[interview] 'Digital design is een blinde vlek'
- Design
- 30 nov 2015 @ 09:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Digital design
- 30 nov 2015 @ 09:00
- Peter van Woensel Kooy
Adjan Kodde, oprichter en ceo van digital agency Mirabeau is verkozen tot nieuwe voorzitter van Dutch Digital Agencies (DDA). We stellen hem zes vragen.
1. Hoe staat de branche van digital agencies ervoor?
‘Goed. Het is een uitdagende tijd omdat de rol van het bureau aan het veranderen is. Dat raakt echt de business, dus de belangen worden groter. We zitten steeds vaker op Raad van Bestuur-niveau met klanten de strategie te bespreken.’
2. Roept dat om nieuwe mensen bij jullie leden?
‘Ja en bestaand personeel moet zich ontwikkelen. De DDA doet al veel aan educatie, het versterken van elkaar op het niet competitieve vlak. We houden kennissessies en ontplooien initiatieven met hogescholen zodat die de goede specialisten afleveren.’
3. Hoeveel leden tellen de Dutch Digital Agencies intussen? En waarom lid worden?
‘95, twee jaar terug was dat 63. Je kwalificeert je als lid wanneer je online bureau een omzet van minimaal een miljoen euro per jaar oplevert. We zijn ontstaan als club van full service internetbureaus, nu zijn er ook veel specialistische bureaus. De kosten zijn 2.500 euro per jaar. Waarom lid worden? Ieder kwartaal is er een ledenvergadering, dat is kennis delen en netwerken. Daarnaast heb je de kennissessies, events, vertegenwoordiging op Dutch Design, onlangs stonden we nog met 50 leden op een belangrijke beurs in Keulen. We praten mee over cookiewetgeving maar helaas werden niet al onze adviezen opgevolgd en ligt er een onduidelijke wet. Wij hebben nu een jurist ingehuurd om de wet zo goed mogelijk te kunnen interpreteren voor onze leden.’
4. Wat zijn uw voornemens als nieuwe voorzitter?
‘Ik ga me inzetten voor verdere uitbouw van de belangenbehartiging en invulling geven aan de gewenste internationalisatie. Ik wil de digitale industrie ook positioneren over de grenzen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Dutch Design zijn de prestaties van onze digital agencies nog niet bekend genoeg. Digital design is een blinde vlek. Ik denk ook aan kruisbestuivingen met andere ontwerpdisciplines. Neem bijvoorbeeld het dashboard van je auto, internet wordt daar onderdeel van. Designers kunnen die werelden verbinden. Tenslotte wil ik de DDA-leden zichtbaarder maken om ook meer talent en new business te trekken.’
5. Helder. Wat heeft de marketeer aan zaken doen met DDA-bureaus?
‘Alle leden zijn digital natives waarbij digitaal in de oorsprong van het bedrijf zit. De toelatingscriteria leveren een kwaliteitswaarborg, zonder al te veel regels. DDA-leden zijn inhoudelijk sterke leveranciers.’
6. Hoe gaat u de rol van digital vergroten in de marketingmix?
‘Die rol is superbelangrijk, dat gaat vanzelf. Waar de leden van de DDA goed in zijn is omgaan met het veranderende gedrag van de consument, zoals minder tv kijken en meer online zelf doen. Dat heeft impact op veel dingen. Je merk wordt gevormd door de digitale gebruiken. Waar traditionele reclamebureaus bereik genereren en visuele concepten leveren, willen verticale bedrijven de back end met de consument verbinden.’
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing