Interview Jeroen Hubert: de nieuwe strategie van IKEA

Interview Jeroen Hubert: de nieuwe strategie van IKEA
  • Design
  • 16 jun 2015 @ 14:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewMarketing & Design Congres

Breken met het huidige campagnebeleid en een nieuwe route inslaan: dat is het plan. Jeroen Hubert - sinds een jaar country marketingmanager Ikea Nederland - is een man met een missie. Het Zweedse designbedrijf gaat terug naar zijn basis om eindelijk het ‘echte’ verhaal te delen. Tijdens het Marketing & Design Congres op 18 juni op het hoofdkantoor van Mercedes-Benz Nederland in Utrecht, vertelt Hubert er alles over, hier alvast een voorproefje.

 Hoe is het idee voor een nieuwe campagnestrategie ontstaan?

‘Het afgelopen jaar was een intensieve journey naar dat waar Ikea eigenlijk voor staat. We hebben onderzoek en trackings uitgevoerd, van huisbezoeken tot surveys en concludeerden dat er een duidelijke visie zit in hoe we producten ontwikkelen. Deze verklaart voor een groot deel het succes, maar is nog nooit eerder met de consument gedeeld. Ikea is weliswaar marktleider en alom bekend, maar er heerst een oppervlakkige perceptie bij niet-klanten: Ikea is vooral functioneel, praktisch en betaalbaar, that’s it. Maar de organisatie is meer dan dat. Daarnaast zien we dat consumenten meer aandacht hebben voor interieur; de huizenmarkt trekt langzaam aan en mensen hebben meer te besteden, kortom: nu is de tijd om ons verhaal te doen. Het mooie is dat we geen nieuwe marketingstory hoeven te verzinnen, want de boodschap bestaat in feite al sinds 1976, het jaar waarin onze basisfilosofie - democratic design - geïntroduceerd werd.’

Limited NiPPRIG collectie

Wat is de rol van design in deze nieuwe koers?

‘Er komen in hoge frequentie nieuwe designcollecties aan, deels in samenwerking met mode- en externe interieurontwerpers; zo wordt duidelijk dat functie voor ons niet boven vorm staat, maar juist gelijk aan. Wat betreft de vormgeving van de campagne zelf, gaan we binnenkort in productie. In ieder geval gaan we de komende tijd alle beschikbare mediamiddelen inzetten om ons verhaal te verspreiden; van social- tot massamedia, en natuurlijk niet zonder sterk design.’

Ilse Crawford collectie

Wat heb je persoonlijk met het thema van het M&D Congres: ‘Design verkoopt’?

‘Ik geloof heilig in de kracht van design. Design drijft de emotie en de aantrekkelijkheid van een boodschap, een product, van hoe je je voelt. Design is niet alleen vorm maar omvat meer elementen en heeft een veelvoud aan invloeden. In elke rol in mijn carrière heeft design een doorslaggevende rol gespeeld. Of het nu gaat om schapimpact, conversie in de webshop tot een goede nachtrust.’

Wil je alles horen over de nieuwe marketingkoers van Ikea, tijdens een inspirerende presentatie van Jeroen Hubert zelf? Kom dan naar het Marketing en Design Congres op 18 juni in Utrecht. Meld je aan via www.marketingendesign.nl.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken