[designpanel markteers] ‘Dit neigt naar perfectie'

[designpanel markteers] ‘Dit neigt naar perfectie'
  • Design
  • 7 feb 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Voor zorginstelling Scorlewald in Schoorl - met werkplaatsen voor mensen met een verstandelijke beperking - ontwierp SoGood bloembollenverpakkingen. Rob Verhaart, creative director bij SoGood: ‘De verpakking is eenvoudig in elkaar te zetten en te personaliseren met stempeltjes met de namen van de medewerkers en stickers van bijen, lieveheersbeestjes of vlinders.’ Het plaatje met de afbeelding van de bloemen kun je in de grond stoppen na het planten van de bollen en het doosje kan hergebruikt worden door het weer dicht te plakken als spaarpot. Ons panel van marketeers gaat uit z'n dak.

Marc van Eck, partner Business Openers
Prachtig, mooi, slim, goed en ontroerend. Dit zijn echt de initiatieven waar je blij van wordt. Dit keer geen onnodige grote praat, geen onnodige tierelantijntjes, gewoon een raak ontwerp, handig en dat past bij wat het is. Het is wellicht niet het mooiste design dat je ooit gezien hebt, wellicht ook niet het bijzonderste, maar het is gewoon in en in goed. Voor dit soort zaken hebben we de 10. Van harte. En nu meteen bestellen. Niet alleen ik, maar alle lezers!

Rapportcijfer: 10

Tekst gaat verder onder het beeld

Paul Sluis, global marketing communication manager KLM
Waar ik normaal afsluit met een conclusie, begin ik er nu mee: dit nijgt naar perfectie. Ik ben niet zozeer lyrisch over het kleurgebruik, maar des te meer over de manier waarop deze verpakking is opgezet. Simpel en toch onderscheidend. Deze bloembollen koop je niet rationeel, maar voor het verhaal; met passie gemaakt door mensen met een verstandelijke beperking. De naam van de maker is terug te vinden op de verpakking, evenals de personalisatie door middel van de verschillende stickers. Hierdoor koop je het niet van een bedrijf, maar van een persoon: ‘de maker’. Dat het doosje kan worden gebruikt als spaarpot voor een goed doel, maakt het helemaal af.

Rapportcijfer: 9

Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters
SoGood heeft een mooie opdracht met een bijzonder doel binnengehaald. Complimenten aan MarketingTribune dat ook een designproject van een niet-commerciële instelling de revue passeert. De missie was om een aantrekkelijke verpakking te maken voor een product dat door mensen met een uitdaging is gemaakt en SoGood heeft de lieve vriendelijke sfeer van de werkruimte weten te vangen met deze lieve verpakking. De keuze voor een aardetoon-doosje (basis) en een kleurrijk label (bloem) illustreert voor mij dat er goed is nagedacht over de kern van het product. De keuze voor een speels font met de namen van de bloemarrangementen bewijst dat ook over de boodschap goed is nagedacht. Designtechnisch niet state of the art en dat hebben ze goed gezien…blijf dicht bij de kern zonder poespas!

Rapportcijfer: 8

De designers zijn iets kritischer. Lees hun onderbouwing op marketingtribune.nl zoekterm ‘designpanel’.

Helmich van Herpt, BoomCreatives: 5

Taco Schmidt, Reggs: 8,5

Pieter Steenaert, Brum: 7

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken