Tweeduizendvijftien Trends: Gert Hans Berghuis

Tweeduizendvijftien Trends: Gert Hans Berghuis
  • Design
  • 16 jan 2015 @ 16:30
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewInspiratie

Welke trends gaan we zien in 2015 en hoe anticipeert de design wereld daarop? In de serie Tweeduizendvijftien Trends laten wij iedere week een Nederlandse expert op het gebied van design aan het woord over dit onderwerp en diens eigen plannen voor het nieuwe jaar. Deze week: Gert Hans Berghuis, CEO van Fabrique.

Ten eerste: hoe gaat het met Fabrique en wat zijn jullie grootse plannen voor het nieuwe jaar?

Met ons bureau gaat het uitstekend. We zijn trots op wat we maken, winnen mooie awards, we groeien en halen al 20 jaar op rij uitstekende resultaten. En we hebben veel plezier, ook niet onbelangrijk. 
Voor 2015 hebben we het plan om onze internationale markt verder uit te breiden. Die hebben we in 2014 betreden met mooie projecten in Belgie, Frankrijk, Engeland en HongKong. Dat brengt nieuwe uitdagingen en een hele fijne energie.
Daarnaast zien we dat 2015 het jaar is dat de start-up cultuur zich verder ontwikkelt. En dan denk ik niet alleen aan de Blendles van deze wereld, maar ook aan de startup-achtige aanpak waaraan binnen grotere organisaties veel behoefte is om hun projecten het tempo te geven wat nodig is. Minder zekerheid, meer trial-and-error, minder documentatie en meer snelheid en durf. En wij gaan hen daarbij helpen.

Welke design trends van 2014 gaan we in ieder geval terugzien in het nieuwe jaar? (logo design - product design - digital design)

De belangrijkste ontwikkeling in de wereld van marketing is het totaal vervagen van grenzen tússen de disciplines die je noemt. Wanneer is het design, wanneer is het innovatie, wanneer is het een product, wanneer een dienst en wanneer communicatie? Vanuit deze verwarring kunnen klanten maar één conclusie trekken: reorganiseren en de interne kolommen slopen is de enige manier om robuust de toekomst in te gaan. Het is onmogelijk om marketing en productontwikkeling gescheiden te benaderen – zo heeft Kotler (marketing goeroe Philip Kotler, red.) het ook nooit bedoeld. Waar startups die mix de normaalste zaak van de wereld vinden, hebben de grotere corporate opdrachtgevers daar op dit moment grote moeite mee.


Welke nieuwe ontwikkelingen en trends op het gebied van (marketing)design worden in 2015 leidend?

Contextmapping, een beter begrip krijgen van de customer journey en het verzamelen van insights wordt steeds belangrijker. Dat ligt namelijk aan de basis van producten en diensten die het verschil maken. Ga zelf maar na: van de producten die jij graag gebruikt is het net of de ontwerper over je schouder en in je hoofd meegekeken heeft. En hoe complexer de taken worden die we uitvoeren, hoe meer zulk onderzoek kan bijdragen. Dat geldt voor printmiddelen net zo hard als voor online middelen. Denk aan bijvoorbeeld de interactives die we maakten voor het Nationaal Militair Museum. Bijvoorbeeld de installatie waarbij de geprojecteerde militair die alle insignes en onderscheidingen presenteert op een scherm speciaal voor kinderen ook op zijn hurken kan zitten, zodat ze er beter bij kunnen. Dat leer je bij contextmapping.
En als je die context dan helder hebt kan je ook een vertaling maken naar ultra-responsiveness, die de informatie en functionaliteit niet alleen aan je schermgrootte aanpast, maar die ook op basis van personalisatie, plaats, device en bandbreedte het optimum zoekt voor nog meer relevantie en beleving. Voor iedere bezoeker de website die hem het beste bedient, en daardoor meer relevantie en conversie. Daarover gesproken: ik hoop ook vurig dat 2015 het jaar is waarin ik niet meer maandenlang achtervolgd word door banners voor een product dat ik inmiddels al lang en breed gekocht heb. De slechtst bestede bannerruimte ooit.

We zien daarnaast dat steeds meer aandacht en budget wordt besteed aan rijke, onderscheidende content. Kijk bijvoorbeeld naar Denhaag.com, waar heel mooi context-based informatie ontsloten wordt. Niemand komt voor je CMS, je HTML, je cloudhosting of je betaalstraat; mensen komen voor je content. En wij willen opdrachtgevers helpen om dat verhaal sterk neer te zetten.

Ook zien we in projecten steeds meer aandacht voor het businessmodel. Hoe kunnen we op een andere, betere manier geld verdienen? Denk aan websites als AirB&B, Blendle, maar in zekere zin ook het Rijksmuseum, dat alle werken in hoge resolutie heeft ontsloten en de mogelijkheid biedt om ze te printen op alles wat je lief is, van auto tot sportschoen. Dat was vijf jaar geleden volstrekt ondenkbaar.


Richt Fabrique zich op deze nieuwe design trends en op welke manier?

Zeker. We hebben bijvoorbeeld een heel mooie systematiek bedacht, ContentScrum, om met de klant samen grip op die content te krijgen. Daarmee hebben we voor bijvoorbeeld voor veiliginternetten.nl snel een mooie contentstrategie gemaakt. Wat daarin altijd overeind blijft is de vraag naar merkgestuurde strategie: hoe kan je vanuit je merk ontwerpen, en welke handvatten biedt dat om het verschil te maken?

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken