[designpanel] Geen poespas
- Design
- 31 jan 2017 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelPackaging design
- 31 jan 2017 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Voor zorginstelling Scorlewald in Schoorl - met werkplaatsen voor mensen met een verstandelijke beperking - ontwierp SoGood bloembollenverpakkingen. Rob Verhaart, creative director bij SoGood: ‘De verpakking is eenvoudig in elkaar te zetten en te personaliseren met stempeltjes met de namen van de medewerkers en stickers van bijen, lieveheersbeestjes of vlinders.’ Het plaatje met de afbeelding van de bloemen kun je in de grond stoppen na het planten van de bollen en het doosje kan hergebruikt worden door het weer dicht te plakken als spaarpot. Wat denkt ons panel van packaging design-deskundigen?
Helmich van Herpt, BoomCreatives
Sympathiek initiatief en goed dat een verpakkingsbureau ook verder kijkt dan grootschalige retailverpakkingen.
De gedachte om de verpakkingen te personaliseren is logisch; het geeft de meerwaarde van dit sociale product goed weer en kan ook nog eens prima bij dit soort aantallen.
Wat ik echter jammer vind, is dat het beeld van de - an sich leuk gevonden - uitstekende bloemen het niveau van een beschrijvend kaartje in het tuincentrum niet overstijgt. Door de felle kleuren, gaat hier echter wel de volledige aandacht naartoe. De stempels en stickers van de medewerkers zijn een stuk minder in het oog springend. Daardoor sneeuwt de daadwerkelijke boodschap, dat het hier biologische bloemen met een warm hart betreft, onder.
Oftewel, als exercitie om eens een verpakking te maken die geschikt is voor assemblage in een zorginstelling geslaagd, maar in de uitstraling en communicatie gaat er toch iets mis.
Rapportcijfer: 5
tekst gaat verder onder het beeld
Taco Schmidt, Reggs
Ja! Dit is een leuk voorbeeld van geïntegreerd 2D- en 3D-packaging design. De bloembollenverpakking is in een aantal stappen eenvoudig door mensen met een verstandelijke beperking in elkaar te zetten.
Om hiervoor de natuurlijke stappen te gebruiken - bollen in de grond en de bloemen die hieruit groeien - is krachtig in al zijn eenvoud.
Het design is niet alleen functioneel voor het in elkaar zetten, maar ook communicatief in de winkel. Het presenteert zich als een bloemenperk op het schap en is tevens een leuke oplossing voor het onderscheid tussen de merkwereld van Scorlewald en de benodigde bloembollencategorietaal.
Het personaliseren met stempeltjes met namen van de medewerkers en stickers van bijen, lieveheersbeestjes of vlinders en de secundaire spaarpotfunctie van de box maken het een eigentijds en flexibel verpakkingsconcept.
De verpakking had wel meer een eigen grafische taal verdiend, maar is een geslaagd concept waar storytelling en persoonlijke waarden in terug te vinden zijn voor mensen die net even verder willen kijken.
Rapportcijfer: 8,5
Pieter Steenaert, Brum
Wat bijzonder is aan deze verpakking, is dat het voor de mensen van Scorewald een goede dagbesteding moet zijn om ze in elkaar te zetten. Daarnaast moet het een sympathiek cadeautje zijn om te geven. In die twee opzichten is het mijns inziens wel geslaagd. Vooral de presentatie van het perkje in het kratje vind ik conceptueel geslaagd. De enige kritiek die ik heb is op de fotografie van de bloemen. Die lijken rechtstreeks uit een vergeelde bestelgids te komen en passen totaal niet bij de rest van het ontwerp. Al met al geen groots ontwerp, maar wel sympathiek. Alleen al voor het feit dat een goed designbureau zich voor dit doel in heeft gezet.
Rapportcijfer: 7
Marketeers
Ook ons panel van marketeers beoordeelden het design en zij waren zeer lovend:
Marc van Eck, partner Business Openers: 10
Paul Sluis, global marketing communication manager KLM: 9
Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters: 8
Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 2, 31 januari 2017.
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Gkazas door Today
Côte d’Or door Design Bridge
Kodak
Eternal Oceans (concept) door Anthem
Ahold Delhaize
Kamphuisen Siroopwafels door OD
Prophecy door VBAT
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing