Nissan Qashqai: 10 jaar pionier cross over
- Design
- 25 jan 2017 @ 11:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - InnovatieProductdesign
- 25 jan 2017 @ 11:08
- Sjaak Hoogkamer
In februari 2017 is het tien jaar geleden dat Nissan met de verkoop van de Nissan Qashqai Crossover startte. De auto is de pionier in het Cross-over-segment zoals de auto-industrie en de autokopers dat nu kennen. De Qashqai heeft inmiddels 21 opponenten en de jaarlijkse totaalverkoop ligt in Europa op 2,6 miljoen compacte Crossovers.
Nissan legde de basis voor het vernieuwende design van de auto al in 2002. Toen startte het ontwikkelingsproces van de beoogde opvolger van de Nissan Almera. Het creatieve team besloot echter al snel terug naar de tekentafel te gaan en een model te ontwikkelen waarop klanten echt zaten te wachten.
De eerste generatie van de Nissan Qashqai ging in februari 2007 in de verkoop. Voor het eind van dat jaar waren in Europa al bijna 100.000 exemplaren verkocht. Nu, tien jaar later, is de Qashqai marktleider in zijn segment in Europa, met een totaal van meer dan 2,3 miljoen verkochte exemplaren. Het aanhoudende succes is volgens Nissan mede afgedwongen door tal van verbeteringen en de introductie van toonaangevende technologie, zoals de Around View Monitor in 2010. Maar ook door strikt vast te houden aan het originele recept van een praktische SUV met een dynamisch rijgedrag, zoals ook goed is te zien in de in 2014 geïntroduceerde tweede generatie.
In 2016 zijn 261.429 Nissans Qashqai verkocht in Europa (inclusief Rusland, Oekraïne en Kazachstan), een groei van 5,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal is goed voor een marktaandeel van 10 procent in het segment. Wereldwijd is het model in tien jaar tijd goed voor een verkooptotaal van 3,3 miljoen exemplaren in 137 landen.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing