Marketing en Design Congres 2015: Steven de Cleen
- Design
- 10 jun 2015 @ 16:45
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Marketing & Design CongresInterviewPackaging design
- 10 jun 2015 @ 16:45
- Redactie Design
Over een week is het dan zover: de zesde editie van het jaarlijkse Marketing en Design Congres! Op 18 juni delen inspirerende sprekers hun ideeën en visies rondom het thema “Design Verkoopt!’. Eén van hen is Steven de Cleen, packaging-expert en strategy director van PROUDdesign. In de aanloop naar het congres stelden wij hem enkele vragen over zijn verwachtingen van de dag.
Wat zijn de speerpunten in jouw verhaal tijdens het marketing en design congres?
ik ga de mensen meenemen op mijn zoektocht naar goed packaging design. Dat doe ik door opvallende buitenlandse merken te fotograferen op het schap. Zoals bij deze verpakking voor getapped berkensap bij Selfridges:
Zonder merkkennis moet je wel afgaan op het uiterlijk. En mijn presentatie toont aan dat je succes (en mislukking) kunt herkennen, en daarmee zelf ook toepassen op je eigen merk.Uiteindelijk is het niet alleen het oordeel dat telt, maar vooral de discussie die voor verdieping zorgt.
Voor wie is jouw presentatie vooral interessant, wat wil je overbrengen?
Voor iedereen die een merk onder zijn hoede heeft. De identiteit van dat merk is mede bepalend voor het succes. Daar kun je maar beter zoveel mogelijk van af weten! En natuurlijk mijn collega bureau’s die hier ook wat van op kunnen steken ;-). Wat ik wil overbrengen is dat je met meer gevoel door de supermarkt loopt dan je door hebt. Maar als je je daar ook een beetje aan overgeeft, je dan ook echt beloond wordt: de supermarkt als expositie ruimte voor dagelijkse kunst.
Wat heb jij persoonlijk met het thema van dit jaar?
Design is een investering; dus het budget en vertrouwen dat wij van onze klanten krijgen, moeten zij dubbel en dwars terug verdienen met ons werk. Daarom is het belangrijk om te bepalen wat wel en wat niet werkt. Een goede investering in (packaging) design kan zich zeer snel uitbetalen. Het is bewezen dat bedrijven die meer in design investeren ook meer rendement halen, dat zou iedereen moeten beseffen en daar dan ook naar handelen.
Op welk 'PROUD-project' van de afgelopen tijd ben je het meest 'proud' en waarom?
“Je bent zo goed als je laatste klus” zeggen we altijd, en wij zijn net klaar met de restyling van Snelle Jelle.
Deze krachtige kruidkoek heeft nu ook een krachtig logo gekregen en een krachtig verpakkingsdesign. Verrassend hoe je iets sterks nog sterker kunt kunt maken, met behoud van herkenning uiteraard.
Naar welke spreker ga je zelf luisteren tijdens het congres, waar kijk je naar uit?
Ik ben een groot fan van IKEA. Niet omdat ik daar wel eens iets koop, maar omdat ik de uitspraak van de oprichter nauw aan het hart draag: 'For once and for all we have decided to side with the many.’ Ik vind het geweldig interessant hoe zo’n groot merk zo’n sterk en persoonlijk design gevoel heeft ontwikkeld. Dus naar dat verhaal kijk in uit. En daarnaast vind ik het leuk om Jeroen Hubert weer eens te zien en te spreken.
Tot slot: vertel eens wat jij zelf een ultiem voorbeeld van effectief marketingdesign vindt?
Dan moet ik al wat weggeven uit de presentatie van Melkunie. Met het nieuwe verpakkingsdesign van Melkunie Rum Rozijnen Vla is de omzet in een klap verdubbeld. Zonder commercial. Die investering was in één week terugverdiend! Zo direct kan packaging design dus werken. Maar ook de vorig jaar geintroduceerde Design Accountability Awards en gerenomeerde Design Effectiveness Awards uit Engeland laten een paar hele goede voorbeelden zien.
Er zijn nog plekken vrij, dus meld je snel aan voor het Marketing en Design Congres 2015 via marketingendesign.nl
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
- inspiratie
- Steven de Cleen
- spreker
- packaging
- interview
- congres
- Marketing en Design Congres 2015
- 18 juni
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing