Architectuur als logo

Architectuur als logo
  • Design
  • 23 sep 2013 @ 21:02
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • GraphicBrandingVisual id

Een aantal steden hebben een kenmerkend gebouw waaraan de stad herkend kan worden, zoals de opera van Sydney. Een gebouw kan uitgroeien tot een icoon van de stad of zelfs van het land of een hele cultuur, zoals de Eiffeltoren in Parijs. En soms wordt het gebouw de kern van de identiteit van een organisatie. Het is de Amerikaanse architect Willam Pereira (1909-1985) gelukt.

Hij kwam oorspronkelijk uit Chicago, maar maakte naam als architect in California. Zijn oeuvre van circa 400 werken heeft mede het gezicht van Amerika in het algemeen en van steden als Los Angeles in het bijzonder bepaald.

Opzichtige levensstijl
In het begin van zijn carrière ontwierp hij vele filmtheaters. Hij was bij Paramount production designer en won met zijn decors een aantal Oscars. Daarna kwam het grote succes en leidde hij een bureau met 300 werknemers. Hij was een architect zoals Hollywood het graag zag. Hij was succesvol en hield er een opzichtige levensstijl op na.

Futuristisch
Zijn gebouwen, vaak futuristisch, met ongebruikelijke vormen zijn opvallend en hebben flair. De invloed van de Hollywood SF films is te zien. In 1944 won hij de Museum of Modern Art Award voor zijn ontwerp van het sanatorium in Winconsin. Als stedenbouwkundige bepaalde hij de vorming van vele suburbs, die in zijn tijd snel groeiden. Met bijdragen aan het vliegveld, het County Museum en de universiteit van Los Angeles bepaalde hij het gezicht van deze stad.

The Pyramid
Zijn bekendste werk is het gebouw voor Transamerica, bekend als The Pyramid van San Fransisco. De president van het bedrijf, een conglomeraat van verschillende ondernemingen, wilde geen dichte donkere blokken, maar een nieuw hoofdkantoor dat openheid naar zijn omgeving zou hebben. Het moest eenheid en trots uitstralen. Pereira ontwierp de onconventionele piramidevorm. Het complex van Transamerica beslaat een heel stadsblok in het hart van het Montgomery Financial District.

Simpele iconografie
In 1972 werd het 48 verdiepingen tellende gebouw in gebruik genomen. Het gebouw met zijn simpele iconografie en het daarvan afgeleide logo zijn geregistreerde merken van Transamerica en de primaire herkenningstekens voor alle producten en diensten.

Aegon
Inmiddels concentreert Transamerica zich op financiële dienstverlening en is sinds 1999 onderdeel van het Nederlandse Aegon N.V..

Transamerica logo


William Pereira, Transamerica Pyramid, 1972

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken