[Designpanel] Dorset Cereals

[Designpanel] Dorset Cereals
  • Design
  • 24 feb 2015 @ 08:00
  • 9717 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • Designpanel

Wie een scherp oog voor design heeft, zal het in de supermarkt zijn opgevallen: de trendsettende en alom geprezen look van Dorset Cereals is vernieuwd. Dorset’s eenvoudige stijl is sinds kort verruild voor een voller geïllustreerde verpakking, wederom ontworpen door designbureau Big Fish. Wordt het design hiermee nog beter of dwaalt Dorset juist af van zijn succesrecept? Het designpanel is positief gestemd.

Steven de Cleen, strategy director PROUDdesign
Van 5 naar 57 miljoen euro omzet in drie en een half jaar, ZONDER advertising maar MET design! Waar wordt de kracht van design beter geïllustreerd?
Deze doordachte restyling past zowel huidige als mogelijk nieuwe gebruikers. Het karakter is behouden, het gedrag iets spontaner. De verstilde, klassieke identiteit is nu verrijkt tot een levendiger, vrolijker en kleurrijker uitstraling. De Scandinavisch ogende illustraties zorgen nog steeds voor groot onderscheid ten opzichte van de gangbare fotografische verpakkingen in de categorie, en ook voor meer dynamiek. Dorset gaat van introvert naar extroverter, van expert naar genieter. Het positieve ‘pluk de dag gevoel’ komt zeker over en zal ook de minder fanatieke foodies overtuigen het product eens te gaan proberen. Al het goede behouden en daar wat nieuws aan toegevoegd. Well done!
Rapportcijfer: 9

Stijn Braun, design director Mountain
De Dorset verpakking gaf altijd al een beetje hoop in verpakkingsland. Natuurlijk overwicht op het schap door tot de essentie uitgekleed design. Een stille kracht zonder pretenties. Dorset komt nu tot leven met meer gezelligheid als gevolg. Niks mis mee, want het komt het smaakgevoel ten goede. Maar soms voelt het doorbreken van een stilte ook wat ongemakkelijk. Het iconische takje als logo verdwijnt in het rumoer. Gelukkig zorgen de typografie en kleur nog voor goede herkenning. Maar toch, het verlies van een icoon lijkt onomkeerbaar. Dorset blijft zeker de moeite waard om naar te kijken en kwebbelt nu vlijtig mee in het al drukke schap. Van ingetogen persoonlijkheid naar allemansvriend.
Rapportcijfer: 7

Edwin Visser, directeur SOGOOD
De eerste neiging bij een verandering van de alom geprezen Dorset verpakkingen is om een 1 te geven: blijf met je handen van Dorset af! Het merk heeft mede dankzij haar baanbrekende verpakkingen een enorm succes doorgemaakt. Het werd de nieuwe norm voor ‘gezonde voeding’ verpakkingen. Vaak, zelfs al te vaak, werd het als benchmark gezien voor nieuwe ontwikkelingen. Maar weinig komt in de buurt van de eerlijke, pure, eenvoudige en natuurlijke look van Dorset. Geen enkele wijziging kan dan toch een verbetering zijn? Wat moeten wij dan nu met deze nieuwe Dorset ‘kakafonie’?
Ik zou zeggen: wacht even en kijk er wat langer naar. En dan is ineens die oude Dorset verpakking dodelijk saai geworden. De nieuwe verpakkingen vieren het feestje van het leven. Het zijn kunststukjes op de ontbijttafel. Daar voel jij je beter door, net als door de producten die erin zitten. Met de nieuwe richting worden de luiken opengezet naar meer mogelijkheden. Een uitdijend assortiment heeft een rijkere vormentaal nodig. Op een gegeven moment zijn de kleurtjes om mee te kunnen variëren op. Alleen die korenaar zou het in de toekomst als merkattribuut niet kunnen waarmaken.
Het is knap hoe een designbureau zijn eigen succes opzij kan zetten en kan verbeteren. Alleen moeten ze wel uitkijken dat ze niet teveel klanten eenzelfde ‘truc’ van de hand doen. Al die illustraties beginnen anders een bureaustijltje te worden.
Maar nu is het een geslaagde nieuwe Dorset signatuur.
Rapportcijfer: 9

Designers versus Marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor aan dit design?

Karlijne Bos, senior brand Manager Pearle: 7-
Nathalie Magnee, freelance brand manager: 9
Marc van Eck, partner Business Openers: 9.5
 
Lees de onderbouwing vanaf vandaag in MarketingTribune 4, 2015


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers