Architectuur als logo
- Design
- 23 sep 2013 @ 21:02
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - GraphicBrandingVisual id
- 23 sep 2013 @ 21:02
- Edwin Visser
Een aantal steden hebben een kenmerkend gebouw waaraan de stad herkend kan worden, zoals de opera van Sydney. Een gebouw kan uitgroeien tot een icoon van de stad of zelfs van het land of een hele cultuur, zoals de Eiffeltoren in Parijs. En soms wordt het gebouw de kern van de identiteit van een organisatie. Het is de Amerikaanse architect Willam Pereira (1909-1985) gelukt.
Hij kwam oorspronkelijk uit Chicago, maar maakte naam als architect in California. Zijn oeuvre van circa 400 werken heeft mede het gezicht van Amerika in het algemeen en van steden als Los Angeles in het bijzonder bepaald.
Opzichtige levensstijl
In het begin van zijn carrière ontwierp hij vele filmtheaters. Hij was bij Paramount production designer en won met zijn decors een aantal Oscars. Daarna kwam het grote succes en leidde hij een bureau met 300 werknemers. Hij was een architect zoals Hollywood het graag zag. Hij was succesvol en hield er een opzichtige levensstijl op na.
Futuristisch
Zijn gebouwen, vaak futuristisch, met ongebruikelijke vormen zijn opvallend en hebben flair. De invloed van de Hollywood SF films is te zien. In 1944 won hij de Museum of Modern Art Award voor zijn ontwerp van het sanatorium in Winconsin. Als stedenbouwkundige bepaalde hij de vorming van vele suburbs, die in zijn tijd snel groeiden. Met bijdragen aan het vliegveld, het County Museum en de universiteit van Los Angeles bepaalde hij het gezicht van deze stad.
The Pyramid
Zijn bekendste werk is het gebouw voor Transamerica, bekend als The Pyramid van San Fransisco. De president van het bedrijf, een conglomeraat van verschillende ondernemingen, wilde geen dichte donkere blokken, maar een nieuw hoofdkantoor dat openheid naar zijn omgeving zou hebben. Het moest eenheid en trots uitstralen. Pereira ontwierp de onconventionele piramidevorm. Het complex van Transamerica beslaat een heel stadsblok in het hart van het Montgomery Financial District.
Simpele iconografie
In 1972 werd het 48 verdiepingen tellende gebouw in gebruik genomen. Het gebouw met zijn simpele iconografie en het daarvan afgeleide logo zijn geregistreerde merken van Transamerica en de primaire herkenningstekens voor alle producten en diensten.
Aegon
Inmiddels concentreert Transamerica zich op financiële dienstverlening en is sinds 1999 onderdeel van het Nederlandse Aegon N.V..
Transamerica logo
William Pereira, Transamerica Pyramid, 1972
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing