NL Packaging Awards uitgereikt

16mrt 201723:30
  • Design
  • 11306 x gelezen
  • Link
  • Redactie Design
  • PackagingAwards

nieuws De tweede editie van de NL Packaging Awards eindigde met een feestelijke awardsceremony in Studio 21 in Hilversum. Ruim 500 gasten waren getuige van de uitreiking. Jort Kelder presenteerde de feestelijke avond. In elf categorieën werden er winnaars en runner-ups aangewezen.

WINNAARS

QIpack, voor de QipCam in-line seal inspectie- en kwaliteitsborgingsapparatuur
Categorie Innovatie Techniek


Juryrapport: ‘De winnende technische innovatie heeft grote impact voor de markt en leidt tot verduurzaming door minder productuitval. De hele keten heeft hier voordeel van: minder uitval, klachten, bederf en foodwaste. Het past in de trend naar verdergaande automatisering en minder offline controles. De jury waardeert deze technologie, omdat voorheen lastig op te sporen defecten in verpakkingen nu zichtbaar worden. Het is inzet van bestaande technologie met impact op de hele keten.’

Runner-up: CMC PackVertizing Cikam

Acu-Drop II ingezonden door Verhoeven Ontwerpburo
Categorie Innovatie Verpakkingen & Materialen: 


Juryrapport: ‘Een technisch hoogwaardige oplossing waarvan de impact groot wordt geschat in de markt. De oplossing biedt veel voordeel voor de gebruiker. Er hoeven geen verschillende verpakkingen te worden geopend en gemengd. Een nieuwe oplossing die voor zover bekend nog niet in de markt aanwezig is. Een gesloten systeem dat gesloten blijft en met een hand te bedienen is. Hygiënisch en veilig. De dosering is vooraf bepaald. Deze innovatie past in ontwikkeling richting meer veiligheid en hygiëne.’

Runner-up: ARCA tray

Christmas bag-in-a-box, ingezonden door SmurfitKappa MNL
Categorie Transport en Shelf Ready Verpakkingen (SRP)


Juryrapport: ‘Een simpele maar innovatieve oplossing voor een logistiek probleem: De combinatie van tas met doos is zeer origineel ingevuld. Deze verpakking lost een relevant probleem op, op praktische wijze. Het is een verticale doos in plaats van een horizontale met een combinatie van twee dragers.’

Runner-up: Anti gliss system

Nada, gevriesdroogd fruit ingezonden door ProudDesign
Categorie Food Houdbaar


Juryrapport: ‘Voor een relatief nieuwe categorie is een sterk totaalconcept bedacht, dat consistent en goed in alle elementen is doorvertaald. Merknaam, verpakking, tekst, alles versterkt elkaar en maakt het geheel tot een onderscheidende en opvallende propositie. Binnen de categorie breekt het met bestaande codes en geeft het dit nieuwe merk direct eigenheid. Het design zou nog geoptimaliseerd kunnen worden in “directe aantrekkelijkheid”. De jury heeft er alle vertrouwen in dat het concept “milage” heeft; hoe meer het wordt uitgebouwd hoe meer lading het zal krijgen.’

In deze categorie werd er twee keer een runner-up aangewezen, te weten Gkasas Olijfolie en Chogal roze en blauwe hagel

Flexa Kleurtesters ingezonden door Flex/Design
Categorie Design Accountability


Juryrapport: ‘Dit was de enige inzending die daadwerkelijk met cijfers kon onderbouwen dat er een grotere verkoop is. De omzet is daadwerkelijk gestegen. Het is een totaalconcept. Het stimuleert niet alleen de verkoop, maar ook het merk. Er is hiermee een extra tool gecreëerd voor de verkoop. Ze zetten de concurrentie op scherp. Een nieuw kanaal is hiermee mogelijk. De positieve invloed op de verkoop is overtuigend onderbouwd met cijfers.’

Geen runner-up in deze categorie

Craneo Organic Mezcal ingezonden door Van Heertum Design
Categorie Duurzaamheid


Juryrapport: ‘Het is het totaalconcept, het verhaal en het feit dat op alle fronten een stapje in duurzaamheid is gezet. Bij alle attributen van de verpakking is gekeken hoe het duurzaam kan. De storytelling is sterk. In het luxe segment is rekening gehouden met duurzaamheid, terwijl niet is toegegeven op design. Hier is duurzaamheid geen concessie aan andere eisen! Binnen deze categorie wel innoverend. In de drankencategorie een onderscheidende verpakking door op duurzaamheid in te zetten.’

Runner-up: Omron 5 in 1 PC box verpakking

Seepje ingezonden door Seepje
Categorie Design Non Food


Juryrapport: ‘Deze inzending is een totaalverhaal. Duurzaamheid kan ook een feestje zijn; de wereld redden is leuk. Het is een duurzame verpakking, die wint in een andere categorie dan duurzaamheid. Dit is een stijlbreuk. Het is iconisch. Vorm en het materiaalgebruik en de eerlijkheid (de verpakking is gemaakt van oude melkflessen) zijn pluspunten. Deze verpakking steekt er met kop en schouders bovenuit. Het is vernieuwend in de categorie. Zeep als uitgangspunt van de verpakking.’

Runner-up: Grasdoos

AH Excellent-koffiecups ingezonden door dBOD
Categorie Private Label

Juryrapport: ‘Uniek en onderscheidend voor private label in het algemeen, voor dit product in het bijzonder. Het product verlaat het strikte designgrid en kiest een geheel eigen invulling. Er is efficiënt gebruik gemaakt van de beperkte ruimte op de kleine verpakking. Inspirerende avontuurlijke informatie aan de binnenkant van de verpakking. Mooie illustraties en impactvolle kleuren maken het design. De consument krijgt uitleg over de smaakbeleving die kan worden verwacht . Het zet de consument aan om te experimenteren.


Runner-up: Hema Buiten Wijn

New Dutch Legacy Gin, ingezonden door BrumDesign
Categorie Dranken


Juryrapport: ‘Een heldere fles met strakke vorm. Geen heritage, maar nieuwe waarden. Eigenwijs gedraaid diagonaal label, vanuit de binnenkant leesbaar. Het drukwerk is aan de binnenkant bedrukt in een licht oranje kleur. Daardoor ontstaat een mooi effect met dieptewerking. Krachtig in zijn eenvoud maar ook zeer eigenzinnig. De houten afsluiting vormt een mooi contrast met het design van de fles.’

Runner-up: Boomsma Gin

No Fairytales ingezonden door SoGood
Categorie Food Vers


Juryrapport: ‘De jury vindt dit een geloofwaardig totaalconcept, uitgewerkt tot in de details. Het product is vernieuwend, speelt in op de gezonde voeding-trend en wordt verkocht in het koelschap. Het is onderscheidend van de schreeuwerige kleuren die gangbaar zijn in deze categorie. Het product is de ‘hero’ en de verpakking biedt duidelijke informatie die uitnodigend is om het product te proberen.’

Runner-up: Grab & Eat

Heineken Music Star ingezonden door Reggs
Categorie  Promotionele Verpakkingen


Juryrapport: ‘Wow, hebben, hebben, hebben! Niet alleen de mannen, maar ook de vrouwelijke juryleden waren direct enthousiast over deze verpakking. Het is verrassend, past goed bij het merk. De ster wordt tot merkicoon verheven en vormt direct een interactief onderdeel van het evenement. De tactiele ervaring en detaillering maken van de gewone verpakking een hebbeding. Deze fles kopen we alleen al voor de verpakking.’

Runner-up: Triple Crown Box


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers