Datadriven docu CleverFranke onthult dramatische verhalen wilde dieren in Afrika

Datadriven docu CleverFranke onthult dramatische verhalen wilde dieren in Afrika
  • Design
  • 18 mei 2017 @ 13:53
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Digital design

Internet of Elephants vroeg CleverFranke een documentaire te maken op basis van data om de wilde dieren in Afrika en hun leefgebieden te kunnen beschermen. De data laten precies zien waar de olifanten, leeuwen en gnoes rondzwerven en welke gevaren zij tegenkomen op hun pad en biedt daardoor de kans deze dieren te hulp te schieten.

Door gebruik te maken van de data van de GPS-halsbanden van de dieren kon CleverFranke hun individuele verhalen vertellen. Eerst werd er gezocht naar patronen door de data te vergelijken met migratiedata. Daarna werden de data voorgelegd aan natuurbeschermers die een en ander in context konden plaatsen.

Olifant Manyara
Manyara leeft in Tanzania. Zij maakt regelmatig gevaarlijke uitstapjes naar de andere kant van de snelweg op zoek naar zout.

Gnoe Neatoo
Neatoo verlaat af en toe op mysterieuze wijze haar kudde om met een andere kudde tijdens de grote migratie op zoek te gaan naar vers gras.


Drama van de twee leeuwinnen
Fleur en Valentine, twee leeuwinnen uit het Soysambu Conservancy konden met behulp van de data gered worden.


CleverFranke had nog nooit met dit soort data gewerkt. Cofounder Thomas Clever: ‘Het werken met data kan soms erg abstract zijn, maar deze data van individele dieren onthulde n indrukwekkende verhalen. Ik denk dat dit de intrinsieke menselijk nieuwsgierigheid om de wereld te begrijpen opwekt. Deze dieren letterlijk tot leven te zien komen op het scherm was ontzettend opwindend.’

De data werd beschikbaar gesteld door World Elephant Centre, Gnu Landscapes en Savannah Tracking. Zie hier de hele documentaire.

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken