[TK17] Marketeers politieke partijen opgelet! Zo kun je ook je partijprogramma presenteren

[TK17] Marketeers politieke partijen opgelet! Zo kun je ook je partijprogramma presenteren
  • Design
  • 6 mrt 2017 @ 10:07
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

Q42 is volgens sommigen een technisch innovatief internetbureau, maar volgens anderen, waaronder het team van Q42 zelf, een groep nerds, die ‘heel erg van goed programmeren houdt’. Hack the Planet, onderdeel van Q42, heeft voor de Partij voor de Dieren het partijprogramma eens in een ander jasje gestoken, namelijk dat van een prachtige, digitale interactieve ‘plaat’, zoals ze het zelf noemen. Daarvoor werd dezelfde - door het bureau zelf ontwikkelde - techniek gebruikt als bij de 'Tuin der Lusten' van Jheronimus Bosch, bekroond met onder andere een SpinAward. MarketingTribune sprak met Tim van Deursen van Q42.

‘Wat is voor een politieke partij nou dé uitdaging om tijdens verkiezingstijd voor elkaar te krijgen? Juist! Het uitleggen van het partijprogramma!’ November 2016 sprak Tim met Laurens de Groot van de Partij voor de Dieren, over een project van Hack the Planet en de Shadowview Foundation om stroperij tegen te gaan. Hack the Planet is door Tim vanuit Q42 opgestart ‘om de wereld iets beter te maken’ en werkt veel voor NGO’s. Aan het eind van de meeting vroeg Laurens aan Tim: ‘Heb jij niet een tof online idee voor mijn partij?’.

Team Hack the Planet met vlnr Tim van Deursen, Floris van der Breggen en Anton Vanhoucke.

‘Voor we het wisten waren we aan het nadenken: wat als we een manier konden bedenken waarop je op een makkelijke, fijne en informatieve manier kunt ontdekken wat een partij wil voor het land? Om zoiets complex als een verkiezingsprogramma te visualiseren vraagt om een gigantisch grote plaat, met daarin alle thema’s, uitleg en extra informatie zoals video’s.

Achteraf gezien is het best raar dat we de link niet eerder legden, want dit was dé perfecte case voor Micrio, een software-techniek ontwikkeld door Q42 die het mogelijk maakt om foto’s van een extreem hoge resolutie in de browser, op je desktop of op je smartphone te bekijken en beleven: afbeeldingen kunnen worden aangekleed met bijvoorbeeld audio- en beeldelementen, waardoor het bekijken van een plaat een dynamische ervaring wordt. Micrio wordt bij ESA ingezet voor het bekijken van grote foto’s uit de ruimte.’

Aldus geschiedde en wees gewaarschuwd: zelfs als je helemaal niets met de Partij voor de Dieren hebt, zweef je na het ‘lezen’ van dit staaltje digital design toch richting Marianne Thieme. Lieke Keller, campagneleider Partij voor de Dieren: ‘Wie nieuwe doelgroepen wil bereiken moet creatief zijn. Dat beogen we met dit project. Online campagnevoeren neemt hiermee een grote innovatieve stap voorwaarts.’

Klik hier voor het interactieve partijprogramma van de Partij voor de Dieren.

De techniek waarmee de plaat gemaakt is – Micrio – is ontwikkeld door Marcel Duin. De vormgeving is van de hand van Bram Stege.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken