroningen Creatie. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
[column] Totaalmarketing
Bestaat er naast totaalvoetbal ook zoiets als totaalmarketing? Marketing waarin elke vezel en zenuw geprikkeld wordt, waarbij alles op elkaar is afgestemd? En bestaat er zoiets als totaalbranding?
The Good Roll goes superheld
Het Nederlandse The Good Roll meet zich een superheldenjasje aan. In samenwerking met creatief bureau Heldergroen lanceert het duurzame toiletpapiermerk een limited edition collectie met een wikkel in superheldenstriptekenstijl.
NFF lanceert campagne Duik in de Nederlandse film
Met de start van de kaartverkoop voor de 43e editie van het Nederlands Film Festival (NFF) is de campagne Duik in de Nederlandse film gelanceerd.
Radio Joe gaat landelijk met hits uit jaren '70, '80 en '90
Vandaag, 1 september 2023, lanceert DPG Media de nieuwe radiozender Joe met hits uit de jaren 70, 80 en 90. Tijdens de opstartfase presenteren verschillende Qmusic-DJ’s tijdelijk op de zender, waarbij de focus op muziek ligt. Joe is landelijk te ontvangen via FM, DAB+ en online.
[column] Wie wint de (EV)-sprint: Lamborghini of Ferrari?
Nu ook de supercars niet aan elektrificatie kunnen ontsnappen krijgt de strijd tussen Lamborghini en Ferrari een nieuwe dimensie. Wie wint dit sprintje? Onze automotive columnist Jos van den Bergh analyseert.
Nomineren voor de Lush Prize 2024 geopend
De Lush Prize beloont jaarlijks de beste initiatieven die erop gericht zijn dierproeven volledig uit te bannen. Nomineren voor editie 2024 kan vanaf nu.
Bugaboo is B Corp gecertificeerd
Steeds meer Nederlandse bedrijven en bureaus sluiten zich aan bij de B Corp-beweging, zo ook kinderwagenmerk Bugaboo. Lise Hordijk, Environment, Social en Corporate Governance (ESG) Manager bij Bugaboo: ‘Bugaboo zet zich verder in om een positievere invloed op de wereld te hebben voor toekomstige generaties, door zich aan te sluiten bij het wereldwijde collectief van bedrijven die voldoen aan de hoge normen voor sociale en ecologische impact.’
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
Arket introduceert herfst/winter homeware collectie 2023: 'A return home'
Het Scandinavische lifestylemerk Arket, onderdeel van H&M, presenteert zijn nieuwe homeware collectie voor komende herfst en winter. Het aanbod biedt een frisse kijk op 'constante inspiratiebronnen' en stelt materialen en functionaliteit centraal te hebben geplaatst in de ontwerpen.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing