[designpanel] 'Op juiste manier gebruik gemaakt van symbool'

[designpanel] 'Op juiste manier gebruik gemaakt van symbool'
  • Design
  • 23 dec 2016 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Côte d'Or lanceert een nieuwe Kerstcollectie, ontworpen door Design Bridge. Merkbelofte: ‘Côte d'Or invites you to share the chocolate with the ones you love’. De olifant springt er als belangrijkste brand asset uit. Design Bridge heeft ook de vorm van de chocola zelf onder handen genomen, met als inspiratie ‘de schoonheid van de onregelmatige vormen in de natuur’: ‘The embodiment of the untamed, unadulterated pleasure’. De eindejaarscollectie bestaat uit vijf verschillende verpakkingen in drie smaken en is te koop in België en Frankrijk. Ligt het onder de boom van ons panel van marketeers?


Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens

Wat een gezellige en uitnodigende (geschenk)verpakking voor deze kerstintroductie van Côte d'Or. Waar de olifant op de ‘normale’ repen een bescheiden rol heeft in het logo, valt deze nu flink op. Dat zit hem niet alleen in de grootte, maar vooral in de sprankelende kleurkeuze gecombineerd met subtiele goudsplintertjes en sterretjes. Hier is op een juiste manier gebruik gemaakt van hét herkenbare symbool van Côte d'Or. Vreemd genoeg voelt het ondanks de grootte niet over the top en is het duidelijk een feestelijke en geloofwaardige (tijdelijke) exclusieve introductie. De chocolade is eenvoudig te delen doordat het op elegante wijze per stuk is verpakt. Gemiste kans dat dit op de voorzijde van de verpakking niet zichtbaar is! De verrassende vorm van de chocolade onderstreept uiteindelijk het exclusieve karakter van deze chocolade. Well done!

Rapportcijfer: 9

Marc van Eck, partner Business Openers
Anders en toch vertrouwd, dat is de kerstverpakking van Côte d'Or. De olifant speelt de hoofdrol en strooit met brokken goud, een treffende metafoor om je geliefde met kerst te verwennen met lekkere chocolade. Dat het 'net anders' ook is doorgevoerd in de stukken of - beter gezegd - brokken chocolade is fraai en consistent. Mooi staaltje merkbouwen inspelend op een speciaal moment en mooi dat de verpakking niet totaal is veranderd en daardoor onherkenbaar. Het zou bijna een 10 verdienen, als bij de beschrijving niet het zinnetje stond dat voor de brokken chocolade de inspiratie ‘de schoonheid van de onregelmatige vormen in de natuur is geweest’: ‘The embodiment of the untamed, unadulterated pleasure’. Weer zo'n sterk staaltje overdreven designerbureautaal. Ik geef hiervoor 2 punten aftrek. Een 8 dus.

Rapportcijfer: 8

tekst gaat verder onder het beeld

Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters
Bij het zien van de verpakking van dit nieuwe chocoladesnoepje, krijg ik direct een warm en luxe gevoel. De verpakking weet zijn klassieke uitstraling - die we kennen van Côte d'Or - te behouden en tegelijkertijd te laten zien dat het nieuw is. Dit is designtechnisch een enorme uitdaging en ik vind het goed geslaagd. Over het snoepje zelf ben ik ook te spreken. De moderne vlakken spreken me erg aan. Ook bedenk ik me dat het nieuw vormgegeven chocolaatje makkelijk vasthoud met al zijn vlakken en ik dus minder snel het snoepje op mijn witte smokingoverhemd laat vallen; hiermee zijn dus alle bezwaren weggenomen. Dit design krijgt een 8!

Rapportcijfer: 8

Zijn de designers net zo lovend als de marketeers. Lees hun onderbouwing op marketingtribune.nl zoekterm ‘designpanel’.

Stijn Braun, Mountain: 8

Steven de Cleen, ProudDesign: 5

Taco Schmidt, Reggs: 7

Edwin Visser, SoGood: 8

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken