[Designpanel] Nationaal Militair Museum

[Designpanel] Nationaal Militair Museum
  • Design
  • 10 feb 2015 @ 10:00
  • 13382 x gelezen
  • Link
  • Dorien Vrieling
  • DesignpanelVisual id

In december opende het Nationaal Militair Museum (NMM) op de voormalige vliegbasis in Soesterberg. De identiteit en digitale middelen van het nieuwe museum werden ontworpen door Fabrique. Het bureau ontwierp een felgeel logo voor het NMM en bracht dat op één lijn met de logo's van drie andere defensiemusea, die elk een eigen kleur kregen. Hoe luidt het oordeel van het designerspanel over het design van Roter?

Tom Dorresteijn, CEO bij Studio Dumbar: De website is heel erg prettig: duidelijk, helder, goed gestructureerd. De site heeft weinig eigen gezicht en stijl, maar is open en toegankelijk. Als online bezoeker voel je je meteen welkom en op je gemak – en dat gebeurt niet vaak.
Het symbool is minder sterk. Waar de site open is, is het merkteken juist wat gecompliceerd. Het is erg technisch en grafisch en heeft weinig persoonlijkheid. De afkorting is erin verwerkt, maar niet echt herkenbaar. Het lijkt meer het onderdeel van een stijl/vormtaal dan een op zich staand merk.

Rapportcijfer: 6,5

Stefan Pangratz, design director bij VBAT:
Er zijn weinig onderdelen in onze samenleving waar zo veel met logos, emblemen en insignes gewerkt wordt en waar zoveel symboliek aan elk detail hangt. Een waar mijnenveld in het proces kan ik me voorstellen. Het nieuwe logo van het NMM zal ook op een Leopard tank, of als insigne op de schouder van een marinier niet misstaan. En als het die test doorstaat, werkt het ook goed voor een Militair Museum lijkt me. Los van het beeldmerk zelf, is de integratie van gebouw, site en tentoonstelling heel goed gelukt. Met als hoogtepunt de “Drone” introductie-films die op hun eigen manier ook weer de lijnen van het logo oppakken. Met vlag en wimpel geslaagd dus.

Rapportcijfer: 8

Claire Parker, executive creative director bij Design Bridge:
Engaging, memorable and smart. There is a restraint and attention to detail across all of the diverse touch points that makes this an identity that I'm sure will garner much praise from the industry, as well as becoming a destination Museum many will want to visit. It works as a confident mark no matter the media, and its uniqueness translated across the three other Ministry of Defence museums, creates a cohesive family. The openness and hint of military insignia create a strong and contemporary look. All of the choices made come together to create a welcoming and inspiring environment; both virtually through the website and apps and undoubtedly at the museum itself. Not a museum I would normally have found myself interested in visiting, yet they have created a compelling visual identity that certainly leaves me wanting to experience it first hand - that's the power of good branding.

Rapportcijfer: 9

Designers versus marketeers
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit design? Lees de onderbouwing in MarketingTribune 3 .

Nathalie Magnée, freelance brand manager: 6,5
Tim Lammers, marketingverantwoordelijke Koninklijke Burgers Zoo: 6,5
Bas Nadorp, hoofd marketing en communicatie Cinekid: 4


 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers