Inschrijving James Dyson Award 2017 geopend

Inschrijving James Dyson Award 2017 geopend
  • Design
  • 3 apr 2017 @ 15:34
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • DesignawardsProductdesign

Elk jaar zoeken James Dyson en zijn team van ingenieurs en wetenschappers oplossingen voor reële problemen. De opdracht is eenvoudig: ontwerp iets dat een oplossing biedt voor een groot of klein probleem. De hoofdprijs: €35.000 voor de verdere ontwikkeling van het winnende project. Het is de 14de keer dat de award wordt uitgereikt.

Aan de jaarlijkse ontwerpwedstrijd, die wordt georganiseerd door de James Dyson Foundation, kan worden deelgenomen in 23 landen. En dit jaar wordt de zoektocht naar goede ideeën voor het eerst ook uitgebreid naar India.

‘Eigenlijk is er altijd wel een beter alternatief om een probleem op te lossen. Ingenieurs kijken verder dan de standaardtechnieken en hebben briljante ideeën; voor de James Dyson Award wordt gezocht naar opmerkelijke en toch eenvoudige ontwerpen die mogelijk grote impact hebben op de samenleving. Elk jaar weer sta ik versteld van de ideeën en ik ben dan ook zeer benieuwd naar alle inzendingen van dit jaar’, aldus Dyson.

Winnaars uit het verleden hebben geholpen een oplossing te vinden voor overbevissing, het vervoer van vaccins in ontwikkelingslanden, wereldwijde voedselverspilling en de sterftecijfers onder te vroeg geboren baby's.

De internationale winnaar van het afgelopen jaar was de EcoHelmet van Isis Shiffer, een opvouwbare fietshelm met een structuur van honingraatpapier om het hoofd te beschermen. De helm kan plat opgevouwen worden, wanneer deze niet wordt gebruikt en is gemaakt van 100% recycleerbare materialen.

Isis Shiffer: ‘Dankzij de financiële ondersteuning en de bekendheid die het winnen van de James Dyson Award heeft opgeleverd, heb ik van de EcoHelmet een commercieel succes kunnen maken. Ik beschouw deze bijzondere ervaring als een voorrecht en kijk reikhalzend uit naar het moment dat het eindresultaat van mijn ontwerp dit jaar van de productielijn rolt.’

De nationale winnaar in Nederland van 2016 was Somnox, de eerste non-medicinale oplossing tegen slaapproblemen in de vorm van een zachte robot. Somnox biedt een laagdrempelige oplossing voor een betere nachtrust. Door middel van kunstmatige intelligentie reguleert het kussen de ademhaling van de gebruiker. De bijbehorende mobiele applicatie geeft je inzicht in hoe je geslapen hebt en verdere tips voor een ideale nachtrust. Somnox bevat ook bluetooth luidsprekers waarmee bijvoorbeeld persoonlijke slaapmuziek, een verhaaltje of een meditatiescan afgespeeld kunnen worden. Een slimme lamp zorgt ervoor dat je ’s nachts altijd een lichtje bij de hand hebt en ’s ochtends op een natuurlijk wijze wakker wordt.

Team Somnox: ‘De drijfveer achter Somnox is onze gezamenlijke passie voor robots en het ondernemende karakter binnen het team waarbij we met onze vaardigheden mensen in onze directe omgeving écht kunnen helpen hun leven mooier te maken.’

Achtergrond
In 23 landen kan worden meegedongen naar de James Dyson Award. De wedstijd staat open voor universiteitsstudenten (en pas afgestudeerden) die productontwerp, industriële vormgeving of techniek studeren.

Waaruit bestaat de prijs?
Internationale winnaar:

•      De internationale prijs bedraagt € 35.000,- voor de student en € 5.500,- voor de universitaire faculteit van de student.

Maximaal twee internationale tweedeprijswinnaars:

•      Elk € 5.500,-

Nationale winnaars:

•      Elk € 2.250,-

Tijdschema
•      Opening: 30 maart 2017

•      Sluiting: 20 juli 2017

•      Bekendmaking nationale winnaars en finalisten: 7 september 2017

•      Shortlist opgesteld door Dyson-ingenieurs: 28 september 2017

•      Bekendmaking internationale winnaar en finalisten: 26 oktober 2017

Inschrijven

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken