[wrap up] Platform Design januari 2016

[wrap up] Platform Design januari 2016
  • Design
  • 1 feb 2016 @ 09:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AwardsPackaging designDigital design

Iedere maand biedt de redactie een wrap up van het nieuws op het online platform over Design van MarketingTribune, met onder meer de Designpanels, nieuwe packaging designs en visual id's, awards en nieuws op het gebied van digital design – als je op zoek bent naar een (nieuwe) baan als digital creative stuur dan een open sollicitatie naar Mirabeau, die het contract met KLM verlengde en in China Southern Airlines een nieuwe klant kreeg.

PACKAGING

Eerste editie NL Packaging Awards

Op 17 maart vindt de eerste editie van NL Packaging Awards plaats in Studio 21 in Hilversum tijdens een avond met diner en entertainment, gepresenteerd door Jort Kelder. Tot en met 11 januari konden merken en bedrijven hun verpakking inzenden voor deelname en nominatie. Een onafhankelijke jury kiest de winnaars in de tien categorieën, op basis van algemene criteria en categoriespecifieke punten. De juryleden hebben hun sporen verdiend in de verpakkingsindustrie. Ontwerpers, marketeers, verpakkingstechnologen en andere deskundigen van verschillende gerenommeerde bedrijven zullen zich buigen over de inzendingen.

Jury NL Packaging Awards maakt genomineerden drie categorieën bekend in de categorieën Design Accountability, Food Houdbaarheid en Private Label

Eerste genomineerden NL Packaging Awards bekend in de categorieën Drankverpakkingen en Food Koelvers

Achtergrond eerste editie NL Packaging Awards


Steve’s Storecheck

Ook in het buitenland gebeurt er veel in de supermarktschappen op het gebied van packaging design. Steven de Cleen, strategy director bij ProudDesign, houdt de MarketingTribune-lezers daarvan vanaf nu maandelijks op de hoogte, zowel in het magazine als online. Dit keer bericht hij vanuit windy city Chicago, Illinois, USA.

Edwin Visser van SoGood schreef weer een column, dit maal over de ludieke ontwerptrend. Niets zo fijn als mooie en in dit geval ook ludieke packaging op een rijtje voorgeschoteld te krijgen.

Opmerkelijk op het gebied van packaging was ook dat Dorset het nieuwe jaar begon in zijn oude, vertrouwde verpakking en de restyle van slechts één jaar geleden volledig overboord gooide.


Boerderij zijn ambachtelijke, op de boerderij bereide chips in een transparante zak. Het assortiment - bestaande uit de smaken zeezout, paprika en iedere keer een andere tijdelijke variant – is in het nieuw gestoken door designbureau SoGood.

AWARDS

Beatiful Minds en VanBerlo winnen iF Awards

De eerste trotse berichten van gewonnen iF Awards bereikten de redactie. Deze internationale prijzen worden al meer dan zestig jaar uitgereikt. De vakjury beoordeelde dit jaar 5.295 inzendingen uit 53 landen in zeven disciplines, te weten product design, communicatie design, verpakkingsontwerp, service design, professionele concepten, architectuur en interieurarchitectuur.

 

De 58-koppige jury gaf 1.821 inzendingen het iF label - waaronder VanBerlo en Beautiful Minds - en 75 inzendingen winnen een iF gold award. Deze gold awards worden pas op 26 februari bekend gemaakt en uitgereikt tijdens een feestelijke avond - als afsluiting van de internationale summit - bij BMW World in München, waar de redactie verslag van zal doen.

VanBerlo wint drie iF awards

Beautiful Minds wint iF Award met Cultuur in de Klas


CES

VanBerlo’s design engineer Martijn Baller en CTO Eric van Dorst bezochten de Amerikaanse Consumer Electronics Show (CES). Op deze belangrijke techbeurs in Las Vegas kondigden duizenden fabrikanten hun nieuwste producten aan. waren van de partij en doen verslag van hun bevindingen. Zij hielden een ‘dagboek’ bij en schreven een recap over hun belangrijkste bevindingen.

 

DESIGNPANEL

Ons panel van designers en marketeers beoordeelt tweewekelijks een design, hetzij packaging, corporate of 3D, zowel in magazine als online. Deze maand waren de TomTom Bandit en de visual id van ZiggoSport aan de beurt. Met name over ZiggoSport werd flink gediscussieerd en de meningen van de designers en de marketeers konden niet verder uiteen liggen. ‘Erg opvallend’, noemt Tom Dorresteijn van Studio Dumbar het, ‘vooral ook omdat beide kanten zo unaniem zijn’. Platform Design zoekt nog bloggers over design, en het onderwerp ‘Hoe kijken verschillende disciplines naar design’ zou een mooie invalshoek kunnen zijn voor een blog. Mail me op design@marketingtribune.nl. Ook als je als bureau je packaging, visual id of 3D-design door ons panel wil laten beoordelen, kun je me mailen.

 

Ziggo

TomTom

 

DIGITAL DESIGN
 

Trends voor 2016

MarketingTribune vroeg Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design naar de trends die hij ziet voor 2016 en wat voorbeelden van mooi digitaal werk. Ook Daniel Sytsma van Achtung, Wesley ter Haar van MediaMonks en Harald Dunnink van Momkai geven hun visie op het nieuwe jaar. Virtual reality it is en ik geloof ze, want de laatste tijd vliegen de Google cardboards me om mijn oren en het is bijna net zo leuk als de ervaring zelf om te kijken naar iemand die het ondergaat weet ik uit ervaring.

Mirabeau

China Southern Airlines , de grootste airline van Azië, kiest Mirabeau voor het redesign van de wereldwijde app. Recent werd ook al de samenwerking met KLM verlengd. Het bureau is dan ook op zoek naar nieuwe digital creatives.


Dit is natuurlijk maar een gedeelte van wat er deze maand online verscheen op het platform over Design van MarketingTribune, slechts een editor’s pick mede gebaseerd op het aantal clicks. Volgende maand meer, dus mail je designnieuws of blogs naar design@marketingtribune.nl en volg @MTribuneDesign op Twitter en check onze facebookpagina.

De redactie wil ook graag een nieuwe rubriek introduceren met de naam Portfolio. Daarin willen we zes recente cases van designbureaus laten zien. Als je daar als bureau aan mee wilt doen, weet je me te vinden. Tinker Imagineers, Design Bridge en Beautiful Minds bijten het spits af en zijn al druk aan het verzamelen.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken